וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העליון בטורקיה: חסימת הגישה לוויקיפדיה מפרה את חופש הביטוי

27.12.2019 / 13:27

בית המשפט החוקתי אמר כי ההחלטה, שנותרה על כנה מאז 2017, מנוגדת לחוקה. הפסיקה אמורה להיות מיושמת באופן מידי, אך לאחרונה עיכבו בתי משפט בערכאות נמוכות פסיקות של בית המשפט העליון. חסימת האתר הייתה בעקבות מאמרים שפגעו ב"ביטחון הלאומי"

צילום: רויטרס, עריכה: ליר שפיגלר

בית המשפט החוקתי של טורקיה קבע אתמול (חמישי) כי חסימת הגישה לאתר ויקיפדיה, שקיימת במשך יותר משנתיים, מפרה את חופש הביטוי. הפסיקה סוללת את הסרת חסימת האתר, שיושמה מאז 2017 בשל ערכים, שלטענת הממשלה, קשורים לארגוני טרור. באתר האינטרנט הרשמי של בית המשפט החוקתי, נכתב כי חסימת האתר "הפרה את חופש הביטוי, שמעוגן על ידי הסעיף ה-26 בחוקה".

קרן ויקימדיה, הארגון שמארח בשרתיו את ויקיפדיה, עתרה לבית המשפט העליון בטורקיה כדי לערער על החסימה. "אחד הדברים העצובים ביותר הוא זה: הבענו בכל אמצעי אפשרי מאז תחילת החסימה כי התהליך אינו חוקי", כתב בטוויטר גוננץ גורקאינק, עורך דין המייצג את ויקימדיה. "בכל זאת, הנושא נגרר על ידי הגשת עתירות לבית המשפט החוקתי ולבית הדין האירופי לזכויות אדם והיינו צריכים להילחם בנושא הזה במשך שנים".

לפי ימן אקדניז, עורך דין שעתר לבית המשפט בתור משתמש ויקיפדיה, הפסיקה התקבלה ברוב של עשרה שופטים מול שישה.

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן בנאום בפני חברי מפלגתו, 26 בדצמבר 2019. AP
מכחיש התערבות במערכת המשפט. ארדואן, אתמול/AP

טורקיה חסמה את ויקיפדיה באפריל 2017 כשגוף הפיקוח על התקשורת במדינה השתמש בחוק המאפשר לו לאסור גישה לאתרים שנחשבים בוטים או מאיימים על הביטחון הלאומי. בית המשפט החוקתי צריך לשלוח מכתב לגוף הפיקוח כדי שהחסימה תוסר.

אקדניז אמר כי פסיקות דומות בעבר יושמו בתוך 24 שעות. עם זאת, לדבריו היו לאחרונה מקרים שבהם בתי משפט בערכאות נמוכות יותר לא יישמו באופן מידי את החלטות בית המשפט החוקתי, על אף שאין להם זכות לכך. הוא הוסיף כי הערכים שהובילו להחשכת ויקיפדיה בטורקיה לא יוסרו ויישארו זמינים.

בשנים האחרונות התנהל דיון ער על עצמאותה של מערכת המשפט בטורקיה, לאור טענות להיותם נתונים להשפעתם של פוליטיקאים. הנשיא רג'פ טייפ ארדואן ומפלגת השלטון שלו מכחישים זאת, וטוענים כי מערכת המשפט מקבלת את החלטותיה באופן עצמאי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully