וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפני פסגת השלום: רוסיה החזירה לאוקראינה ספינות שהשתלטה עליהן לפני שנה

19.11.2019 / 14:09

שלושת כלי השיט נתפסו בעת התקרית אשתקד בין שתי המדינות לחופי חצי האי קרים. קייב דרשה זאת כתנאי למפגש המרובע שיכלול את פוטין וזלנסקי, שבו ידונו בסיום המלחמה במזרח. במוסקבה הזהירו כי יגיבו בצורה דומה ל"פרובוקציות" כאלו בעתיד

צילום: רויטרס

רוסיה החזירה אתמול (שני) את שלוש הספינות האוקראיניות שעליהן השתלטה לפני שנה, כפי שביקשה קייב לפני פסגת השלום שתיערך בחודש הבא בפריז. החזרתן, שאושרה על ידי משרדי החוץ של שתי המדינות, קרתה בים השחור מול חופי חצי האי קרים, שאותו סיפחה רוסיה מאוקראינה ב-2014. רוסיה השתלטה על הספינות באותו אזור בנובמבר אשתקד, אחרי שפתחה עליהן באש ופצעה כמה מלחים.

במוסקבה אמרו כי הספינות - שתי ספינות ארטילריה משוריינות קטנות וגוררת - חדרו באופן בלתי-חוקי למימיה הטריטוריאליים של רוסיה. קייב הכחישה זאת. בספטמר החזירה רוסיה את המלחים שהיו על סיפון במסגרת עסקת חילופי שבויים. לפי כלי תקשורת רוסיים, הספינות הוחזרו ללא התחמושת והמסמכים שלהן.

משרד החוץ של רוסיה אמר בהצהרה כי מוסקבה תגיב בחריפות גם בעתיד לכל "פרובוקציות" ימיות דומות בסמוך לגבולותיה. משרד החוץ בקייב מסר כי שלוש הספינות נלקחו לנמל אודסה. לטענת אוקראינה, ההפלגה של שלוש הספינות הייתה שלווה חוקית וכי קייב תכננה להעלות את הנושא בפני בית דין בינלאומי בהולנד.

לקריאה נוספת בנושא

ספינה רוסית גוררת כלי שיט אוקראיני לחופי מצרי קרץ', 17 בנובמבר 2019. AP
ספינה רוסית גוררת כלי שיט אוקראיני לחופי מצרי קרץ', אתמול/AP

למרות המחלוקת הזו ואחרות, החזרת הספינות צפויה לשמש אמצעי בונה אמון לקראת הפסגה המתוכננת של "פורום נורמנדי", הכולל את מנהיגי צרפת, גרמניה, רוסיה ואוקראינה. בתוך כך, בסוכנות הידיעות אינטרפקס דווח כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ומקבילו הצרפתי עמנואל מקרון קיימו היום שיחת טלפון במהלכה אישר פוטין למקרון את הגעתו לפסגה, שתיערך בפריז ב-9 בדצמבר, בניסיון לקדם מאמצים לפתרון הסכסוך במזרח אוקראינה.

יותר מ-13 אלף איש נהרגו בסכסוך הנמשך זה יותר מחמש שנים במזרח אוקראינה בין הבדלנים הפרו-רוסיים לכוחות הממשל האוקראיני. היחסים בין אוקראינה לרוסיה קרסו לאחר סיפוח קרים, שהוביל לסנקציות מערביות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully