וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נפתח השימוע הציבורי נגד טראמפ: "אכפת לו יותר מהחקירות מאשר מאוקראינה"

13.11.2019 / 23:50

בפעם השלישית בהיסטוריה בלבד, עומד נשיא ארה"ב בפני הדחה אפשרית, הפעם בשל הקפאת הסיוע לקייב תמורת חקירת ביידן. השגריר לאוקראינה אמר כי יועציו שמעו שיחה בעייתית של הנשיא: "זה היה משוגע". בכיר במחלקת המדינה: "זה מערער את שלטון החוק". טראמפ: "לא צפיתי"

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

הליך הדחתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ נכנס היום (רביעי) לשלב חדש, עם תחילת השימועים הציבוריים בקונגרס. שלושה דיפלומטים, שכבר העידו בעבר בדלתיים סגורות על המדניות השנויה במחלוקת של הנשיא ביחס לאוקראינה, יפרטו את החששות שלהם.

העדים היום היו וויליאם טיילור, הדיפלומט האמריקני הבכיר ביותר באוקראינה, וג'ורג' קנט, תת-שר החוץ לענייני אירופה. השימועים יתקיימו גם בשישי. במהלך השימוע, מחוקקים דמוקרטים ורפובליקנים הציגו פרשנויות שונות סביב היחסים של טראמפ עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי.

טיילור וקנט פירטו כיצד הסיוע הביטחוני האמריקני, כמו גם פגישה של זלנסקי עם טראמפ בבית הלבן, שימשו כמנופי לחץ על אוקראינה. העדות של השניים הייתה רגועה וחזקה, אולם לא ברור אם היא תעזור לדמוקרטים לשכנע רפובליקנים שיש הצדקה להדיח את נשיאם. השימוע המתוח, שאליו התקבצו עיתונאים, מחוקקים ואנשי ציבור, נמשך כחמש וחצי שעות.

בזמן השימוע, אירח טראמפ את נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן בבית הלבן ואמר כי הוא לא יודע "דבר" על אותה שיחה שהזכיר טיילור. "זאת פעם ראשונה שאני שומע על כך", אמר טראמפ, שטוען ל"ציד מכשפות" נגדו. הוא אמר כי הוא היה "עסוק מדי" מכדי לצפות בשימוע. "שמעתי שזו בדיחה, הונאה".

הליך ההדחה נגד נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ בקונגרס 13 בנובמבר 2019. רויטרס
השגריר טיילור וקנט במהלך השימוע, היום/רויטרס

טיילור סיפר בשימוע כי עוזריו אמרו לו לאחרונה כי הם שמעו את טראמפ מדבר עם דיפלומט בכיר אחר על "החקירות" באוקראינה. הוא אמר כי חלק מהם היו במסעדה יחד עם השגריר לאיחוד האירופי, גורדון סודלנד, יום אחרי השיחה בין טראמפ לבין זלנסקי שהתקיימה ב-25 ביולי. בעקבותיה, התלונן גורם אנונימי בקהילת המודיעין שהוביל למעשה לפתיחת הליך ההדחה.

סונדלד, לדבריו, אמר לנשיא כי אוקראינה מוכנה "להתקדם" בנושא. בית הנבחרים חוקר אם טראמפ ביקש מקייב לפתוח בחקירת האנטר ביידן, בנו של סגן הנשיא לשעבר ג'ו שמתמודד על יצוג המפלגה הדמוקרטית לקראת הבחירות לנשיאות בשנה הבאה.

טיילור חזר על כך שלמיטב הבנתו, הקפאת הסיוע הצבאי לקייב בסך 391 מיליון דולר הותנתה בשיתוף הפעולה של קייב נגד ביידן.

לדברי טיילור, אנשיו שאלו את סונדלנד מה טראמפ חושב על אוקראינה. "השגריר סונדלנד השיב שלנשיא טראמפ אכפת יותר מהחקירות של ביידן, שאליהן דחף ג'וליאני", הזכיר טיילור את עורך דינו האישי של הנשיא.

כשנשאל על ידי יו"ר ועדת המודיעין בבית הנבחרים, אדם שיף הדמוקרטי, אם זה אומר שלטראמפ אכפת יותר מהחקירות מאשר לאוקראינה, השיב השגריר: "כן, אדוני".

טיילור, שמונה על ידי טראמפ ביוני, אמר גם כי הקפאת הסיוע לאוקראינה, שמצויה בסכסוך עם רוסיה, פוגעת באינטרסים האסטרטגיים של ארצות הברית.

"זה פגע בכל מה שניסינו לעשות. זה היה חסר הגיון, זה היה משוגע", אמר.

גורם המעורה בשיחה אמר כי דייוויד הולמס, עוזר של טיילור שזומן להעיד מאחורי דלתיים סגורות ביום שישי, הוא אותו איש צוות ששמע את השיחה.

עוד בוואלה!

העדויות מהליך הדחת טראמפ: "אין ספק שהוצעה עסקה לזלנסקי"

לכתבה המלאה
נשיא טורקיה ארדואן ונשיא ארה"ב טראמפ בפגישה בבית הלבן, 13 נובמבר 2019. רויטרס
"שמעתי שזו בדיחה". טראמפ עם ארדואן, הערב/רויטרס

שיף ודמוקרטים בכירים אחרים מאשימים את טראמפ בניצול סמכותו לרעה, בעוד שהרפובליקני הבכיר בוועדה, דווין נונס, הכחיש כי טראמפ ובכירי ממשלו פעלו שלא כשורה. הרפובליקנים, מצדם, אמרו כי דבריו של טיילור הם שמועה והם ציינו כי נשיא אוקראינה הדגיש בפומבי כי הוא לא חש שהוא נתון ללחץ מצד טראמפ.

"השאלה שמוצגת על ידי חקירת ההדחה היא אם הנשיא טראמפ ניסה לנצל נקודות חולשה של בעלת ברית ולהזמין את אוקראינה להתערב בבחירות שלנו", אמר שיף. "התשובה לשאלות האלו תשפיע לא רק על עתיד הנשיאות הזו, אלא על מוסד הנשיאות בעתיד". שיף הוסיף: "אם אלו לא מעשים שבגינם מדיחים, אז מה כן?".

נונס האשים את הדמוקרטים בניהול "קמפיין הכפשה מתוזמר היטב" ואמר כי הם קשרו קשר עם כלי התקשורת ועם "בירוקרטיים פוליטיים" כדי לנסות ולהפוך את תוצאות הבחירות ב-2016.

השימועים השבוע עשויים לסלול את הדרך לבית הנבחרים לאשר את סעיפי ההדחה נגד טראמפ. לאחר מכן ייפתח משפט בסנאט, אך הרפובליקנים שולטים בו ויש צורך ברוב של שני שלישים על מנת להדיח נשיא, בהשוואה לרוב רגיל בבית הנבחרים.

יו"ר ועדת המודיעין של הקונגרס, אדם שיף וחבר הקונגרס דווין נונס במהלך השימוע בהליך ההדחה כנגד נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ בקונגרס 13 בנובמבר 13 בנובמבר 2019. רויטרס
כל אחד בשלו. יו"ר הוועדה שיף/רויטרס

הפעם האחרונה שבה התקיים הליך דומה הייתה בזמן כהונתו של הנשיא ביל קלינטון, בטרם עידן הרשתות החברתיות. הרפובליקנים, ששלטו בבית הנבחרים אז, רצו להדיח את הנשיא הדמוקרטי בשל פרשת מוניקה לווינסקי. בסופו של דבר, הסנאט זיכה אותו. פרט לקלינטון, רק אנדרו ג'ונסון הודח בידי בית הנבחרים וזוכה בידי הסנאט. הנשיא ריצ'רד ניקסון התפטר לפני שעמד להיות מודח בידי הקונגרס בעקבות פרשת ווטרגייט.

לפי סקרי דעת הקהל, רוב הדמוקרטים תומכים בהדחה של טראמפ, בעוד שהרפובליקנים מתנגדים נחרצות, כך שנותר פלח קטן מאוד באוכלוסייה שאותו ניתן לשכנע לקראת הבחירות בשנה הבאה - עצמאים ומתלבטים.

שני ערוצים מקבילים

חקירת הקונגרס מתמקדת בשיחה בין טראמפ לזלנסקי ובתיאורית קונספירציה שלפיה אוקראינה, ולא רוסיה, התערבה בבחירות לנשיאות ב-2016. כספי הסיוע שהוקפאו אושרו על ידי הקונגרס כדי לסייע לאוקראינה להילחם בבדלנים הפרו-רוסים במזרח המדינה, ואחרי שהפרשה נחשפה, הם הופשרו והועברה לידיה.

במהלך השימוע, דחה טיילור, קצין צבא לשעבר, כי הוא לוקח צד בוויכוח הפוליטי. "אני לא נמצא כאן כדי לקחת צד כזה או אחר, או לתמוך בתוצאה כלשהי של ההליכים הללו", הדגיש.

ג'ים ג'ורדן הרפובליקני, בעל ברית של טראמפ, הטיח בו: "אתה עד המפתח שלהם".
"אני לא מחשיב את עצמי עד מפתח של אף אחד", השיב לו טיילור.

קנט אמר כי הוא לא סבור שארצות הברית צריכה לבקש ממדינות אחרות לנהל חקירות בעלות אופי או לרדוף אחרי מתנגדי מי שבשלטון "משום שפעולות כאלו מערערות את שלטון החוק ללא קשר לאיזו מדינה מדובר".

טיילור אמר כי הוא גילה שיש שני ערוצים מקבילים ביחס לאוקראינה - אחד רגיל ואחד "מאוד לא רגיל".

השניים הכחישו כי הם "Never טראמפ", כפי שהנשיא מכנה את אלו משורות המפלגה הרפובליקנית המותחים עליו ביקורת, שאותם הוא מכנה "חלאות אדם". קנט הזכיר כי הוא היה בשירות דיפלומטי תחת נשיאים משתי המפלגות.

(עדכון ראשון: 18:07)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully