וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפריצה למוזיאון "הכספת הירוקה" בגרמניה: "התכשיטים ההיסטוריים לא ישובו"

לאחר פריצת השודדים למוזיאון בדרזדן וגניבת תכשיטים ופריטים יקרי ערך מאוספים חשובים, מומחים מזהירים כי היצירות, בהן חרבות וסיכות מצופות יהלומים, יהרסו על ידי הגנבים. "כנופיית הברברים שפרצה תמיס את הזהב ותרסק את היהלומים"

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

מומחים מזהירים כי יצירות אמנות יקרות ערך, בהן חרבות וסיכות מעוצבות המצופות ביהלומים, שנגנבו ממוזיאון "הכספת הירוקה" בעיר דרזדן שבגרמניה, לא יוחזרו למוזיאון. היום (שלישי) פרסמה המשטרה סדרת תמונות של התכשיטים הנדירים שנגנבו אתמול.

הפריטים הגנובים מתוארים כאוסף תכשיטים נדיר במיוחד, והם חלק מאוסף שנוצר בשנת 1723 על ידי שליט סקסוניה, פרידריך אוגוסט השני "החזק". על פי הערכות, הם בולטים וייחודיים עד כדי כך שהגנבים עשויים לפרק אותם לחתיכות.

יו"ר המוזיאונים הממלכתיים בדרזדן, מריון אקרמן, אמרה כי הרס הפריטים יהיה "רעיון נורא". היא הוסיפה כי מדובר בפריטים בעלי ערך אמנותי-היסטורי רב, שלא ניתן למדידה. "איננו יכולים לאמוד את המחיר שלהם, כיוון שהם כה יקרי ערך". עם זאת, לפי "הבילד" הגרמני, שווי התכשיטים נאמד במיליארד יורו.

תכשיטים שנגנבו במהלך שוד ממוזיאון הכספת הירוקה בדרזדן, 26 בנובמבר 2019. רויטרס
"איננו יכולים לאמוד את המחיר". חרב מצופה יהלומים מהאוסף שנגנב/רויטרס

הגנבים פרצו לכספת המכונה בגרמנית "Grünes Gewölbe", שהבניין שבו הוצבה בעיר שימש בעבר כארמון מלוכה. בדיקת המוזיאון לאחר הפריצה העלתה כי כמה פריטים מתוך שלושת הסטים של תכשיטי היהלומים שדווחו כי נגנבו, נותרו במקומם. שבעה סטים נוספים, המרכיבים אוסף נפרד, נשארו גם הם במקומם. במשטרה מסרו כי הגנבים הצליחו לשים את ידיהם על מארז תצוגה שכלל כמאה פריטים, והחקירה עדיין נמשכת.

אקרמן אמרה לעיתונאים כי היא "המומה מהפריצה הברוטלית", והוסיפה כי אלמלא היצירות היו כה מאובטחות, השודדים היו מצליחים לגנוב ולהימלט עם מספר רב יותר של יצירות יקרות ערך.

שרת האמנות של מדינת סקסוניה שבמזרח גרמניה, אווה מריה, אמרה כי התכשיטים הגנובים היו "שייכים במידה מסוימת לכתרים של מלכי סקסוניה ולכן הם שייכים למדינה".

עוד בוואלה!

תכשיטים במיליארד אירו: פריצת ענק ל"כספת הירוקה" בגרמניה

לכתבה המלאה
תכשיטים שנגנבו במהלך שוד ממוזיאון הכספת הירוקה בדרזדן, 26 בנובמבר 2019. רויטרס
"פריצה ברוטלית". סיכת יהלומים שנגנבה מ"הכספת הירוקה"/רויטרס

כריסטופר מרינלו, מייסד חברת "ארט ריקאברי אינטרנשיונל" המתמחה באיתור ושחזור יצירות אמנות אבודות וגנובות, אמר כי מוזיאון כמו "הכספת הירוקה" היה תחת "מצור של כנופיית עבריינים ברברית מהסוג שממיס תכשיטי זהב ומרסק יהלומים תוך התעלמות מכל חשיבות של מורשת תרבותית".

מרינלו אמר את הדברים ל-BBC והוסיף כי "השוד בדרזדן היה חריג במיוחד, וכלל אוסף גדול של תכשיטים המכילים זהב, יהלומים ואבני חן יקרות. ידעתי בדיוק מה עומד להתרחש כששמעתי מה נגנב - שהפריטים האלה לא יישארו שלמים".

תכשיטים דרזדן מוזיאון. David Brandt, AP
מוזיאון "הכספת הירוקה" בדרזדן צילום: אי-פי)/AP, David Brandt

אוגוסטוס, הנסיך הבוחר של סקסוניה ומלך פולין, שהפקיד באוסף עוד תכשיטים יקרים, הושפע מביקורו בארמונו של מלך צרפת לואי ה-14 בוורסאי ב-1689, ורצה לחקות את עושרו של המלך הצרפתי, כרבים ממלכי ונסיכי התקופה. ב-1723 סיים לבנות את ארמונו, בו כאמור שוכן האוסף מאז.

אחד מהאוצרות הנודעים והיקרים באוסף - יהלום 41 קראט בשם "היהלום הירוק", הושאל למוזיאון המטרופוליני לאמנות של ניו יורק, ולכן לא נגנב. פריטים נוספים מהאוסף כוללים פסל בצורת שולחן של בית משפט מלכותי הודי עשוי זהב, כסף, אמיל, אבנים יקרות ויהלומים. פריט נוסף הוא סט כלי קפה העשוי מזהב ומקושט באבני שוהם.

תכשיטים שנגנבו במהלך שוד ממוזיאון הכספת הירוקה בדרזדן, 26 בנובמבר 2019. רויטרס
סיכת יהלומים מהאוסף ב"כספת הירוקה"/רויטרס

אוסף המוזיאון שרד את הפצצות בעלות הברית במלחמת העולם השנייה, ונלקח כשלל מלחמה על ידי הסובייטים. האוסף הוחזר לדרזדן, בירת המדינה שבמזרח גרמניה ב-1958. "השוד הוא מכה קשה לכל המדינה", אמר מושל מדינת סקסוניה, מייקל קרטצ'שמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully