וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תמריץ לתחילת העשור: אושר תקציב איכות הסביבה ליישובים בדואים בצפון

2.1.2020 / 8:33

לוואלה! NEWS נודע כי הרשות לפיתוח כלכלי בראשות השרה לשוויון חברתי אישרה העברת כספים במסגרת התכנית להעצמת היישובים. ארבעה מיליון וחצי שקלים יועברו למועצות ולכפרים בצפון לטובת הגברת המודעות בנושא. "גאה שהצלחנו להעביר את התקציבים המתבקשים", בירכה גמליאל

צילום: שבתי בנדט, עריכה: אביב אירגז

היישובים הבדואים בצפון פותחים את השנה עם תמריץ כספי לטפל בנושאי איכות סביבה שביומיום נדחקים מראש סדר העדיפויות. זאת, במהלך שאושר בשעות האחרונות של 2019 ברשות לפיתוח כלכלי במשרד לשינוי חברתי בראשות השרה גילה גמליאל.

גמליאל מופקדת על תכנית ממשלתית "להעצמה ולחיזוק כלכלי-חברתי של היישובים הבדואים בצפון", מתוקף החלטת ממשלה 1480 מספטמבר 2017, תכנית חומש לשנים 2016-2020 שהיקפה 900 מיליון שקלים. החומש מסתיים השנה, ותכנית לחמש השנים 2021-2025 כבר בהכנה.

אחד מיעדי התכנית לחומש הנוכחי הוא לקדם את הטיפול בפסולת והמחזור ביישובים הכלולים בתכנית ולהגביר את המודעות להגנה על הסביבה. איכות הסביבה ביישובים הערבים ובכלל זה ביישובים הבדואים היא בעיה משמעותית. דוגמאות אופיניות הן מזבלות פיראטיות, השלכת פסולת ברשות הרבים, ביוב העולה על גדותיו ונשפך לנחלים, הבערת גזם ועוד.

פשע בכפר טובא זנגריה, דצמבר 2012. יגאל לוי,
הגברת המודעות להגנה על הסביבה. טובא-זנגרייה/יגאל לוי

כחלק מתכנית החומש ליישובים הבדואים בצפון, משרד האוצר מקצה למשרד להגנת הסביבה תקציב תוספתי בסך חמישה מיליון שקלים לשנים 2020-2016 והמשרד להגנת הסביבה מקצה מתקציב קרן הניקיון חמישה מיליון שקלים נוספים בכפוף לאישור הנהלת קרן הניקיון ובסך הכול עשרה מיליון שקלים לשנה ליישובים הבדואים משני המקורות יחדיו. במשרד אומרים כי כשבעה מיליון שקלים מהתכנית נוצלו עד היום ונותרו שלושה מיליון. במהלך של ערב השנה האזרחית החדשה, רגע לפני שבאוצר סוגרים את מערכות המחשוב על ההקצאות התקציביות לשנה זו, הביאה גמליאל את הסכום הזה לכארבעה מיליון וחצי שקלים.

עוד בוואלה!

מול מחאת התושבים: שלב הנישוב בהרצת אסדת לוויתן הסתיים

לכתבה המלאה
גילה גמליאל בהכרזה מיוחדת של רה"מ נתניהו בכפר המכביה, 9 בספטמבר 2019. ראובן קסטרו
הוסיפה ארבעה מיליון וחצי שקלים לתקציב איכות הסביבה ביישובים הבדואים בצפון. גמליאל/ראובן קסטרו

ממתינים למשאבים מהגז

"הנושא של איכות הסביבה חשוב מאוד ברמה העולמית וחשוב לא פחות לשים עליו דגש ברשויות הבדואיות ולחזק את המודעות לאיכות סביבה גבוהה יותר שמביאה לאיכות חיים גבוהה יותר", אמרה גמליאל. "קידום השוויון של האזרחים הבדואים מחייב התיייחסות לצרכיהם וצרכי היישובים שלהם בכל תחומי החיים ועל כן למרות כל הקיצוצים וממשלת המעבר אני גאה שהצלחנו להעביר את התקציבים המתבקשים לשינויים הסביבתיים מחויבי המציאות ביישובים הבדואים בצפון".

מול ביקורת כי הסכום הוא לעג לרש, הדגישה השרה כי "זה חלק מתכנית גדולה של כ-900 מיליון שקלים בחמש שנים". ברקע הרצת אסדת לוויתן הביעה גמליאל תקווה כי "בקרוב נתחיל לקבל את המשאבים מהגז אשר כפי שהבטיחה הממשלה יתועלו לצמצום פערים בתחומי הבריאות, הרווחה, והחינוך".

עאהד רחאל, ראש המועצה האזורית אלבטוף ויו"ר פורום ראשי הרשויות הבדואיות בצפון הארץ, בירך על ההחלטה ואמר כי "גילה גמליאל מכירה את הצרכים, היא ביקרה אצלנו". למועצה שלו המונה 4 ישובים הוא יקבל כרבע מיליון שקלים (250,335 ש"ח) ו על הביקורת כי הסכום קטן יחסית הבהיר כי "זה עדיף מכלום. אפשר לקדם פרויקטים, אפשר לנקות את היישוב. זה טוב מאוד. היינו מצפים ליותר אבל מודים גם על זה. נקבל כסף ולא נגיד תודה? אז מבחינתנו אלף תודות לשרה גמליאל שאני מעריך מאוד על מה שהיא עושה עבורנו".

לרחאל יש פרויקטים בקנה ובמקום הראשון אצלו "רמפות פסולת". הוא הסביר כי "אין לתושבים איפה לשפוך פסולת, גזם ופסולת בניין. שופכים פיראטית ואנחנו נאלצים למשוך כספים רבים לנקות בישובים וסביב היישובים. נשב ונחליט מה לעשות עם הכסף בנוסף לזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully