וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסלמה במחאה בלבנון: חייל הרג מפגין מדרום לביירות

13.11.2019 / 8:36

הצבא עצר את החייל שהרג תומך של מנהיג הדרוזים במדינה, אחרי חידוש ההפגנות בעקבות נאום תקיף של הנשיא. האחרון הזהיר כי המדינה עומדת בפני קטסטרופה אם המפגינים לא יעזבו את הרחובות אחרי ארבעה שבועות

צילום: רויטרס

מפגין נהרג הלילה (רביעי) בסמוך לביירות אחרי שחייל פתח באש כדי לפזר מחאה בכביש המוביל לברית לבנון. זאת אחרי שאזהרתו של הנשיא מישל עאון כי המדינה עומדת בפני קטסטרופה אם המפגינים לא יעזבו את הרחובות הציתה גל חדש של הפגנות. זהו ההרוג הראשון בארבעת השבועות שבהם נמשכים ההפגנות נגד האליטה הפוליטית, והתקרית עלולה להחריף עוד יותר את המתיחות במדינה השסועה.

לבנון כבר מצויה במשבר הכלכלי החמור ביותר שלה מאז מלחמת האזרחים שנמשכה בין 1975 ל-1990, והיא נכנסה לכאוס עמוק יותר מאז תחילת ההפגנות ב-17 באוקטובר. במהלך הלילה, מפגינים באזור קולה הסמוך לביירות השליכו אבנים על חיילים ועל טנק.

ההרוג בתקרית, שהייתה בחלדיה שמדרום לביירות, הי חבר במפלגתו של מנהיג הדרוזים ווליד ג'ונבלאט, מיריביו של עאון הנוצרי מימי מלחמת האזרחים. הוא הפציר בתומכיו להימנע מאלימות בעת שביקר בבית חולים שבו אושפז הפצוע, עד שמת מפצעיו.

הצבא מסר כי חייל פתח באש כדי לפזר מפגינים שחסמו כביש בחלדיה, ופצע אדם אחד. החייל נעצר והתקרית נמצאת תחת חקירה.

הפגנה בבירות כנגד נשיא לבנון, מישל עאון 12 בנובמבר 2019. רויטרס
מפגינים בביירות, אתמול/רויטרס

בנאום שנשא בשידור ישיר, אמר עאון כי אין פריצות דרך בשיחות להקמת ממשלה חדשה במקום הקואליציה של ראש הממשלה המתפטר סעד אל-חרירי. לדבריו, אל-חרירי, שהתפטר ב-29 באוקטובר, מהסס לקבל על עצמו את התפקיד פעם נוספת.

הוא גם דחה את דרישות המפגינים על הקמת ממשלה על טהרת הטכנוקרטים, ואמר כי היא לא תוכל למשול ללא פוליטיקאים. "אם תמשיכו כך, אתם תפגעו בלבנון ובאינטרסים שלכם", הזהיר הנשיא, בעל ברית של חיזבאללה. "אנחנו עובדים לילות כימים כדי לסדר את המצב. אם הם ימשיכו, תהיה קטסטרופה. אם הם יעצרו, עדין יהיה מקום לתקן דברים", אמר עאון.

לאחר סיום נאומו, מפגינים חסמו כמה כבישים מרכזיים ברחבי לבנון, כשחלקם שרפו צמיגים.
לינדה בולוס מיקארי, שהפגינה בכביש מצפון לביירות, אמרה כי היא חזרה להפגין בעקבות נאומו של הנשיא. "הנשיא עלה לשידור ישיר ודיבר אלינו כאילו שאנחנו ילדים, 'לכו הביתה'. הוא הפגין מעט כבוד", היא אמרה.

אתמול סגרו הבנקים שוב את שעריהם בשל שביתת עובדים החוששים לביטחונם מפני לקוחות שדורשים את החסכונות שלהם ומפני המפגינים. הבנקים, המנסים למנוע בריחת הון, הטילו מגבלות על העברת כספים מלבנון ועל משיכת דולרים. הם היו סגורים במשך מחצית מהחודש שעבר. העובדים ממשיכים לשבות היום.

עאון קרא לאזרחים שלא לנהור אל הבנקים, ואמר להם שהכסף שלהם בטוח.

עוד בוואלה!

"כלת המהפכה" בלבנון לא מפסיקה לרקוד

לכתבה המלאה

מחלוקת סביב חיזבאללה

האו"ם הפציר בלבנון להקים ממשלת מומחים חדשה, שתוכל לפעול טוב יותר כדי לקבל סיוע בינלאומי. הוא הזהיר כי המדינה נמצאת במצב כלכלי ופיננסי קריטי.

גורמים פוליטיים אמרו כי אל-חרירי, הנתמך בידי מדינות המערב ומדינות המפרץ, רוצה לעמוד בראש ממשלת מומחים. עם זאת, גורמים בחיזבאללה ובאמל השיעיים סבורים כי הוא בעיקר רוצה להבטיח שחיזבאללה הנתמך בידי איראן יישאר מחוץ לממשלה. ביום שני אמר מזכ"ל הארגון חסן נסראללה כי השיחות נמשכות וכי חיזבאללה רוצה להשאיר את הדלת פתוחה למען הסכם חדש.

כשנשאל אם ממשלה הכוללת את חיזבאללה, המוגדר ארגון טרור בידי ארצות הברית, תוכל לקבל סיוע בינלאומי, השיב עאון: "זה נושא שיכול להיפתר גם כן. לא אתן תשובה בזמן שאני נמצא כאן בטלוויזיה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully