חיילים עם מסיכות הגנה מפנים כלי רכב ממגרש חניה בעיר סולסברי, בריטניה, בעקבות הרעלת המרגל הרוסי סרגיי סקריפל, 11 במרץ 2018. רויטרס
חיילים עם מסיכות הגנה מפנים כלי רכב ממגרש חניה בעיר סולסברי, בריטניה, בעקבות הרעלת המרגל הרוסי סרגיי סקריפל, 11 במרץ 2018/רויטרס

התנקשויות, הרעלות והפיכות: היחידה החשאית הרוסית שמערערת את אירופה

14.10.2019 / 19:15

תחקיר של ניו יורק טיימס חושף את יחידה 29155 שפועלת כבר למעלה מעשור ונקשרת לכמה פעולות מסתוריות, בהן הרעלת המרגל סרגיי סקריפל וניסיון הפיכה במונטנגרו. במערב מזהירים כי בלתי-אפשרי לדעת מתי והיכן היא תפעל. "שכחנו עד כמה אכזריים הרוסים יכולים להיות"

תחקיר של ניו יורק טיימס חושף יחידה חשאית במודיעין הצבאי הרוסי, האחראית על סדרת ניסיונות לערער את היציבות ברחבי אירופה. יחידת 29155, שפועלת כבר לפחות במשך עשור, נקשרת עתה לכמה פעולות שבתחילה לא היה ברור אם יש קשר ביניהן.

הראשונה הייתה קמפיין לערעור היציבות במולדובה, לאחר מכן נעשה ניסיון להרעיל סוחר נשק בבולגריה, בהמשך לבצע הפיכה במונטנגרו ובשנה שעברה הורעל בבריטניה המרגל לשעבר סרגיי סקריפל באמצעות גז עצבים. בכל המבצעים הללו נותרו טביעות אצבע שהובילו לשירותי המודיעין הרוסי, אולם בתחילה הם נראו כמבודדים ולא קשורים.

עתה, גורמי ביטחון מערביים הגיעו למסקנה שהמבצעים האלו, וככל הנראה רבים אחרים, הם חלק מקמפיין מתואם ומתמשך של רוסיה לערער את היציבות ביבשת. היחידה החשאית 29155 מתמחה בחתרנות, בחבלה ובהתנקשויות. דבר קיומה נודע למערב רק לאחרונה, וגורמי מודיעין בארבע מדינות במערב אמרו לניו יורק טיימס כי לא ברור באיזו תכיפות נעשה שימוש ביחידה הזו. הם הזהירו כי בלתי-אפשרי לדעת מתי והיכן היא תפעל.

תכליתה של היחידה מדגימה באיזו רמה נאבק נשיא רוסיה ולדימיר פוטין במערב באמצעות המלחמה ההיברידית שלו - הכוללת קמפיין תעמולה, מתקפות סייבר ודיסאינפורמציה - ועימותים צבאיים גלויים.

צילומי אבטחה של החשודים הרוסים אשר ניסו לרצוח את המרגל הסובייטי לשעבר וביתו - סרגיי סקריפל ויוליה. רויטרס
נותרו טביעות אצבע שהובילו לשירותי המודיעין הרוסי. צילומי אבטחה של החשודים בהרעלת סקריפל/רויטרס

"אני חושב ששכחנו עד כמה אכזריים הרוסים יכולים להיות", אמר פטר זווק, קצין מודיעין לשעבר והנספח הצבאי לשעבר בשגרירות ארצות הברית במוסקבה. הוא אמר כי הוא לא היה מודע לקיומה של היחידה. בכירים ברוסיה סירבו להגיב. דובר הקרמלין, דימיטרי פסקוב, הפנה את השאלות למשרד ההגנה, שלא השיב לפניות בנושא.

היחידה פועלת מאחורי חומות המטה של המרכז ה-161 ל"אימוני התמחות במטרות מיוחדות" שבמזרח מוסקבה. היא יושבת בשרשרת הפיקוד של המודיעין הצבאי הרוסי, GRU.

על אף שמרבית המבצעים של המודיעין הצבאי הרוסי נותרו חשאיים, שירותי המודיעין במערב החלו לצייר
בשנים האחרונות תמונה ברורה יותר של המבנה שלו. גורמים אמריקניים אמרו כי שתי יחידות סייבר ב-GRU, 26165 ו-74455, פרצו לפני הבחירות לנשיאות בארצות הברית ב-2016 לשרתי המפלגה הדמוקרטית והקמפיין של קלינטון, והפיצו את התכתובות הפנימיות המביכות.

היחידה שבמודיעין הרוסי לא מודעים לקיומה

בשנה שעברה, התובע המיוחד רוברט מולר, שפיקח על חקירת המעורבות הרוסית, הגיש כתבי אישום נגד קצינים בשתי היחידות האלו, אולם אלו הועמדו לדין שלא בנוכחותם. צוותי ההאקרים פועלים ברובם ממוסקבה, אלפי קילומטרים מהמטרות שלהם.

עם זאת, אנשי יחידת 29155 מסתובבים במדינות אירופה. חלקם הם יוצאי המלחמות האחרונות של רוסיה, כולל באפגניסטן, בצ'צ'ניה ובאוקראינה, שעליהן קיבלו עיטורים. לפי הערכות המודיעין במערב, פעילות היחידה היא כה חשאית, עד שיחידות אחרות במודיעין הצבאי הרוסי כלל לא מודעים לקיומה.

ככל הנראה, היחידה היא מעין קהילה סגורה. בתמונה מ-2017 נראה מפקד היחידה, מייג'ור גנרל אנדריי אבריאנוב בחתונת בתו, כשהוא לובש חליפה אפורה ועניבה. הוא נראה לצדו של קולונל אנטולי צ'פיגה, אחד משני הקצינים שהואשמו בבריטניה בהרעלתו של סקריפל.

"זו יחידה של ה-GRU הפעילה באירופה בשנים האחרונות", אמר גורם ביטחוני אירופי, שדיבר בעילום שם על מנת לדון במידע המסווג. "זאת הפתעה שהרוסים, ה-GRU, היחידה הזו, חשו חופשיים להתקדם ולהוציא לפועל את הפעילות הזדונית הקיצונית הזו במדינות ידידותיות. זה היה הלם".

במידה שונה, כל אחד מארבעת המבצעים שנקשרו ליחידה זו משך תשומת לב ציבורית, על אף שלרשויות נדרש זמן על מנת לאמת את הקשר ביניהם. שירותי הביון במערב זיהו לראשונה את היחידה אחרי ניסיון ההפיכה הכושל במונטנגרו ב-2016, שבמסגרתו תכננו שני קצינים ביחידה להרוג את ראש הממשלה ולהשתלט על הפרלמנט.

ראש ממשלת מונטנגרו לשעבר מילו ג'וקאנוביץ' לאחר הבחירות, פדגוריצה, 17 באוקטובר 2016. רויטרס
שירותי הביון במערב זיהו לראשונה את היחידה אחרי ניסיון ההפיכה הכושל. ראש ממשלת מונטנגרו לשעבר מילו ג'וקאנוביץ'/רויטרס

עם זאת, במערב החלו להבין את המטרה האמתית של היחידה רק אחרי ניסיון החיסול של סקריפל במרץ 2018. סקריפל, שהיה בעצמו פעיל ב-GRU וריגל לטובת בריטניה, היה על סף מוות כשנחשף יחד עם בתו יוליה לגז העצבים הקטלני נוביצ'וק, אולם השניים הצליחו לשרוד לבסוף.

ההרעלה, שבה נפגעו עוד שלושה בני אדם, בהם אישה שמתה כתוצאה מהחשיפה לגז העצבים, הובילה למשבר דיפלומטי חריף בין רוסיה לבין המערב. יותר מ-20 מדינות, כולל ארצות הברית, גירשו 150 דיפלומטים רוסים כאות סולידריות עם בריטניה.

הרשויות בממלכה זיהו שני חשודים, שהגיעו למדינה בזהות בדויה, אולם זוהו על ידי אתר התחקירים Bellingcat כקולונל צ'פיגה ואלכסנדר מישקין. חצי שנה לאחר מכן, השניים הואשמו בהתזת גז העצבים על פתח ביתו של סקריפל בעיר סולסברי, אולם המבצע היה סבוך יותר ממה שהיה ידוע בזמנו.

שני גורמים אירופיים אמרו כי שנה בדיוק לפני ההרעלה, שלושה פעילים ביחידה 29155 הגיעו לבריטניה, ככל הנראה לצורך תרגול המבצע. אחד מהם היה מישקין, והשני השתמש בשם הבדוי סרגיי פבלוב. גורמי מודיעין סבורים כי הפעיל השלישי, שהשתמש בשם הבדוי סרגיי פדוטוב, פיקח על המשימה.

בתוך זמן קצר, גורמי המודיעין הגיעו למסקנה ששניים מהם - אלו שהשתמשו בשמות של פדוטוב ופבלוב - היו חלק מהצוות שניסה להרעיל את סוחר הנשק הבולגרי אמיליאן גברב ב-2015. יתר חברי הצוות, שידועים גם הם רק בשמותיהם הבדויים, היו איוואן לבדב, ניקולאי קונוניקין, אלכסיי ניקיטין ודניל סטפנוב.
הצוות ניסה לחסל את גברב פעמיים - פעם אחת בסופיה הבירה, ובפעם השנייה, חודש לאחר מכן, בביתו שלחופי הים השחור.

המרגל הרוסי לשעבר סרגיי סקריפל ובתו יולה.
במערב החלו להבין את המטרה האמתית של היחידה רק אחרי ניסיון החיסול. סקריפל ובתו יוליה

בחודש פברואר האחרון, דיבר על הנושא אלכס יאנגר, ראש ה-MI6 שירות ביון החוץ של בריטניה. בכנס הביטחון של מינכן הוא הזהיר מפני האיום הרוסי הגובר, אולם הוא לא ציין מפורשות יחידה כלשהי. "אפשר לראות שיש תכנית פעילות מרוכזת, וכן, מעורבים בה לפעמים אותם אנשים", אמר יאנר, שהתייחס ישירות להרעלת סקריפל ולניסיון ההפיכה במונטנגרו. הוא הוסיף: "אנחנו מעריכים שיש איום קבוע מה-GRU ומשירותי מודיעין רוסיים אחרים, ושיש להם מעט מאוד גבולות".

פוטין סבור שרוסיה נמצאת במלחמה עם הסדר המערבי העולמי, שאותו הוא רואה כאיום קיומי. בנובמבר האחרון, בטקס לציון מאה שנה להקמת המודיעין הצבאי הרוסי, תיאר אותו נשיא רוסיה כ"אגדי". כמי שהיה קצין קג"ב בעצמו, השווה פוטין בין מרגלי הצבא האדום, שסייעו בניצחון על הנאצים במלחמת העולם השנייה, לבין סוכני ה-GRU. לדבריו, "יכולותיהם הייחודיות" מופעלות עכשיו נגד אויב מסוג שונה.
"לרוע המזל, הסיכוי לסכסוך גובר ברחבי העולם", אמר פוטין בטקס. "עושים שימוש בפרובוקציות ובשקרים בוטים ויש ניסיונות לשבש את השוויון האסטרטגי".

ב-2006 חתם פוטין על חוק המותיר חיסול של מטרות בחו"ל, באותה שנה שבה צוות מתנקשים רוסים השתמש בחומר הרדיואקטיבי פולוניום כדי לרצוח בלונדון את אלכסנדר ליטוויננקו, מרגל רוסי לשעבר.
יחידה 29155 היא לא היחידה היחידה שמבצעת פעולות כאלו. במקרה של ליטוויננקו, העקבות הובילו לשירות הביטחון הפדרלי (פס"ב), שעליו פיקד בעבר פוטין ונחשב למתחרה של ה-GRU.

"בקבוצות או ביחידים, בפצצות וברצח"

על אף שמעט מאוד ידוע על יחידת 29155, כמה רישומים פומביים ברוסיה מקשרים אותה לאסטרטגיה ההיברידית הרחבה יותר של הקרמלין. ב-2012 הורה משרד ההגנה על מענקים לשלוש יחידות בזכות "הישגיהן בשירות הצבאי". אחת מהן הייתה 29155, השנייה 74455, שהייתה מעורבת בהתערבות בבחירות בארצות הברית, והשלישית הייתה 99450. לפי ההערכות, האחרונה הייתה מעורבת בסיפוח חצי האי קרים מאוקראינה ב-2014.

קצין לשעבר בגר"ו, המכיר את פועלה של יחידה 29155, אמר כי היא מתמחה בהכנה למשימות "הסחה", "בקבוצות או ביחידים, בפצצות, ברצח, בהכול". לדבריו, "יש שם אנשים רציניים. הם קצינים שעבדו בחשאי וכסוכנים בינלאומיים".

בצילומים של המטה הרעוע לשעבר של היחידה, שננטש מאז, נראים מתלים רובי רבים, כולל רובי צלפים מדגם FN-30 הבלגי, G3A3s גרמנים, AUGs Steyr אוסטריים ו-M16 אמריקניים. בנוסף לכך, נראה גם טופס המתאר משטר אימונים, כולל תרגילים לקרב מגע. הקצין לשעבר אישר כי התמונות, שפורסמו על ידי בלוגר רוסי, היו אותנטיות.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בפגישה באשגאבאט, בירת טורקמניסטן. 11 באוקטובר 2019. רויטרס
לא ברור אם התוצאות הללו מטרידות את הקרמלין. פוטין/רויטרס

המפקד הנוכחי של היחידה, גנרל אייבריאנוב, סיים את לימודיו בשנת 1988 באקדמיה הצבאית בטשקנט, שהייתה אז בירת הרפובליקה הסובייטית של אוזבקיסטן. סביר להניח שהוא נלחם במלחמות צ'צ'ניה, וקיבל בינואר 2015 את אות גיבור רוסיה, עיטור הכבוד הגבוה ביותר במדינה. שני הקצינים הנאשמים בהרעלת סקריפל קיבלו גם הם את אותו הפרס.

למרות המבצעים הנועזים, גורמי הביטחון האירופיים ששוחחו עם ניו יורק טיימס לא הצליחו להסביר את הרשלנות לכאורה של היחידה: סקריפל שרד את ניסיון ההתנקשות, וכך גם סוחר הנשק הבולגרי. ניסיון ההפיכה במונטנגרו משך תשומת לב עצומה, אך בסופו של דבר נכשל. שנה לאחר מכן, מונטנגרו הצטרפה לנאט"ו. גורמי הביטחון אמרו כי ייתכן שטרם התגלו פעולות אחרות ומוצלחות יותר של היחידה.

בכל מקרה, לא ברור אם התוצאות הללו מטרידות את הקרמלין. מומחי מודיעין אמרו כי ייתכן שזה חלק מהמטרה של מוסקבה. "מבצעי מודיעין מסוג זה הפכו לחלק מהמלחמה הפסיכולוגית", אמר אריק-נילס קרוס, לשעבר ראש המודיעין באסטוניה. "זה לא שהם הפכו להיות הרבה יותר אגרסיביים. הם רוצים שירגישו בהם. זה חלק מהמשחק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully