וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית הדין בהאג גזר 30 שנות מאסר על "המחסל" מקונגו

7.11.2019 / 12:25

השופטים השיתו את העונש הכבד ביותר עד היום על בוסקו אנטגנדה, מפקד מיליציה שהורשע בביצוע מעשי זוועות, הכוללים רצח, אונס וגיוס ילדים

צילום: רויטרס, עריכה: ליר שפיגלר

שופטים בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג גזרו היום (חמישי) 30 שנות מאסר על מפקד מיליציה לשעבר ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו שהורשע בביצוע מעשי זוועות, הכוללים רצח, אונס וגיוס ילדים. בוסקו אנטגנדה, בן 45, היה מפקד המבצעים של "איחוד הפטריוטים הקונגולזיים" (UPC) שפעלה במזרח המדינה בשנים 2002 ו-2003.

אנטגנדה, בן 46, שכונה "המחסל", הורשע ביולי ב-18 סעיפים שונים בהצלחה נדירה של בית הדין בהאג, שהוקם ב-2002 כדי להעמיד לדין נאשמים בפשעי מלחמה ובפשעים נגד האנושות במקרים שבהם המדינות החברות בו לא רוצות או יכולת לעשות זאת.

במהלך השימוע היום, השופט רוברט פרמר אמר כי אין נסיבות מקלות וגזר את העונש, הכבד ביותר שהושת עד היום על ידי בית הדין. "הפשעים שבגינם הוא הורשע, למרות חומרתם ומידת האחריות שלו, אינם מצדיקים מאסר עולם", אמר פרמר. אנטגנדה, שהיה לבוש בחליפה כהה, הקשיב בקשב רב לפסיקת השופטים. הוא כבר ערער על הרשעתו.

בוסקו אנטגנדה, מפקד מיליציה לשעבר בקונגו, בבית הדין בהאג, 7 בנובמבר 2019. רויטרס
לא נמצאו נסיבות מקלות. אנטגנדה בבית המשפט, היום/רויטרס

במהלך הפסיקה, אמר פרמר כי אנטגנדה לא רק היה אחראי לפשעים נגד האנושות, אלא גם רצח בעצמו כומר קתולי, מה שלדבריו נתן דוגמה לחייליו. השופטים גם תיארו "אונס שיטתי" של חברות ה-UPC בידי הלוחמים, תחת הנהגתו של אנטגנדה, כולל אונס של ילד לוחם שהיה בן תשע בלבד.

"זה שולח מסר חזק שאלו המבצעים פשעים חמורים נגד אנשים, לא משנה מהי עמדתם, יעמדו לדין", אמרה אידה סווייר, סגנית תחום אפריקה בארגון משמר זכויות האדם. היא הדגישה, עם זאת, שהוא הורשע רק על פשעים שביצע במחוז איטורי בין 2002 ל-2003, והקורבנות שלו רוצים לראות אותו נושא באחריות גם על מתקפות שביצע באזורים אחרים.

עוד בוואלה!

בורקינה פאסו: 37 הרוגים במתקפה על שיירה במזרח המדינה

לכתבה המלאה

ה-UPC, שנשלטו על ידי בני ההמה, תקפו בזמן הסכסוך את בני הלנדו היריבים סביב השליטה על המחוז איטורי העשיר במחצבים. מאות אזרחים נהרגו ואלפים נוספים נמלטו מבתיהם. מנהיג הארגון, תומאס לובנגה, הורשע גם הוא על ידי בית המשפט והוא מרצה עונש של 14 שנות מאסר. אחד מיריביהם מתקופת המלחמה, גרמן קטנגה, הורשע גם הוא.

אנטגנדה הסגיר את עצמו לשגרירות ארצות הברית ברואנדה השכנה ב-2013, אחרי שנמלט מארצו בשל סכסוכים פנימיים. צו המעצר הבינלאומי נגדו הוצא כבר ב-2006.

עורכי דינו טענו לאורך הדיונים כי הוא חיפש להשליט משמעת בשורות הכוחות שלו והעניש את אלו שהפרו את חוקי המלחמה. "האונס היה מנהג נפוץ", אמר פרמר, שציין תקרית אחת שבה ילדה בת תשע נאנסה על ידי לוחמים שהיה תחת פיקודו, אחרי ההרשעה ביולי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully