וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הירושימה מתכננת להרוס את המבנים ששרדו את פצצת האטום

שני מבנים שהצליחו לעמוד בהפצצה של ארה"ב בתום מלחמת העולם ה-2 עומדים בפני הריסה, בשל נטייתם לקרוס ברעידת אדמה. עם זאת, תושבים ששרדו את הטרגדיה מתנגדים: "יכולים לקדם את חיסול הנשק הגרעיני"

הערים הירושימה ונגסקי אחרי הטלת פצצות האטום במלחמת העולם השנייה/צילום: רויטרס

הרשויות בעיר הירושימה מתכננות להרוס את שני המבנים ששרדו את ההפצצה האטומית של ארצות הברית ב-1945, אולם חלק מהתושבים המקומיים בעיר היפנים רוצים לשמור אותם כאתרים היסטוריים. שני גושי המבנים, שנבנו ב-1913, שימשו תחילה כמפעל לייצור מדי צבא ובהמשך למגורי סטודנטים. אחרי הטלת הפצצה על ידי ארצות הברית שהביאה לסיום מלחמת העולם השנייה, המבנים שימשו לבית חולים ארעי.

"הם יכולים לשמש מבנים לקידום חיסול הנשק הגרעיני", אמר אחד השורדים. כ-85 אלף איש נהרגו כתוצאה ישירה מפצצת האטום, וכ-35 אלף נוספים נפצעו. ההפצצה שיטחה את רוב העיר, ונכון לשנה שעברה, רק 85 מבנים שנבנו לפני הטלת פצצת האטום נותרו עומדים ברדיוס של חמישה ק"מ מ"נקודת האפס". המבנים שרדו, בין היתר, בזכות בנייתם מבטון המזוין. חלק מהנזק שנגרם לחלונות ולדלתות המתכת עדיין ניכר לעין.

ב-2017 גילו הרשויות כי המבנים, שנמצאים בבעלות ציבורית כיום, עומדים בפני סכנת קריסה במקרה של רעידת אדמה חזקה. משום שהם גם לא בשימוש ולא פתוחים לציבור, הממשל המקומי החליט להרוס אותם עד 2022. מבנה שלישי באתר יישמר, והקירות והגג שלו יתוקנו ויחוזקו כדי להגן עליו מפני רעידת אדמה.

מבנה בעיר הירושימה, יפן, ששרד את פצצת האטום ועומד בפני הריסה. גוגל סטריט, אתר רשמי
אמורים להיהרס עד 2022. המבנים ששרדו בהירושימה/אתר רשמי, גוגל סטריט

וואו נקנישי, בן 89, היה באחד הבניינים כשהופצצה העיר, וכיום הוא עומד בראש ארגון מקומי הדורש לשמר את המבנים. "בהתחשב בחשיבות ההיסטורית בהעברת הטרגדיה לדור העתיד, איננו יכולים בשום אופן לקבל את ההריסה", אמר לעיתון "מייניצ'י". "אנו מתנגדים לכך בתוקף". לדבריו, ניתן להשתמש במבנים לקידום המאבק לחיסול הנשק הגרעיני בעולם.

אדם בן 69, שביקר באתר, אמר כי "אלו מבנים יקרי ערך שמספרים לנו את אימת הפצצה האטומית". הוא תיאר "תחושות חזקות", אחרי שהסתכל על המבנים בפעם הראשונה. "אז אני רוצה שכולם יישמרו", אמר.

השריד המפורסם ביותר מהפצצת העיר היא הכיפה בפארק הזכרון לשלום, שהיא אתר מורשת עולמית של אונסק"ו. היא עברה עבודות תחזוקה כדי שתעמוד בפני רעידות אדמה.

עוד בוואלה!

שעת האפס

לכתבה המלאה
ההרס המוחלט של הירושימה, אוגוסט 1945. AP
העיר נחרבה. הירושימה אחרי ההפצצה/AP

לאחר שגרמניה נכנעה במאי 1945, המשיכה יפן להילחם באסיה. ארצות הברית קיוותה כי הטלת פצצה גרעינית - לאחר שיפן דחתה אולטימטום קודם להגיע להסכם שלום - תיאלץ אותה להיכנע מבלי להסתכן בנפגעים מהכוחות האמריקניים בשטח.

הפצצה הראשונה, שהוטלה על הירושימה, גרמה למותם של כ-140 אלף איש בסך הכול, כולל אלו שמתו כתוצאה ממחלות שנגרמו מהחשיפה לקרינה

זאת הייתה הפעם הראשונה אי-פעם שבה נעשה שימוש בנשק גרעיני, שפותח במהלך המלחמה. אחרי שהיפנים סירבו להיכנע, הטילה ארצות הברית פצצת גרעין נוספת, שלושה ימים לאחר מכן, על העיר נגסקי. יפן נכנעה כעבור שישה ימים, ומלחמת העולם השנייה הסתיימה באופן רשמי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully