וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מזכרת מעבר לגבול: ה"חנוכיה" ממפעל החשמל בנהריים שתאיר את החג

22.12.2019 / 21:00

לפני כארבע שנים, נמצאה בהריסות מפעל החשמל הישן בנהריים חתיכת ברזל המורכבת מלוח עם תשעה פיני מתכת. בחנוכה הקרוב, היא תשמש כחנוכיה באתר הסמוך ותאיר פרק יוצא דופן בהיסטוריה, שהגיע לסיומו עם החלטת המלך המלך עבדאללה. "רצינו לתת לחפץ הזה תפקיד חדש"

רויטרס

השבוע, לכבוד חג החנוכה, יודלקו נרות על חנוכיה שהותקנה ממזכרת מוחשית שנלקחה ממפעל החשמל בנהריים והחנוכייה תצטרף למאגר הזיכרונות שנשארו מהאתר ההיסטורי מעברו השני של הגבול. בחנוכה לפני ארבע שנים ביקרה הנהלת חברת החשמל בשרידי מפעל החשמל שחנך פנחס רוטנברג בנהריים בשנת 1932. לסיור התלווה עומרי שלמון, מנכ"ל המועצה לשימור אתרי מורשת ונירית בגרון, מנהלת אתר "נהריים בגשר".

"הבחנו בחתיכת ברזל בולטת מהאדמה ומשכנו אותה", נזכר שלמון. החפץ שנשלף מאדמה הוא לוח מתכת ממנו יוצאים תשעה פיני מתכת. הוא שכב באתר "נהריים בגשר" וכעת, אחרי עזיבת החקלאים את נהריים ולפני חנוכה, החליטו באתר להפוך אותו לחנוכיה שתאיר את זיכרונות העבר מאותו פרק היסטורי יוצא דופן.

שלמון אינו יודע למה בדיוק שימש אותו פריט, אבל בטוח שבמקור לא מדובר היה בחנוכיה. "מכיוון שמצאנו את זה בחנוכה, באתר של מפעל החשמל המסמל אור, חשבנו שנכון יהיה לתת לחפץ הזה תפקיד חדש ולהפוך אותו לחנוכיה", אמר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הבחנו בחתיכת ברזל בולטת מהאדמה ומשכנו אותה". החנוכיה מנהריים/מערכת וואלה!, צילום מסך

פריט המתכת נוקה ונצבע בסדנה לעבודות שימור בקיבוץ עין שמר. לאחר מכן חיברו לו כן מעץ והחל מהיום (ראשון) הוא ישמש כחנוכיה. גם אם המזכרת מנהריים לא הייתה במקור חנוכיה, אין ספק שבשימושה החדש היא מייצגת בצורה טובה ביותר את רוח המיזם פורץ הדרך של פנחס רוטנברג, הוא "הזקן מנהריים" שהקים את מפעל החשמל לפני קרוב ל-90 שנה.

אותה חנוכיה שוויונית, שבה השמש באותו גובה כמו הנרות שלידו, מאפיינת את הרוח המשפחתית ששררה בין הפועלים במפעל החשמל. עובדי המפעל התגוררו ביישוב שהוקם עבורם בסמוך ושמו היה "תל אור". "אנשי נהריים הרגישו עצמם כמשפחה אחת גדולה והשתדלו לחגוג במשותף את החגים", סיפרה בתיה בר, שהייתה גננת בגן הילדים בנהריים. "לימים נבנה בית תרבות לתפארת שהנעים את החגים שקרבו את הלבבות", הוסיפה בזיכרונותיה.

עוד בוואלה!

זכוכיות מתנפצות, מבלים בורחים: תיעוד הירי הדרמטי במרכז הקניות בצפון

לכתבה המלאה
תחנת הכוח בנהריים ושרידי ישוב תל אור שבו גרו עובדי תחנת הכוח. אלי אשכנזי
"אנשי נהריים הרגישו עצמם כמשפחה אחת גדולה". שרידי היישוב "תל אור"/אלי אשכנזי

רוטנברג, שהיה מהפכן וסוציאליסט, הפך למעשה ליזם קפיטליסטי בבואו להקים את מפעל החשמל השאפתני. הוא שילב ידיים עם תנועת העבודה והיה בקשר קרוב עם ברל כצנלסון, ממנהיגי תנועת העבודה שהגדיר את רוטנברג כ"קפיטל (הון) היותר חשוב אולי בציונות". יש לזכור כי מאות עובדים הועסקו בהקמת המפעל בין 1932-1927, והמפעל היה מקור פרנסה משמעותי בארץ ישראל שאפשר התפרנסותם של קיבוצים שקמו בעמק הירדן.

הרבה זיכרונות יפים נשארו מנהריים וממפעל החשמל שפעל במקום בין השנים 1948-1932. גם אחרי שמפעל החשמל הפסיק לפעול נותרו ישראלים בנהריים ועיבדו את האדמות במקום. לפני חודש זה נגמר; בעקבות המשבר המדיני בין ישראל וירדן, המלך הירדני, עבדאללה, לא חידש את ההסכם בין שתי המדינות בנוגע ל"אי השלום" בנהריים. אחרי 70 שנה חקלאי אשדות יעקב נאלצו לעזוב את שטחי העיבוד שלהם במקום.

תחנת כוח נהריים. מערכת וואלה! NEWS
האתר שנותרו ממנו זיכרונות רבים ויפים. שרידי מפעל החשמל בנהריים/מערכת וואלה! NEWS

את החנוכיה המקורית ידליקו לראשונה בתום סיור עששיות שייערך ב-26 בדצמבר באתר "גשר בנהריים", בשיתוף חברת החשמל. הסיור יהיה ללא תשלום ויכלול את המיצג האורקולי "חוויית נהריים", סיור לעבר גדת הירדן ומבט מקרוב למעברים העתיקים מעל הירדן ולעבר מפעל החשמל ההיסטורי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully