וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אסירים מפורסמים, לחצים ועלילות דם: מאחורי כותלי "הכלא של הפוליטיקאים"

14.12.2019 / 11:30

בית הסוהר שבמרכז הארץ עלה לאחרונה לכותרות בעקבות הפרסום על פתיחת החקירה נגד נוחי דנקנר. מפקד הכלא לשעבר מספר כיצד פוליטיקאים ובכירים שהורשעו החלו למלא את התאים, מתאר את מערכות היחסים בין האסירים ומסביר מדוע אינו מתרגש מפרשת איש העסקים

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: שאול אדם

(בווידאו: עופר מקסימוב משתחרר מבית הכלא מעשיהו)

"גם כלוב מזהב זה כלוב, אין כלא טוב", תיאר תת-גונדר בדימוס רמי עובדיה, שפיקד על כלא מעשיהו במשך שמונה שנים. אריה דרעי, ניצב ישראל סדן ועופר גלזר הם רק חלק מרשימת האסירים שריצו את עונשם במעשיהו בתקופתו כמפקד.

כלא מעשיהו מוכר בעיקר בזכות האסירים שיושבים בו, חלקם מוכרים מאוד בציבור. המוכרים ביותר היו נשיא המדינה לשעבר משה קצב וראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט. "זה התחיל בשנות ה-50", סיפר עובדיה בשיחה עם וואלה! NEWS, "כשדב שילנסקי, שלימים היה יו"ר הכנסת, נעצר בשנת 1952 בקומת המרתף של משרד החוץ בתל אביב, כשבתיקו מטען חבלה ובה פצצת זמן שהכילה 25 אצבעות חומר נפץ. הוא הורשע בבית משפט כחבר במחתרת שפעלה נגד הסכם השילומים מול גרמניה שהוביל דוד בן גוריון ונידון ל-21 חודשי מאסר. אז דאגו בשב"ס למצוא מקום שיוכל להכיל אנשים שלא משתייכים לעולם העברייני הקלאסי והקימו את כלא מעשיהו למען אנשים כמו שילנסקי ועברייני 'צווארון לבן'".

"לא כל סלב יגיע אלינו", הבהיר. "במקרה של הזמר שמוליק קראוס, התנגדתי שירצה את עונשו במעשיהו והוא נכלא במתקן אחר".

אהוד אולמרט משתחרר מכלא מעשיהו 2 ביוני 2017. ראובן קסטרו
מוכר בזכות האסירים המרצים בתחומיו את עונשם. אולמרט משתחרר מבית הכלא מעשיהו/ראובן קסטרו

כלא מעשיהו עלה בשבוע האחרון שוב לכותרות, כאשר שופטת בית משפט השלום בראשון לציון, זהר סגל דיבון, התירה לפרסום לבקשת וואלה! NEWS כי המשטרה פתחה בחקירה פלילית נגד נוחי דנקנר. גל שמועות שטף את הארץ באשר למה שהתרחש בין כותלי הכלא שהביא לחקירת איש העסקים.

עובדיה לא מעורה בפרטי הפרשה ושיבח את שב"ס על תפקודם בעין הסערה. עם זאת, הוא פחות מתרגש מחרושת השמועות. כמפקד לשעבר, הוא מכיר היטב את היחסים בין האסירים, הלחצים החיצוניים שמופעלים ואת מה שמתרחש מאחורי הסורגים באחד מבתי הכלא השמורים והמעניינים במדינה. "היו מקרים בעבר של עלילות דם של אסיר אחד כנגד אסיר אחד", סיפר. "באחד המקרים, אסיר מסוים היה אמור להשתחרר לחופשה. שעה לפני שהיה אמור לצאת, התקבל אצלנו מידע מודיעני ממקור שטען שהאסיר יברח לחו"ל במהלך חופשתו. מה היית עושה? אתה חייב לבדוק את זה, מה שמחייב אותך לעכב את החופשה שלו במטרה לבדוק את המידע הזה בצורה מעמיקה, אולי הוא הכין לעצמו דרכונים? הדבר הזה עיכב משמעותית את החופשה של האסיר, במקרה הזה זה בסוף התגלה כעלילה".

עוד בוואלה!

הסתיימה החקירה בעניינו של נוחי דנקנר; החומרים יועברו לפרקליטות

לכתבה המלאה
נוחי דנקר נכנס לכלא מעשיהו 2 באוקטובר 2018. ראובן קסטרו
דנקנר בכניסתו לכלא מעשיהו/ראובן קסטרו

"היה גם מקרה אחר שבו אסיר מאגף הקשישים, בן 85, התלונן במשטרה נגד אסיר בן 91 בטענה שזה אנס אותו. נפתחה חקירה פלילית ובסופה התברר שמדובר בעלילת דם של האסיר המתלונן", שחזר עובדיה, אך הדגיש כי לעיתים לא מדובר בתלונות שווא. לדבריו, "יש גם תלונות מוצדקות ואמיתיות והמשטרה חוקרת ובוחנת כל דבר לגופו של עניין".

"היו שם המון אינטריגות"

במשך יותר מ-30 שנה שירת עובדיה בשירות בתי הסוהר, עד שיצא לגמלאות בשנת 2008. במהלך שירותו מילא שורה של תפקידים בהם תפקידי מודיעין בבתי הכלא אשמורת, השרון, ניצן, איילון, אשל, שטה ומעשיהו. הוא מכיר היטב את הארגון ומצוי בקשרים קרובים עם אנשי שב"ס מכהנים, בהם קצינים בכירים.

את תפקידו הראשון במעשיהו עשה עובדיה ב-1979 כקצין המודיעין בכלא מעשיהו. "ישבו שם ה'שמנא וסלתא' באותה תקופה, אשר ידלין, מיכאל צור, ברוך אבוחצירא. היו שם המון אינטריגות", סיפר עובדיה. "כשנכנסתי לתפקיד קצין המודיעין במעשיהו נדהמתי לגלות שהאסיר ידלין לא ישן בתא אלא בספרייה של הכלא, בחדר פרטי שהיה מצויד בתא שירותים ומקלחת צמודים. נדהמתי מזה. זה נוגד את כל הפקודות של שב"ס. הוא למעשה שלט שם בכלא. דרשתי להוציא אותו משם ולשבץ באותו באגף ככל אסיר. ניסו ללחוץ עליי לרדת מזה, לא הסכמתי. נציב שב"ס דאז חיים לוי אמר לי 'תתעלם מהכול, יש לך גיבוי מלא ממני וזה מה שהיה'".

יו"ר ש"ס אריה דרעי הכנס המרכזי של תנועת ש"ס, היכל "הטוטו" חולון, 11 בספטמבר 2019. ראובן קסטרו
"היו במערכת הפוליטית אז מי שניסו להפעיל עליי לחץ במטרה להקל עליו". דרעי/ראובן קסטרו

עובדיה אף תיאר את הלחצים שהופעלו עליו בעניין תנאי כליאתו של השר דרעי במעשיהו. "היו במערכת הפוליטית אז מי שניסו להפעיל עליי לחץ במטרה להקל על דרעי ולהעלים עין, לא נכנעו לזה", סיפר. "שרים וחברי כנסת, מימין ומשמאל היו עולים אליו לרגל, השר לביטחון פנים דאז אישר להם להגיע מתוקף היותם כחברי כנסת ולי לא היה מה לעשות בנידון ברגע שהשר מאשר. הם אפילו לא היה עושים סיבוב בתאים, מגיעים ישר לאריה".

לטענת עובדיה, היו גם ניסיונות מתוך שב"ס להקל על דרעי. "פנה אליי הרב של שב"ס דאז, סמוך לכניסתו של דרעי למעשיהו ואמר לי שבסמכותי להוציא פקודה להקמת מקווה טהרה באגף שומרי המסורת שאליו היה מיועד אריה דרעי. מעולם לא היה מקווה ולא הייתה בקשה כזו. מיד הבנתי למה הוא מבקש ודחיתי אותו על הסף. לאחר זמן מה פנה אליי שוב הרב, הפעם הוא ציין שבסמכותי להתקין תקנה ולפיה בכל יום שישי יצא מכלא מעשיהו אוטובוסים עם 82 אסירים שיצאו לטבול במקווה בבית חב"ד בלוד, מרחק קצר מהכלא. הבהרתי לו שאני לא מוכן לזה, לא יהיו הטבות מיוחדות".

אחד המקרים הזכורים לעובדיה הוא הסכסוך בין הרב אלעזר מנחם מן שך לבין דרעי. "סמוך לכניסתו של דרעי לכלא הוא ביקש סליחה ומחילה מהרב שך על כך שהמרה את פיו", שחזר. "כשדרעי נכנס לכלא הרב שך היה כבר חולה מאוד ובכוחותיו האחרונים. יומיים לאחר שדרעי נכנס לכלא, פנה אליי ח"כ דאז הרב מנחם פרוש וביקש ממני למסור לדרעי שהם פנו לרב שך וסיפרו לו על בקשת הסליחה והמחילה וביקשו מעובדיה למסור לדרעי שהרב שך מוחל לו. מסרתי את זה לדרעי, הוא מאוד התרגש".

"כשאדם נכנס לכלא ואתה סוגר עליו את התא הוא אדם מוגבל", הסביר. "הוא עובר חיפושים גופניים ובציוד האישי שלו. זה קשה מאוד להיות כלוא גם במעשיהו, הכלוב מזהב".

הנשיא לשעבר והאנס המורשע משה קצב משתחרר מכלא מעשיהו, 21 בדצמבר 2016. איתן אלחדז, תצפית TPS
הנשיא לשעבר קצב משתחרר ממעשיהו/תצפית TPS, איתן אלחדז

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully