וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צץ בלבנון: מנכ"ל ניסן המודח נמלט מיפן לפני תחילת משפטו

31.12.2019 / 9:53

הסאגה הדרמטית קיבלה טוויסט נוסף, כשקרלוס גושן הצליח בדרך לא ברורה להימלט ממעקב צמוד. הוא טען כי נמלט ממערכת משפטית "מושחתת"

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

(בווידאו: טקס ההכתרה של קיסר יפן נארוהיטו במאי האחרון)

מנכ"ל חברת ניסן המודח, קרלוס גושן, הצליח להימלט מיפן ללבנון, חודשים לפני תחילת משפטו. הוא אמר הלילה (שלישי) כי הוא לא "יוחזק בן ערובה" על ידי מערכת משפטית "מושחתת". לא ברור כיצד הצליח אחד מאנשי העסקים המוכרים ביותר בעולם לברוח מהמדינה בזמן שהיה תחת מעקב צמוד של הרשויות והסגיר את הדרכון שלו.

זהו טוויסט נוסף בסאגה בת השנה שטלטלה את תעשיית הרכב העולמית והטילה צל כבד על מערכת המשפט של יפן. גושן, המחזיק גם באזרחות צרפתית, ברזילאית ולבנונית, מסר הצהרה קצרה במהלך הלילה: "אני עכשיו בלבנון, ולא אהיה עוד בן ערובה של מערכת המשפט המושחתת של יפן, שבה אתה אשם עד שיוכח אחרת, המלאה באפליה ושוללת זכויות אדם יסודיות".

גושן, בן 65, אמר כי "לא ברחתי מהצדק - נמלטתי מחוסר הצדק ומרדיפה פוליטית. עכשיו אני יכול לשוחח בחופשיות עם כלי התקשורת, ואני ממתין לתחילת השבוע הבא". לפי גורם בכיר במשרד החוץ בלבנון, גושן נכנס באופן חוקי עם דרכון צרפתי ועם תעודת הזהות הלבנונית שלו.

מנכ"ל ניסן המודח קרלוס גושן יוצא ממעצר הבית בטוקיו, 25 באפריל 2019. רויטרס
גושן מלווה על ידי שוטרים אחרי צאתו ממעצר בית בטוקיו, אפריל/רויטרס

ברשת השידור הציבורית ביפן דווח מפי גורם ביטחוני לבנוני כי אדם הדומה לגושן נכנס לנמל התעופה בביירות עם שם אחר, שאליו הגיע במטוס פרטי. עוד דווח כי לרשויות ההגירה ביפן אין רישומים של גושן עוזב את המדינה.

בעוד שהאישומים נגד גושן בגין עבירות פיננסיות בשנה שעברה בישרו על נפילתו ממעמדו הרם ביפן, בלבנון הוא עוד זוכה לפופולריות. הוא נולד בברזיל, אך מוצאו לבנוני והוא גדל בביירות. הודעות תמיכה הופיעו בשלטי חוצות במדינה, ובהם נכתב "כולנו קרלוס גושן". הוא אף הופיע על בול.

דוברת שגרירות לבנון בטוקיו אמרה כי "לא קיבלנו שום מידע" בעניין. שיחות לשגרירות ברזיל לא נענו.

אחד מעורכי דינו, ג'וניצ'ירו הירונקה, אמר כי סניגוריו עדיין מחזיקים בשלושה מדרכוניו. הוא הוסיף כי הוא גילה על הימלטותו של גושן דרך התקשורת וכי הוא הופתע מכך. לדבריו, "זאת התנהגות שלא ניתן להצדיק". על פי משרד המשפטים בטוקיו, ליפן יש הסכמי הסגרה רק עם ארצות הברית ועם קוריאה הדרומית, כך שיהיה קשה לאלץ אותו לשוב ולעמוד לדין.

עוד בוואלה!

דרום קוריאה תעניק חנינה ל-1,879 אסירי מצפון שסירבו לשרת בצבא

לכתבה המלאה

גושן נעצר בנמל תעופה בטוקיו ב-19 בנובמבר אשתקד, מיד לאחר שהמטוס הפרטי שלו נגע בקרקע. הוא עומד בפני ארבעה אישומים - שאותם הוא מכחיש - כולל הסתרת הכנסות והתעשרות לא חוקית באמצעות תשלומים לספקים במזרח התיכון. ניסן הדיחה אותו מתפקידו אחרי שחקירות פנימיות חשפו את התנהלות לא נאותה, כולל העברת חמישה מיליון דולר מכספי החברה לחשבון המקושר אליו.

הפרשה חשפה את נוקשותה של מערכת המשפט הפלילית ביפן, המאפשרת מעצרים לתקופות ארוכות ואיסור על סניגורים להשתתף בחקירות שעשויות להימשך שמונה שעות ביום. הרשויות דוחים את הטענות ולפיהן המערכת פועלת בצורה לא אנושית, והן טוענות שגושן טופל כמו כל חשוד אחר. הוא שוחרר מהכלא במרץ בערבות של תשעה מיליון דולר, מהסכומים הגבוהים ביותר ששולמו אי-פעם ביפן.

בנוסף לכך, במסגרת המגבלות הקשות שהוטלו עליו, על פי אמות מידה מערביות, הוא לא הורשה לתקשר עם אשתו, קרול, וגם השימוש שלו באינטרנט ובאמצעי תקשורת אחרים צומצמו. בניו יורק טיימס דווח כי אשתו שוהה לצדו בביתו בלבנון, שמחוצה לו מוצבים שומרים חמושים.

בעיתון פיננשל טיימס דווח אתמול כי גושן כבר לא נתון למעצר בית. לפי גורם המקורב למנכ"ל ניסן המודח, הוא נחת בנמל התעופה על שם רפיק אל-חרירי בביירות ביום ראשון בערב. בוול סטריט ג'ורנל דווח כי הוא הגיע ללבנון דרך טורקיה. גורם בלתי-מזוהה אמר לעיתון כי גושן לא סבור שהוא יזכה למשפט צדק ביפן, וכי הוא התעייף מלהיות "בן ערובה פוליטי" של תעשיית הרכב. גורם המעורה בהלך המחשבה של ניסן אמר לרויטרס: "אני חושב שהוא ויתר על המאבק בבית המשפט".

גושן טוען כי הוא נפל קורבן ל"הפיכה" בתוך החברה. הוא מאשים את עמיתיו לשעבר בניסן ב"בגידה" ותיאר אותם כמתחרים אנוכיים שפעלו נגד הידוק הקשרים עם בעלת המניות הגדולה ביותר בניסן, רנו הצרפתית, שגם בראשה עמד גושן.

  • עוד באותו נושא:
  • יפן
  • לבנון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully