וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח: חקירת ה-FBI נגד טראמפ לא הייתה מוטה, אך נעשו בה טעויות

9.12.2019 / 22:02

גוף הביקורת הפנימי לא מצא ראיות לכך שפתיחת החקירה לבדיקת הקשרים בין קמפיין טראמפ למוסקבה הייתה מונעת משיקולים פוליטיים - אך כן היו משגים לא מבוטלים בדרך. הממצאים צפויים לספק תחמושת הן לתומכי הנשיא והן לדמוקרטים. טראמפ: "ניסיון הפיכה"

צילום: רויטרס, עריכה: ליר שפיגלר

גוף הבדיקה הפנימי במשרד המשפטים של ארצות הברית הדגיש כי לא נמצאו ראויות להטיה פוליטית בהחלטה של ה-FBI לחקור את הקשרים בין קמפיין הבחירות של הנשיא דונלד טראמפ לבין רוסיה ב-2016 - אך הבהיר בדוח פנימי שפורסם הערב (שני) כי נעשו שורת טעויות.

הדוח של המפקח הכללי מייקל הורוביץ צפוי לספק תחמושת הן לתומכיו של טראמפ והן ליריבו הדמוקרטיים במסגרת הדיון המתמשך על לגיטימיות החקירה שהטילה צל כבד על השנתיים הראשונות לנשיאות טראמפ. טראמפ כינה את החקירה לכל אורך קיומה "ציד מכשפות" ותקף את ראשי ה-FBI ואנשי המקצוע שלו. הוא המשיך בקו זה אתמול, כשטען בפני כתבים בבית הלבן כי "היה זה ניסיון הפיכה" שבו היו מעורבים אנשים רבים, "שנתפסו".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, 9 בדצמבר 2019. רויטרס
"הרבה אנשים נתפסו". טראמפ, אתמול/רויטרס

הורוביץ מצא כי ל-FBI היה "בסיס" חוקי לבקש אישור מבית המשפט להתחיל במעקב אחר קרטר פייג', יועץ לשעבר בקמפיין של טראמפ. במקביל, הוא מצא גם 17 שגיאות ומחדלים "בסיסיים ויסודיים" בבקשות שהוגשו לבית הדין למעקב אחרי מודיעין זר (FISA), שגרמו לתיק להיראות חזק יותר מכפי שהיה.

כך, לדוגמה, ה-FBI המשיך להסתמך על מידע שאסף קצין מודיעין בריטי לשעבר, כריסטופר סטיל, בבקשות הצווים שלו, גם לאחר שאחד ממקורותיו של סטיל אמר לסוכנות כי הצהרותיו עוותו או הופרזו. לפי הדוח, עורך דין של ה-FBI שינה מייל בעת הבקשה לחידוש צו המעקב אחרי פייג', שבו נטען כי הוא לא היה מקור של סוכנות ממשלתית אחרת בארצות הברית, בעוד שלמעשה הוא עבד בין 2008 ל-2013 עם סוכנות אחרת, שלא זוהתה בדוח. עורך הדין, שזוהה על ידי הרפובליקנים כקווין קלינסמית', לא הגיב.

הורוביץ אמר כי משרדו החל בבחינה מחודשת כדי לבדוק לעומק עוד יותר את אם ה-FBI מיישם את המדיניות שלו בעת הגשת בקשותיו לעקוב אחרי אזרחים אמריקנים בחקירות טרור, כמו גם בחקירות ריגול נגדי.

התובע הכללי, וויליאם בר, אמר כי מהדוח עולה שה-FBI פתח בחקירה על בסיס "החשד הדק ביותר". התובע הפדרלי ג'ון דורהאם, המנהל חקירה פלילית נפרדת מטעם בר סביב הבסיס החוקי שהוביל לפתיחת חקירת המעורבות הרוסית, אמר כי הוא לא מסכים עם חלק ממסקנות הדוח.

ראש ה-FBI, כריסטופר ריי, אמר כי הורה על עשרות שינויים על מנת לתקן בעיות שהודגשו בדוח, כמו שינויים בצווי מעקב והתנהלות עם מודיעים. לדבריו, ה-FBI יבחן את התנהלותם של אלו שהוזכרו בדוח

עוד בוואלה!

הדמוקרטים יחלו בניסוח האישומים נגד טראמפ: "הדמוקרטיה שלנו על הפרק"

לכתבה המלאה
ראש ה-FBI לשעבר ג'יימס קומי בראיון ל-ABC באפריל 2018. AP
"מי שתקף את ה-FBI צריך להודות שהוא טעה". קומי/AP

הדוח הפנימי לא צפוי לסגור את הפרשה, והרפובליקנים מיהרו לתקוף את ה-FBI. יו"ר ועדת המשפט בסנאט, לינדזי גרהאם הרפובליקני, אמר שהחקירה הייתה למעשה "מפעל פלילי" שנועד להונות את בית המשפט ולהפר את זכויותיו של פייג'.

"אני לא מאשים אף אחד שהוא בודק טענות כאלו, אני מאשים אותם בשקרים והצגת דברים לא נכונים בפני בית המשפט", אמר גרהאם, שיקיים מחר שימוע בנושא.

הדמוקרטים, מצדם, אמרו כי הדוח הראה שאין בסיס להאשמות החוזרות ונשנות של טראמפ ולפיהן ה-FBI ניסה לסכל את ניצחונו בבחירות. מנהיג המיעוט הדמוקרטי בסנאט, צ'אק שומר, אמר במסיבת עיתונאים כי "הדוח תפרק באופן חד-משמעי את הטענות חסרות הביסוס לקנוניה פוליטית" נגד הנשיא בעת ניהול החקירה.

חקירת ה-FBI הועברה במאי 2017 לראש ה-FBI לשעבר רוברט מולר, שמונה לתובע מיוחד, אחרי שטראמפ הדיח את ג'יימס קומי מראשות ה-FBI. "מי שתקף את ה-FBI במשך שנתיים צריך להודות שהוא טעה", כתב קומי במאמר דעה בעיתון "וושינגטון פוסט".

חקירת מולר, שנמשכה 22 חודשים, פירטה את מאמציה של רוסיה לפרוץ למיילים של המפלגה הדמוקרטית וליצור מחלוקות בתוך ארצות הברית דרך קמפיין תעמולה. הוא קבע שהיא סייעה לטראמפ להנצח המועמדת הדמוקרטית הילרי קלינטון וחשף קשרים רבים בין אנשי הקמפיין של טראמפ למוסקבה, אך לא מצא מספיק ראיות שיבססו הוכחות לקשירת קשר בין הצדדים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully