וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לצפות לגרוע מכל": מצב חירום באוסטרליה בשל שריפות הענק

11.11.2019 / 13:42

בחלקים נרחבים מהחוף המזרחי של המדינה הוכרז מצב חירום לאור התנאים הקיצוניים השוררים באזור. הרשויות מזהירות כי המצב רק צפוי להחמיר, והן דחקו בתושבים להתרחק מאזורים מסוכנים. לפחות 3 נהרגו עד כה

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

הרשויות באוסטרליה הכריזו היום (שני) על מצב חירום בחלק מהחוף המזרחי במדינה, בעקבות השריפות "הקטסטרופליות" המשתוללות באזור. הן דחקו בתושבים להתפנות מאזורים בעלי סיכון גבוה, בשל שריפות היער שכבר גבו את מותם של שלושה אנשים במדינות קווינסלנד וניו סאות' ווילס. יותר מ-150 בתים נהרסו, וגורמים רשמיים העריכו כי התנאים יגיעו לרמת קיצוניות חסר תקדים מחר.

שריפות יער קטלניות נפוצות במהלך חודשי הקיץ החמים והיבשים של אוסטרליה, אולם ההתפרצות הנוכחית, הרבה לפני שיא הקיץ, תפסה רבים בהפתעה. "על כולם להיות דרוכים לא משנה היכן הם נמצאים, ועל כולם לצפות לגרוע מכול", אמרה אתמול לכתבים ראש ממשלת ניו סאות' וויילס, גליידיס ברג'יקליאן. "אנחנו לא יכולים לאפשר שאננות", הוסיפה.

שריפות באולד בר, ניו סאות' ווילס, אוסטרליה, 9 בנובמבר 2019. רויטרס
הממשלה סירבה לקשור זאת למשבר האקלים. שריפות בניו סאות' ווילס, אתמול (צילום: רויטרס)/רויטרס

סידני, העיר המאוכלסת ביותר באוסטרליה, עומדת בפני "סכנת אש קטסטרופלית". הטמפרטורות הצפויות של 37 מעלות, יחד עם רוחות חזקים, עשויות להוביל לתנאים קטלניים. זאת הפעם הראשונה שרמת הסכנה הזו מוכרזת בסידני מאז הוכנסה שיטת הדירוג החדשה לפני עשור.

העיר, בת חמישה מיליון תושבים, מוקפת בשטחים גדולים של יער, שנותר ברובו יבש בשל החורף השחון בחוף המזרחי בחודשים האחרונים. "מחר צריך להציל חיים, להגן על רכוש ולהבטיח שכולם בטוחים ככל האפשר", אמרה ראש הממשלה.

המחוקקים אמרו כי מצב החירום הנרחב, המעניק לכבאים גישה למשאבי ממשלה, לפנות אזרחים, לסגור כבישים ולהשבית מתקנים - יישאר על כנו במשך שבעה ימים.

עוד בוואלה!

מאות קואלות נספו בשריפות ענק באוסטרליה

לכתבה המלאה

בשעות אחר הצהריים אישר שירות הכבאות את השימוש באות אזהרת החירום, אזעקה והתראה מילוליות שיושמעו בתחנות הרדיו והטלוויזיה מדי שעה. נציב שירות הכבאות של ניו סאות' ווילס, שון פיצסימונס, דחק בתושבים להתפנות לפני שתחול החמרה בתנאים. הוא הזהיר כי שריפות חדשות יכולות להתחיל עד 20 ק"מ לפני השריפות הקיימות.

"עברו מקום בזמן שהדברים עוד רגועים, בלי הלחץ או החרדה מפני שריפות הנמצאות בדלת האחורית," אמר. הרשויות הדגישו כי אפילו בתים החסינים מאש לא יוכלו לעמוד בתנאים הצפויים. בנוסף לכך, יותר ממאה בתי ספר ייסגרו מחר.

במקביל, שירותי ההצלה העבירו בעלי חיים גדולים מאזורים בעלי סיכון גבוה, ואילו גורמי הבריאות הזהירו כי איכות האוויר ברחבי המדינה תחמיר עם הרוחות המלאות בעשן מהשריפות הנוכחיות באזור. השריפות כבר הובילו להשלכות הרסניות על חיות הבר של אוסטרליה, כשלפי החשש כ-350 נספו בבית גידול מרכזי שלהן.

רכבים שנשרפו באוסטרליה. רויטרס
מכוניות שעלו באש במהלך השריפות (צילום: רויטרס)/רויטרס

שריפות היער הקטלניות ביותר באוסטרליה הרסו אלפי בתים במדינת ויקטוריה בפברואר 2009, והרגו 173 בני אדם ופצעו 414 במה שכונה כ"שבת השחורה". עם זאת, השריפות הנוכחיות מתרחשות כמה שבועות לפני תחילת הקיץ חצי הכדור הדרומי, ומפנות את תשומת הלב למדיניות הממשלה השמרנית ביחס לשינויי האקלים.

פעילים למען הסביבה וחברי האופוזיציה דחקו בראש הממשלה סקוט מוריסון, התומך בתעשיית הפחם, להקשיח את יעדי פליטות גזי החממה במדינה. מוריסון סירב לענות על כשנשאל אם השריפות קשורות לשינויי האקלים כשביקר בסוף השבוע באזורי ההרס במדינת ניו סאות' ווילס.

סגנו, מייקל מקורמק, האשים היום את פעילי האקלים בפוליטיזציה של הטרגדיה . "מה שאנחנו עושים הוא לנקוט פעולה אמיתית ומשמעותית כדי להפחית את הפליטות העולמיות מבלי להשבית את כל התעשיות שלנו", אמר לתאגיד השידור האוסטרלי. "הם לא זקוקים לבריונות של כמה ירוקים טהרנים ונאורים מעיר הבירה, בזמן שהם מנסים להציל את בתיהם".

לין ופטר אייורסון מול הריסות ביתם שנשרף באוסטרליה. רויטרס
תושבים מביטים על בתים שעלה בלהבות (צילום: רויטרס)/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully