וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רבע מיליון בפראג ציינו 30 לנפילת הקומוניזם: "המאבק לחופש לא ייגמר"

17.11.2019 / 7:33

250 אלף איש מחו בבירת צ'כיה נגד מנהיגי המדינה, ביום השנה למהפכת הקטיפה. הם קראו לראש הממשלה לנתק את קשריו מעסקיו העומדים בניגוד עניינים - או להתפטר. הנשיא אמר כי "כמות המפגינים קטנה ביחס למי שהצביעו עבורנו"

צילום: רויטרס

רבע מיליון מתושבי צ'כיה הפגינו אמש (שבת) בבירה פראג נגד הנשיא וראש הממשלה, בטענה שהם מערערים את הדמוקרטיה בתוך האומה המשוסעת, שציינה 30 שנים למהפכת הקטיפה במדינה.

מפגינים מרחבי המדינה, המונה כ-10.7 מיליון תושבים, התארגנו בפארק לטנה כשהם מנופפים בדגל המדינה ודגל האיחוד האירופי. זאת, כסמל למאבק שהתרחש בנובמבר 1989, כשהקומוניסטים שעד אז שלטו במדינה איבדו את השלטון לאחר נפילת חומת ברלין. בין הקריאות, נשמע "אנחנו כאן".

מארגני המחאה קראו לראש הממשלה אנדריי באביש לנתק קשרים מעסקיו המבטאים ניגוד אינטרסים, או להתפטר עד סוף השנה. "חלק מהפוליטיקאים לא מבינים למה אנחנו כאן", אמר סגן יו"ר ארגון "מיליון רגעי דמוקרטיה", שעומד בראש המחאה והוסיף כי "המאבק לחופש ולדמוקרטיה לעולם לא ייגמר".

הפגנה נגד הממשלה בפראג - ה-16 לנובמבר 2019. רויטרס
כ-200 אלף איש השתתפו במחאה. המחאה בפראג, אמש/רויטרס

לטענת דוברי המחאה, באביש והנשיא מילוש זמאן אינם מתאימים לתפקיד. בעוד המשטרה אמדה את כמות המשתתפים בהפגנה כ-200 אלף, המארגנים טענו שמדובר ב-250 אלף מפגינים.

באביש ומפלגתו הפופוליסטית ANO נותרו הפופולריים ביותר במדינה, אך גם המשסעים יותר, לאור עברו של איש העסקים לשעבר כחבר במפלגה הקומוניסטית לפני 1989, והקשרים שניהל עם המשטרה החשאית. זמאן תיאר את המפגינים כבלתי דמוקרטים בטענה שהם אינם מכבדים את ההחלטה להסיר את אישומי השוחד נגד באביש ואת החלטת הפרלמנט שלא להדיחו. "אני רוצה לציין שלבאביש היו מיליון וחצי הצבעות בבחירות ו-2.8 מיליון הצביעו עבורי", אמר זמאן. בריאיון לרשת חדשות מקומית הוא כי "כמות המפגינים מהווה נתח קטן ביחס להצבעות עבורנו".

ביוני האחרון, כרבע מיליון מהתושבים בפראג הפגינו נגד מינוי שר משפטים חדש התמנה בזמן חקירותיו של באביש בחשד לשוחד. חלק מהראיות נעלמו והחקירה הועברה לוועדה האירופית שבוחנת מחדש את התיק. זמאן ובאביש שמרו על פרופיל נמוך בעת ציון 30 שנות סיום המשטר הקומוניסטי, שהצית מחדש את המחאות במדינה.

עוד בוואלה!

"לא נוותר על הדמוקרטיה": רבע מיליון איש הפגינו בפראג נגד רה"מ צ'כיה

לכתבה המלאה
הפגנה נגד הממשלה בפראג - ה-16 לנובמבר 2019. רויטרס
המחאה בפראג, אמש/רויטרס
הפגנה נגד הממשלה בפראג - ה-16 לנובמבר 2019. רויטרס
כמות המפגינים היא נתח קטן. המחאה בפראג, אמש/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully