וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישו לא נראה כפי שכולנו חושבים - וכך הוא באמת היה נראה

17.1.2020 / 0:02

פרופסורית מקינגס קולג' שבלונדון פרסמה תמונה של איך באמת, להערכתה, היה נראה המשיח הנוצרי כשהיה בחיים - והמראה של ישו כיהודי בן זמנו רחוק מאוד מאיך שהוא מוצג כיום

הטריילר לסרט Son of god - סיפורו של ישו/אתר רשמי

בסרטון - הטריילר לסרט Son of god

במשך כמעט אלפיים שנה ישו, המשיח ובן האלוהים לפי הנצרות, תואר, צוייר ופוסל כאיש לבן, רזה, בעל עיניים כחולות, שיער כהה ארוך וזקן. אלפי ציורים ופסלים לאורך מאות שנים הציגו באופן דומה את ישו. לעיתים היה מי שהעז להציג פרשנות אחרת, אך הוא זכה להתעלמות מוחלטת לטובת התיאור הפופולרי. אולם כעת, מומחית אקדמאית שחקרה את הנושא מתעקשת שהתיאור הפופולרי של ישו ככל הנראה להיות רחוק מהמציאות.

ג'ואן טיילור מקינגס קולג' שבלונדון היא פרופסורית לחקר מקורות הנצרות והיהדות בתקופת הבית השני וממובילות המחקר המדעי על ישו- והיא טוענת שבניגוד לתפיסה הרווחת, לישו היה שיער קצר יותר ועור כהה יותר. בנוסף, לדבריה היה לו זקן קצר יותר ובגדיו היו פשוטים ולא צבעוניים, כפי שמתואר לעתים קרובות באיוריו של ישו. הפרופסורית גם פרסמה תמונה המתארת לדעתה באופן מציאותי יותר איך היה נראה ישו.

חשבתם שככה היה נראה ישו?

ישו. GettyImages
ישו/GettyImages

תחשבו שוב...

האם כך נראה ישו?. צילום מסך
האם כך היה נראה ישו?/צילום מסך

במאמרה כתבה פרופ' טיילור: "כולם יודעים איך היה נראה ישו. הוא הדמות המאוירת ביותר באמנות המערבית, המוכרת בכל מקום כבעלת שיער ארוך וזקן, גלימה ארוכה עם שרוולים (לרוב לבנים) ומעטפת (לרוב כחולה), אבל איך הוא באמת נראה, כאדם שחי בממלכת יהודה במאה הראשונה? נושא זה יצר עניין רב מאז ומתמיד. כתבתי כבר על יוחנן המטביל ובגדיו, אך לא על ישו. אולם, לאורך השנים פנו אליי מספר רב של הפקות תיעודיות כדי לקבל הדרכה בנושא היבטים חזותיים של החיים הקדומים. בכדי לתת להם הנחיות ברורות, אספתי מידע על איך נראה ישו, או ליתר דיוק, כיצד נאמר שהוא נהג להתלבש. אני רוצה לשתף זאת כאן".

צפו בג'ואן טיילור חושפת איך נראה ישו

טיילור הוסיפה: "ראוי להדגיש שתמונות של ישו לאורך הזמן מעניקות לנו הסברים על האופן בו תיארו את ישו בסביבות שונות, אך אין זה מוכיח דבר על איך שהוא באמתהיה נראה. הדימויים שלנו על ישו נוצרו ברובם בתקופה הביזנטית (המאות הרביעית-השישית). תמונות ביזנטיות של ישו התבססו על דימוי של אלוהות יוונית-רומאית, למשל הפסל המפורסם של זאוס באולימפיאדה שיצר פידיאס במאה הרביעית לפנה"ס".

"איך באמת הוא נראה? בפורטרטים של המומיות, האנשים היו יוונים-מצריים, אך הייתה גם אוכלוסייה יהודית גדולה במצרים וקצת ערבוב אתני. פניהם, המציאותיים מאוד, הן הדבר הקרוב ביותר לעובדות שיש לנו על מראה האנשים שחיו בתקופה ובאזור של ישו. אם עלינו לדמיין את ישו כיהודי בן זמנו, הציורים ליד המומיות מספקים רמז טוב למראה שלו. עם זאת, יש עוד מקום אחד שכדאי לחפש בו: בית הכנסת דורה אירופוס, שראשיתו במאה השלישית. תיאורו של משה על קירות בית הכנסת של דורא-אירופוס הוא כנראה המתאים ביותר, לדעתי, לזה של ישו מכיוון שהוא מראה כיצד דימו את החכמים היהודיםי בעולם היווני-רומי. משה מוצג בבגדים לא צבעוניים, המתאימים לטעם הגבר המתבגר. הוא עטוף טלית, מכיוון שאפשר לראות ציציות. הדימוי הזה הוא נכון בהרבה כבסיס לדימוי של ישו ההיסטורי, מאשר העיבודים של ישו הביזנטי שהפכו לסטנדרט".

ככה הוא נראה?

  • עוד באותו נושא:
  • ישו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully