וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת הצוללות: אבריאל בר יוסף נחקר שוב לקראת הגשת כתב אישום

12.12.2019 / 19:02

המשנה לראש המל"ל לשעבר הוזמן למשרדי 443 להשלמת חקירה, לאחר ששב מחו"ל. על פי כתב החשדות, בר יוסף, שטרם התקבלה החלטה בעינינו, הציע לגנור שהואשם בשוחד, הלבנת הון ועבירות מס, לקדם אותו לתפקיד סוכן תאגיד טיסנקרופ בישראל, וזאת תוך שרצה להפיק מכך תועלת כספית

צילום: רויטרס וארכיון וואלה!NEWS, עריכה: ליר שפיגלר

ראש המל"ל לשעבר, אבריאל בר יוסף, התייצב היום (חמישי) לחקירה נוספת במשרדי להב 433 במסגרת השלמות החקירה בעניין מעורבותו בפרשת הצוללות, זאת בהתאם לבקשת הפרקליטות עם שיבתו מחו"ל.

על פי כתב החשדות, בר יוסף שהכיר את מיקי גנור, נציג חברת טיסנקרופ בישראל על רקע שירותם הצבאי בחיל הים, הציע לגנור במהלך 2009 לפעול יחד על מנת לקדם את מינויו לתפקיד נציג התאגיד בישראל, וזאת תוך שבר יוסף רצה להפיק לעצמו תועלת כספית מכך. גנור הואשם בתחילת החודש במסגרת תיק 3000 בהצעת שוחד, מתן שוחד, הלבנת הון, עבירות מס ועבירות על חוק המפלגות.

אבריאל בר יוסף בהארכת מעצרו 17 ביולי 2017. מאצ'י הוף, מערכת וואלה!
בר יוסף בהארכת מעצרו ביולי 2017/מערכת וואלה!, מאצ'י הוף

עד אז שימש ישעיהו (שייקה) ברקת כסוכן התאגיד בישראל במשך יותר מעשרים שנה. גנור הסכים לרעיון שהעלה בר יוסף ובסמוך לכך, השניים החלו לפעול לצורך קידום המינוי. בהתאם לסיכום בין השניים, נפגש בר יוסף עם מפקד חיל הים מרום, שהואשם בפרשה בלקיחת שוחד, הלבנת הון ועבירות מס, על מנת לרתום גם אותו לפעול למינויו של גנור כסוכן התאגיד.

לתמיכת מרום במינוי גנור הייתה חשיבות מכרעת בשל תפקידו כמפקד חיל הים, בתהליכי הרכש של מערכת הביטחון. בעקבות זאת, נפגשו מרום, גנור ובר יוסף והחלו לקדם את מינויו לסוכן התאגיד. לצורך כך, יזמו בר יוסף ומרום ביקור בישראל של וולטר פרייטג, מנכ"ל המספנות מטעם התאגיד באותה העת, אליה דאגו להביא את גנור. בנוסף, למחרת התקיימה פגישה בלשכת מרום בנוכחות פרייטג ובר יוסף אליה הוזמן גם גנור, שלא היה לו כל מעמד בתאגיד או בחיל הים באותה עת, בעוד ברקת, סוכן התאגיד, לא הורשה להשתתף בפגישה.

עוד בוואלה!

פרשת הצוללות: גנור ומרום יואשמו בשוחד, שמרון בהלבנת הון

לכתבה המלאה
דיון בעניינו של מיקי גנור, שלום ראשל"צ 26 במרץ 2019. אתר רשמי
הציע לגנור לפעול לקידום מינויו לתפקיד נציג התאגיד בישראל, תמורת רווח כספי לבר יוסף. גנור/אתר רשמי

גנור פעל במהלך הביקור תוך הסתייעות במרום ובבר יוסף להפגין בפני פרייטג את קשריו במערכות השלטון הישראליות ובחיל הים, על מנת לקדם את מינויו לתפקיד. בר יוסף דאג, בין היתר, לארגן פגישה בין שר האוצר דאז, שטייניץ, לבין פרייטג.

במהלך הפגישות שקיימו גנור מרום ובר יוסף מראשית שנת 2009 לצורך קידום מועמדותו של גנור כסוכן התאגיד, התגבשו ביניהם הבנה, הסכמה וציפייה לפיה מרום ובר יוסף יקבלו גמול מגנור בעד פעולתם לטובת מינויו כסוכן התאגיד ובעד קידום עסקאות רכש כלי השייט במסגרת תפקידם. לאחר ביקור פרייטג בישראל, ובעקבות מהלכי גנור, מרום ובר יוסף, החל מו"מ בין גנור לתאגיד שבסופו הוא מונה לסוכן התאגיד במקום ברקת.

בכל תקופת כהונתו של בר יוסף במל"ל, הוא הוביל את העיסוק בנושא ספינות המגן והצוללות. הוא קיים קשר תכוף ואינטנסיבי עם גנור, בזמן שפעל במקביל במסגרת תפקידו לקידום האינטרסים הכלכליים של גנור כסוכן התאגיד. מטרת הקשר הייתה למסור לגנור מידע ולסייע לו לקדם רכש כלי שיט מטיסנקרופ.

פרשת הצוללות. עיבוד תמונה, אתר רשמי
פרשת הצוללות/אתר רשמי, עיבוד תמונה

מעשיו של בר יוסף לקידום מינוי גנור לסוכן התאגיד ולקידום עסקאות כלי השיט נעשו בעקבות ההבנה והציפיה שנרקמו ביניהם, לפיה בר יוסף יקבל גמול מגנור בעד פעולות שיבצע הקשורות בתפקידו.

כך, החל משלב מסוים, דרש בר יוסף לקבל את התמורה מגנור בגין פעילותו לטובת המינוי שלו כנציג התאגיד, ובגין פעילותו לקידום עסקאות רכש כלי שיט במסגרת תפקידו במל"ל. ניסיונות בר יוסף לקבל תמורה מגנור נעשו באמצעות בקשות שוחד ישירות, באמצעות דרישות כספיות שנעשו על ידי שי ברוש, מקורבו של בר יוסף, ובאמצעות ניסיונות של בר יוסף לבצע עסקאות שונות עם גנור, מהן יפיק טובות הנאה. דרישות השוחד עמדו על מיליוני אירו, אותם גנור סירב לשלם. לאחר מו"מ, סיכם גנור עם ברוש כי גנור ישלם 120 אלף אירו בעד פעולותיו של בר יוסף, וזאת במסווה של חוזה ייעוץ כוזב.

בהתאם לסיכום בין גנור לברוש, עד למועד תחילת החקירה, שילם גנור לברוש 420 אלף שקלים עבור פעולות שביצע בר יוסף במסגרת תפקידו כעובד ציבור. התשלומים הועברו לברוש באמצעות העברות בנקאיות והוסוו בחשבוניות כוזבות. ב-2014 בעקבות פגישה בין גנור לברוש ובר-יוסף, ובהתאם להסכמה, החל בר-יוסף לדרוש בעצמו מגנור תשלום בסך מיליון דולר מחלקו בעסקת הצוללת השישית. בהמשך, דרש בר-יוסף מגנור תשלום בסך מיליון דולר נוספים בגין עסקת ספינות המגן. גנור הבהיר לבר-יוסף כי יוכל לשלם לו את התמורה הכספית לה הוא מצפה בדרך של תיווך בעסקאות נדל"ן שגנור יוציא לפועל, עסקאות שבר-יוסף יוכל לקבל מהן דמי תיווך, וזאת ככל שניתן יהיה להציגן באופן שקרי כעסקאות תיווך לגיטימיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully