וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המרגלת הסובייטית ש"שינתה את ההיסטוריה" מתה בגיל 93

גואר ורטניאן, שזכתה להוקרה על שסיכלה מזימה נאצית להתנקש בצ'רצ'יל, בסטלין וברוזוולט בוועידת טהראן ב-1943, חלקה את התהילה עם בעלה שריגל יחד עמו, גבורק. "לא נשכח את מה שעשתה"

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

גואר ורטניאן, החצי הנשי של זוג הסוכנים שסיכלו לכאורה מזימה נאצית להתנקש במנהיגי המעצמות במהלך מלחמת העולם השני, הלכה לעולמה בגיל 93 - כך אמרו הרשויות ברוסיה. היא ובעלה המנוח, גבורק, זכו להוקרה על שמנעו את ההתנקשות בחייהם של שליט ברית המועצות ג'וזף סטלין, ראש ממשלת בריטניה ווינסטון צ'רצ'יל ונשיא ארצות הברית פרנקלין רוזוולט ב-1943. בקרמלין אמרו כי ייתכו שהיא שינתה את "מסלול ההיסטוריה".

לפי שירות ביון החוץ הרוסי (SVR), לצמד הייתה "השפעה יוצאת דופן" על חייהם של סוכני מודיעין ושל אזרחים מהשורה. ראש הביון סרגיי נרישקין שיבח את גואר בתור "דוגמה לשירות מסור של המולדת,. בהצהרה שפורסמה באתר השירות, הוא כתב: "לא נשכח מה עשתה האישה השברירית למראה, אך החזקה, האמיצה והלא אנוכית בפעולות ריגול חשאיות".

גואר נולדה בארמניה הסובייטית ב-1926, ומשפחתה עברה לטהראן כמה שנים אחר כך. בתור נערה באיראן, היא הצטרפה לקבוצה אנטי פשיסטית ופגשה את בעלה לעתיד. במהלך תחילת מלחמת העולם השנייה, על פי ההערכה, הקבוצה חשפה מאות סוכנים נאצים שפעלו במדינה.

החשיפה הגדולה ביותר שלה הגיעה לקראת ועידת טהראן ב-1943, שבה נפגשו לראשונה מנהיגי ברית המועצות, בריטניה וארצות הברית, שכונו "שלושת הגדולים". הסוכנים הסובייטים קיבלו לכאורה טיפ על תכנית נאצית שכונתה מבצע "קפיצה ארוכה", שתכליתו הייתה להתנקש בחיי המנהיגים הבכירים. לאחר מכן, הם הצליחו לאתר את הצוות הראשון של הפעילים הגרמנים, ואלו נאסרו על ידי הסובייטים. על פי הדיווחים, ההנהגה הנאצית ביטלה את התכנית אחרי שנודע לה על הכישלון.

סרט שיצא לאקרנים ב-1980 בכיכובו של השחקן הצרפתי אלן דלון גולל את הסיפור.

המרגלת לשעבר גואר עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בקרמלין, מרץ 2005. רויטרס
היו מכרים טובים. גואר ופוטין, 2005/רויטרס

הזוג עבר לברית המועצות ב-1951. לאחר שהשלימו את התואר שלהם במכון לימוד בשפה זרה בירבאן, השניים חזרו לעולם הריגול עד פרישתם ב-1986. לפי שירות הביון הרוסי, הם פעלו יחד ב"תנאים קיצוניים במדינות רבות", אך הוא לא פירט יותר מכך. לאחר פרישתם מהשירות, הם המשיכו ללמד ולהכשיר סוכנים רוסים. בעלה של גואר זכה בעיטור "גיבור ברית המועצות", ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין, איש מודיעין בעבר בעצמו, נכח בהלווייתו ב-2012.

ב-SVR אמרו כי כשהתייחס לעיטור שלו, המעוצב ככוכב עם חמישה קודקודים, נהג גבורק לומר כי "לפחות שניים" מהם שייכים לאשתו. הוא נקבר בבית העלמין היוקרתי טרויקורובסקו במוסקבה, שבו הוקם פסל בדמותו. רעייתו צפויה להיקבר באותו מקום בימים הקרובים.

עוד בוואלה!

70 שנה לאחר הבגידה: נחשפה זהותו של "שליח האל", מרגל הגרעין הסובייטי

לכתבה המלאה
מנהיג ברית המועצות סטלין, נשיא ארה"ב רוזוולט וראש ממשלת בריטניה צ'רצ'יל בוועידת טהראן, 1943. AP
"שלושת הגדולים" בוועידת טהראן. צ'רצ'יל, רוזוולט וסטלין/AP

דובר הקרמלין, דימיטרי פסקוב, אמר כי ללא הזוג, "ההיסטוריה של העולם הייתה יכולה להיות שונה. האנשים האלו הותירו את חותמם על ההיסטוריה האנושית". שמות הקוד של השניים, שפעלו בחשאי במדינות שונות בתור "הבלתי-חוקיים", היו "אנטיה" ו"אנרי". לדברי פסקוב, "פוטין הכיר את גואר ואת בעלה היטב. גואר ביקרה את פוטין בקרמלין, פוטין ביקר אותה כאורחת".

(עדכון ראשון: 23:18)

גואר ורטניאן, ארמנית שהפכה למרגלת סובייטית, וסייעה 
לסכל התנקשות בסטאלין, צ'רצ'יל ורוזוולט, מתה בגיל 93. אתר רשמי
"הותירו את חותמם על ההיסטוריה האנושית". גואר ובעלה גבורק/אתר רשמי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully