וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות הפיגוע: הפנגטון עוצר את אימוני החיילים הסעודים בארה"ב

11.12.2019 / 10:52

משרד ההגנה הודיע כי פרט לשיעורים בכיתות, כל ההכשרות ל-850 החיילים הסעודים יושהו עד להודעה חדשה. זאת אחרי שחניך בחיל האוויר הסעודי הרג שלושה אנשים, במה שמוגדר כפיגוע טרור

צילום: רויטרס

הפנטגון הודיע הלילה (רביעי) כי הוא מפסיק את האימונים של כל החיילים הסעודים השוהים בארצות הברית עד להודעה חדשה. זאת אחרי שקצין בחיל האוויר הסעודי ירה למוות בשלושה בני אדם בבסיס בפלורידה בשבוע שעבר.

להחלטה יהיו השלכות מרחיקות לכת על ביקוריהם של אנשי צבא מערב הסעודית, כולל הקרקוע של כ-300 חניכי מחיל האוויר הסעודי, כחלק מהערכת מצב ביטחונית. על המהלך דווח לראשונה ברויטרס. רק השיעורים בכיתות, כולל שיעורי אנגלית, יימשכו.

בכיר בפנטגון, שתדרך על ההחלטה, אמר כי המהלך נועד לבחון באופן רחב יותר את נהלי הביטחון שיחולו בסופו של דבר על כל ה-5,000 סטודנטים צבאיים בינלאומיים השוהים בארצות הברית. עם זאת, אמצעי הבטיחות שננקטו חלים רק על 850 החיילים הסעודים. הגורם, שדיבר בעילום שם, אמר כי הירי "העלה שייתכן שיש לעשות שיפור מסוים ביחס לאוכלוסייה הזו". לדבריו, אין ראיות שא-שמראני היה חלק מרשת גדולה יותר.

מוחמד א-שמראני, המחבל הסעודי שביצע פיגוע ירי בבסיס חיל הים בפלורידה, 10 בדצמבר 2019. רויטרס
ב-FBI מאמינים שהוא פעל לבדו. א-שמראני/רויטרס

הרשויות, בהן ה-FBI, ממשיכות לחקור את המניע שהוביל את מוחמד סעיד א-שמראני לפתח באש בבסיס חיל הים בפנסקולה ביום שישי, בטרם נורה למוות על ידי שוטר מקומי. בשלב זה, האירוע מוגדר כפיגוע טרור, ושעות לפני הירי פרסם היורה מניפסט אנטי-אמריקני ואנטי-ישראלי. ב-FBI מאמינים שהוא פעל לבדו.

כמה ימים לפני הירי, הוא אירח בביתו ארוחת ערב, שבמהלכה צפה יחד עם שלושה מחבריו בסרטונים שתיעדו ירי המוני. כמה ימים קודם לכן, הוא ושלושה חניכים צבאיים אחרים מערב הסעודית שהו בניו יורק וביקרו בכמה מוזיאונים ובמרכז רוקפלר. אמנם אין אינדיקציה לכך שהטיול היה יותר מסיור באתרים ובכל זאת, כמה עשרות סוכנים ובלשים של ה-FBI ומשטרת ניו יורק פעלו כדי ללמוד כל מה שהם יכולים על הביקור, שנמשך כארבעה ימים.

הירי העלה מחדש את השאלות לגבי היחסים בין ארצות הברית לבין ערב הסעודית, שממילא מצויים תחת בחינה מדוקדקת של הקונגרס בשל המלחמה בתימן ורצח העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י בשנה שעברה בקונסוליה הסעודית באיסטנבול. עם זאת, הממשל האמריקני מנסה להציג את הפיגוע כאירוע נקודתי, שלא ישפיע על היחסים הכלליים בין שתי בעלות הברית, המשתפות פעולה במאבק באיראן.

עוד בוואלה!

לפני הפיגוע, המחבל הסעודי בפלורידה התלונן: "מדריך צחק על השפם שלי"

לכתבה המלאה
שער הכניסה לבסיס הצי האמריקני פנסקולה שבפלורידה ב-16 במרץ 2016. רויטרס
האבטחה תוגברה. הבסיס בפנסקולה/רויטרס

דוברת חיל הים, סגן אנדריאנה ג'נואלדי, אמרה כי השהיית הפעילות המבצעית של החניכים הסעודים החלה ביום שני, המוצבים בשלושה מתקנים שונים, בהם פנסקולה, וכולם בפלורידה. "בהתחשב באירועים הטראומתיים, אנו חשים שעדיף להוציא את חניכי חיל האוויר הסעודי מלוח הטיסות לזמן קצר".

א-שמראני היה בבסיס כחלק מתכנית אימונים של הצי האמריקני, שנועדה לטפח קשרים עם בעלות ברית זרות. הוא התחיל להתאמן בארצות הברית ב-2017 ושהה באזור בשנה וחצי האחרונה.

שר ההגנה, מארק אספר, דחה את האפשרות שהירי עשוי לגורם לממשל טראמפ לדחות את פריסת הכוחות הנוספים בערבות הסעודית. "ערב הסעודית היא שותפה ותיקה שלנו באזור. אנו חולקים אינטרסים ביטחוניים", אמר אספר אחרי הירי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully