וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלך ירדן: "היחסים עם ישראל במצב הגרוע ביותר אי פעם"

אבי יששכרוף ויפעת רוזנברג

22.11.2019 / 23:14

במהלך ביקור בניו יורק אמר המלך עבדאללה כי חלק מהסיבות לשפל ביחסים, הן ענייניה הפנימיים של ישראל. "מקווים שתקבע את עתידה בשבועות הקרובים", אמר. "עלינו להתרכז ולהביא את ישראל והפלסטינים לשולחן המשא ומתן"

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

עבדאללה מלך ירדן אמר היום (שישי) כי היחסים עם ישראל נמצאים במצב הכי גרוע שהיו אי פעם. הוא אמר את הדברים בכנס של מכון וושינגטון למדיניות המזרח התיכון בניו יורק, ותלה את הסיבות למצב שנוצר "בין השאר סיבות פנימיות בישראל".

"אנחנו מקווים שישראל תוכל לקבוע את עתידה בשבועות או בחודשים הקרובים", אמר מלך ירדן. "מה שחשוב לנו, ואני אומר את זה כאן לידידינו בארצות הברית, הוא לשוב ולרכז מאמצים להביא את ישראל והפלסטינים לשולחן המשא ומתן".

מלך ירדן עבדאללה השני בנאומו באו"ם. 24 בספטמבר 2019. רויטרס
"המצב הגרוע אי פעם". עבדאללה מלך ירדן/רויטרס

במלאות 25 שנה להסכם שנחתם בין שתי המדינות, אמר עבדאללה כי המצב הבעייתי נוצר בין השאר בשל "ענייניה הפנימיים של ישראל" והדגיש: "אני מבין זאת, אבל לא מוכן שזה יבוא על חשבון מה שאבא שלי וראש הממשלה יצחק רבין השיגו כסמל לתקווה ולהזדמנויות עבור פלסטינים, ירדנים וישראלים".

במהלך הכנס התייחס המלך עבדאללה גם להכרזת שר החוץ של ארה"ב מייק פומפאו, לפיה ההתנחלויות ביהודה ושומרון אינן מנוגדות לחוק הבינלאומי, ולמקומה של ארצות הברית ביחסים בין מדינות המזרח התיכון. "מי שאומר בקהילה הבינלאומית שניתן להשיג שלום ללא תמיכת ארה"ב, לא מבין את האזור ולא את התפקיד שארצות הברית משחקת בו", אמר. "כולנו צריכים אותה".

עוד בוואלה!

היחסים בשפל היסטורי, אך השלום הקר בין ישראל לירדן משרת את שני הצדדים

לכתבה המלאה
עבדאללה מלך ירדן מסייר במובלעת נהריים, 11 בנובמבר 2019. רויטרס
השבת מובלעת נהריים, לפני כשבועיים/רויטרס

"אני סבור שהדרך הכי טובה להתקדם בתהליך המדיני היא פתרון שתי המדינות", הוסיף עבדאללה. "אין לזה תחליף טוב יותר. למרבה הצער אנחנו נמצאים במצב של קיפאון. ישראל ערכה רצף של מערכות בחירות, ייתכן שיהיו עוד, וכתוצאה מכך יש קיפאון. אנחנו למרבה הצער לא יכולים לכנס את כולם לשולחן המשא ומתן". כשנשאל בנוגע להיתכנות הדבר - העלה תהייה: "האם הגענו לנקודת האל חזור? התשובה היא מה התחליף. זו תהיה הזדמנות אחרונה כי כל שנה זה נהיה מסובך יותר. עתיד ישראל הוא שתהיה חלק מהמזרח התיכון ולא ניתן יהיה לעשות זאת באופן מלא אם לא יימצא פתרון לבעיה הפלסטינית".

ישראל השיבה לירדן לפני כשבועיים את מובלעות צופר שבערבה ונהריים שבבקעת הירדן. זאת במסגרת ההתחייבות בהסכם השלום, לפיה השטחים הללו יוחכרו לישראל למשך 25 שנה. במלאות 25 שנים להסכם ועל רקע ההידרדרות ביחסים בין שתי המדינות, הודיעה ירדן כי אין בכוונתה לחדש את תוקפו של הסעיף והשטחים הושבו לה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully