וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המטאור שפצע 1,500 איש "ניסה לחזור לחלל" בתיעוד מטריד במיוחד

20.12.2019 / 23:21

בזמן שהמבקרים במוזיאון הביטו במטאוריט המוגן בכיפת זכוכית - היא נפתחה לפתע ללא הסבר והציתה שמועות שהמטאוריט תיקשר עם אחיו בחלל או ניסה להימלט חזרה לשם

צילום: סרטוני חובבים שהועלו לרשת, רויטרס; עריכה: טל רזניק; קריינות: אביב אברמוביץ'

בהשוואה לגופי השמיימים החולפים ללא הרף על פני כדור הארץ, המטאוריט שנחת בצ'ליאבינסק ברוסיה בשנת 2013 היה קטן למדי - קוטר של 17 מטרים בלבד. עם זאת, הבחור הקטן הזה גרם לנזקים העולים על 15 מיליון דולר ופצע בהתרסקותו כ-1,500 בני אדם. מאז ועד היום חתיכה ממנו שוכבת במוזיאון ההיסטוריה בעיר ומוצגת למבקרים. אלה וצוות עובדי המוזיאון הופתעו השבוע כשמגן הזכוכית המכסה אותו נפתח לפתע ללא כל סיבה נראית לעין - מה שכמובן העלה חששות שהגוף השמימי מנסה להימלט בחזרה לחלל.

המטאוריט צ'ליאבינסק רוצה לחזור לחלל. Irina Abramova, צילום מסך
המטאוריט צ'ליאבינסק רוצה לחזור לחלל?/צילום מסך, Irina Abramova

התקרית המוזרה התרחשה ב- 14 בדצמבר במהלך היום. קטעים ממצלמות האבטחה שפורסמו ברשת מראים כיצד המבקרים במוזיאון מסתובבים בין המיצגים כשנתח המטאוריט של צ'ליאבינסק שוכב לו באמצע האולם. בשלב מסוים הכיסוי השקוף של סלע החלל מתרומם, האזעקה מופעלת ואנשי הביטחון רצים למקום כדי להחזיר את הכיסוי למקומו. דובר המוזיאון, יורי בוגטנקוב, מסר כי לעובדי ההנהלה והמוזיאון אין מושג מה גרם לתקרית הזו. לדברי, לצוות יש גישה לשלט הרחוק שמרים את הכיפה, אולם כל העובדים חתמו על הצהרה לפיה הם לא נגעו בשום דבר שאמור היה להפעיל את הכיפה. מנהל המוזיאון אמר כי התייעץ עם מומחי טכנולוגיה, שקבעו פה אחד כי הכיפה לא הייתה יכולה להתרומם מעצמה.

התקשורת המקומית מיהרה להעלות את השאלה שנשאלה גם בקרב הצוות: "האם זה ניסיון של המטאוריט להימלט?". ראש יחסי הציבור במוזיאון להיסטוריה של יורלס הדרומית, אייבר ווליב, מסר בתגובה: "אמרנו בצחוק שאחיו של המטאוריט, הצ'ליאבינסק 2, אמר שלום לסלע החלל שלנו והוא החליט להגיב". הוא הוסיף: "צחוק בצד, הנשים ששומרות על המטאוריט עדיין רועדות מפחד".

אלו שפחות מאמינים בתיאורית געגועיו של המטאוריט לאחיו, חוששים כי התקרית עשויה להיות ניסיון של האקרים לגנוב את המטאוריט או לבחון את מערכת הביטחון במוזיאון. ווילב דחה את האפשרות הזאת. "בדרך כלל זה די מורכב להעלות את כיפת המטאוריט", הוא אמר, "בקצהו היו ארבעה מנועים חשמליים. המבנה כולו כבד. יש מערכת אזעקה במקום. מעולם לא קרה שהכיפה פשוט התרוממה ככה מעצמה". מנהל המוזיאון ולדימיר בוגדנובסקי מסר בתגובה: "לא הצלחנו לקבוע את סיבת העלייה הפתאומית של הכיפה. דיברנו עם כל המומחים שלנו בתחום האלקטרוניקה והחיווט, שאמרו פה אחד שאין סיכוי שהכיפה תיפתח כך בכוחות עצמה. עם זאת, זה בהחלט קרה ולכן מיד ניסינו לפענח כיצד זה קרה ועד עכשיו לא מצאנו את הסיבה."

עובד מוזיאון נוסף, רוסלן ספין, הכחיש כי גנב פוטנציאלי היה מסוגל להרים את המכסה באמצעות שלט רחוק והוסיף כי הציוד נבדק ונמצא במצב תקין. "רק לצוות יש גישה לשלט הרחוק ואף אחד מהעובדים לא לחץ על הכפתור", התעקש. "למרבה המזל, שום דבר נורא לא קרה. המטאוריט נשאר שלם, לא נרשמה פאניקה, אף אחד לא נפצע. אז אנחנו עובדים כרגיל. נמשיך לבדוק את הנושא ולנסות לאתר את התקלה". משרד התרבות הרוסי הורה בנתיים להנהלת המוזיאון לבחון את מערכות האבטחה במקום.

המטאוריט צ'ליאבינסק מוצג במוזיאון ההיסטוריה בעיר. Dennis Aleksandrov, צילום מסך
המטאוריט צ'ליאבינסק מוצג במוזיאון ההיסטוריה בעיר/צילום מסך, Dennis Aleksandrov

המטאוריט צ'ליאבינסק התרסק באגם צ'ברקול ב-15 בפברואר 2013 וגרם לנזק רב וכ-1,500 נפגעים בגוף ובנפש. גל הפיצוץ פגע ב -3,000 בניינים וניפץ אלפי חלונות, אבל רק מאוחר יותר הבינו המקומיים עד כמה התמזל מזלם שהמסלול של המטאוריט הובילאותו לנפילה באגם. שכן לו היה פוגע בעיר שאוכלוסייתה מונה 1.13 מיליון נפש, מניין ההרוגים היה עצום.

המטאוריט צ'ליאבינסק. Chelyavinsk region's governor, צילום מסך
המטאוריט צ'ליאבינסק אחרי ההתרסקות/צילום מסך, Chelyavinsk region's governor

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully