וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח חשאי בבריטניה מזהיר: "רוסיה חדרה לעומק הממסד"

עדויות שנשמעו במהלך ועדת חקירה חשאית בפרלמנט מעלות תמונת מצב מדאיגה, ולפיה מוסקבה הקימה רשת של דיפלומטים, מחוקקים וגורמים אחרים בתוך הממלכה. באופוזיציה מאשימים את הממשלה בטיוח, בשל סירובה לחשוף את הדוח. "האיום המשמעותי ביותר על בריטניה ועל דרך חייה"

צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

השפעתה של רוסיה חדרה עמוק אל תוך הממסד הבריטי וממשלות בריטניה האחרונות העלימו עין מזה - כך הוזהרו חברי הפרלמנט על פי מקורות המעורים בעדויות שנמסרו לוועדת לחקירה פרלמנטרית.

חברי ועדת המודיעין והביטחון, שבה חברים מחוקקים מכל המפלגות, נאמר כי מוסקבה בנתה רשת ידידותית של דיפלומטים , עורכי דין, חברי פרלמנט וגורמים משפיעים אחרים מכל רחבי הקשת הפוליטית בבריטניה. לפי עדות שהגיע לרשת CNN, התפתחות זו "עלולה להיות האיום המשמעותי ביותר על מוסדותיה של בריטניה ועל דרכי חייה". הדוח, שכותרתו היא פשוט "רוסיה", טרם הושלם ופורסם, אולם הוא עומד במרכז סערה פוליטית בממלכה, לקראת הבחירות לפרלמנט בחודש הבא.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לוקח משקה במהלך טקס בקרמלין שבמוסקבה ב-20 באפריל 2016. AP
קיבל עידוד בשל חוסר המעש של ממשלות בריטניה. פוטין/AP

יו"ר הוועדה, דומיניק גריב, האשים את ראש הממשלה בוריס ג'ונסון בכך שטייח את הדוח וטען כי רחוב דאונינג נתן הסברים "כוזבים" על כך שאינו מפרסם אותו. באופוזיציה האשימו את הממשלה בטיוח, ואמרו כי עלולות לעלות שאלות מביכות לגבי תוקפו של משאל העם לפרישה מהאיחוד ב-2016 ולחשוף את הקשרים לכאורה של מוסקבה לכמה במפלגה השמרנית השלטת.

הוועדה, המפקחת על שירותי הביון והביטחון של בריטניה, ושתשעת חבריה מחויבים לשמור על חשאיות על פי חוק, סיימה את חקירתו במרץ. הדוח שלה הוגש ללשכת ראש הממשלה לאישור ב-17 באוקטובר, לאחר תקופה ממושכת של התייעצויות עם שירותי הביטחון. כמה גורמים אמרו ל- CNN כי הדוח כולל נספח מצונזר ביותר.

גריב, לשעבר התובע הכללי חבר במפלגה השמרנית, אמר ביום שלישי האחרון לפרלמנט כי בדרך כלל נהוג שהממשלה מאשרת את הדוחות של הוועדה בתוך עשרה ימים. עתה, ייתכן שהדוח לא יפורסם במשך חודשים ארוכים. לדבריו, ניתן לשחרר את הדוחות רק כשהפרלמנט מכונס והוועדה מאויישת. בדאונינג 10 הכחישו שוב ושוב כי אי-פרסום הדוח לפני הבחירות היה מתוך שיקולים פוליטיים.

כריסטופר פינצ'ר, שר במשרד החוץ, אמר בשבוע שעבר בדיון בפרלמנט כי זהו הליך שגרתי שבו הממשלה מעבירה דוחות מסוג זה בדיקות נוספות לפני פרסומם, וכי הוא ישוחרר "בבוא העת".

עוד בוואלה!

התנקשויות, הרעלות והפיכות: היחידה החשאית הרוסית שמערערת את אירופה

לכתבה המלאה

במהלך הוועדה נשמעו עדויות שהזהירו כי התעוזה של מוסקבה גוברת בשל הכישלונות של ממשלות בריטניה להגיב בצורה תקיפה יותר אחרי שהמרגל הרוסי לשעבר אלכסנדר ליטביננקו הורעל על ידי חומר רדיואקטיבי בלונדון בנובמבר 2006.

במרץ אשתקד הותקף המרגל הרוסי לשעבר סרגיי סקריפל ובתו יוליה בגז עצבים בסולסברי, שגרם למותו של תושב מקומי והוביל את בריטניה ומדינות נוספות לגרש עשרות דיפלומטים רוסים.

אחד העדים ציין כי רוסיה השתמשה על אדמת בריטניה הן בנשק כימי והן בחומר רדיואקטיבי, הישג שלא עלה בידי שום ארגון טרור כלשהו. "אנו נמצאים כעת בסחרור מואץ שצריך להיבלם", נכתב בעדותו של אותו אדם, על פי עותק שהגיע לידי CNN.

פינצ'ר אמר כי בריטניה פועלת בנחישות כדי להתמודד עם האיום הרוסי, והוא דחה את הטענות של הלייבור על קשרים בין מוסקבה והנהגת המפלגה השמרנית. הוא אמר כי מפלגתו של ג'רמי קורבין מעלה "תיאוריות קונספירציה". "מה יש לכם להסתיר?", הטיחה בו אמילי ת'ורנברי, דוברת מדיניות החוץ של הלייבור.

גם המפלגה הליברלית-דמוקרטית, המתנגדת לברקזיט, אמרה כי על הממשלה היה לחשוף את הדוח לפני הבחירות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully