וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אתיופיה: 67 הרוגים בהפגנות נגד ראש הממשלה

26.10.2019 / 15:24

האלימות פרצה במחוז אורומיה, שממנו מגיע אביי אחמד, בצל מחאה של יריביו על כך שהוא נוקט שיטות רודניות. גולשים בחזרה לשלטון אוטוריטרי", אמר אחד מיריבו של חתן פרס נובל לשלום הטרי

צילום:רויטרס, עורך:שאול אדם

לפחות 67 בני אדם נהרגו השבוע בהפגנות במחוז אורומיה באתיופיה נגד ראש הממשלה אביי אחמד, שהתדרדרו לאלימות אתנית - כך אמרה אתמול (שישי) המשטרה. לפי מפקד המשטרה במחוז, קפיילווה טפרה, 55 מהקורבנות נהרגו בעימותים בין האזרחים והיתר נהרגו בידי כוחות הביטחון. הוא הוסיף כי חמישה מההרוגים היו שוטרים.

פרץ האלימות ממחיש את הדילמה שעומדת בפניו של אביי, שרק זכה החודש בפרס נובל לשלום על סיום המלחמה עם אריתריאה ועל הרפורמות הדמוקרטיות שהעביר. מצד אחד עליו לשמור על התמיכה בתוך המערכת הפדרלית המובססת על חלוקה אתנית, אך מצד שני לא להיתפס כמי שפועל למענה של קבוצה אחת.

תומכי יריב של ראש ממשלת אתיופיה אביי אחמד מפגינים מחוץ לביתו באדיס אבבה, 24 באוקטובר 2019. רויטרס
תומכיו של ג'וואר מוחמד באדיס אבבה, חמישי/רויטרס

ההפגנות פרצו אחרי שהמשטרה ניסתה לסלק את האבטחה הממשלתית שהוצמדה לאיל התקשורת ג'וואר מוחמד. ג'וואר, כמו אביי, בעל בריתו לשעבר, הוא מהקבוצה האתנית אורומו, הגדולה ביותר במדינה. אתמול הוא אמר בריאיון לרויטרס כי תומכיו הפסיקו להאמין להבטחותיו של ראש הממשלה לבצע רפורמות. הוא האשים את אביי בריכוז סמכויות, בהשתקת מתנגדיו ובכליאת אסירים פוליטיים - כמו קודמיו בתפקיד.

"רוב האנשים מאמינים שירדנו ממסלול השינוי ושאנחנו גולשים בחזרה לשלטון אוטוריטרי", אמר ג'וואר מביתו המאובטח היטב בבירה אדיס אבבה. "מפלגת השלטון והאידיאולוגיה שלה יאותגרו לא רק בבחירות, אלא גם לפניהן".

דוברת מטעמו של ראש הממשלה לא הגיבה לפניות בנושא. אביי טרם התייחס למעשי האלימות האחרונים, והשבוע הוא השתתף בפסגה הרוסית-אפריקנית שאירח נשיא רוסיה ולדימיר פוטין.

לפי ארגון זכויות האדם אמנסטי אינטרנשיונל, מאז שאביי עלה לשלטון באפריל בשנה שעברה היו כמה גלי מעצרים במחוז אורומיה, של מי שנתפס כמתנגד לממשלה. פיסאה טקלה, האחראי על אתיופיה בארגון, אמר כי העצורים לא הועמדו לדין או נלקחו לבתי המשפט.

עוד בוואלה!

ראש ממשלת אתיופיה זכה בצדק בנובל לשלום, אך עליו ללמוד לקח מההיסטוריה

לכתבה המלאה

ג'וואר, שההפגנות שארגן בשנה שעברה עזרו לעלייתו של אביי לשלטון, אמר כי הוא לא שולל להתמודד מול בעל בריתו לשעבר בבחירות שאמורות להתקיים בשנה הבאה. ארבע המפלגות האתניות המרכיבות את הקואליציה השלטת באתיופיה מאז 1991 מתמודדות עם לחץ גובר מצד מפלגות חדשות וקולניות יותר, הדורשות סמכויות ומשאבים למחוזות שלהן.

אם הבחירות יהיו חופשיות, כפי שהבטיח אביי, הן יבחנו אם ראש הממשלה הצעיר יכול להחזיק יחד את המדינה השברירית בת מאה מיליון התושבים, ולהמשיך בפתיחת הכלכלה, ואם עשורים ארוכים של דיכוי ידחפו את אזרחי אתיופיה על זרועות התחרות הפוליטית.

"עבור ראש ממשלה שהפופולריות שלו נשענת על פתיחותו, ההפגנות האחרונות באורומיה יכולות להיות התאבדות פוליטית", אמר מהרי טדלה מארו, מומחה פוליטי מאדיס אבבה. "זה מסמל על אובדן כוח פופוליסטי משמעותי שהעלה אותו לשלטון".

מוחמד ג'וואר, פעיל בולט נגד ראש ממשלת אתיופיה, עם תומכיו בבירה אדיס אבבה, 23 באוקטובר 2019. רויטרס
לא שולל התמודדות בבחירות. ג'וואר ותומכיו בבירה/רויטרס

דבריו של ג'וואר היו הקשים ביותר שהשמיע עד היום נגד אביי, שעמו הצטלם לעתים תכופות בשנה שעברה. עם זאת, הקרע ביניהם בלט בדבריו של ראש הממשלה בפני הפרלמנט. מבלי לציין שמות, אמר אביי ביום שלישי כי "בעלי כלי תקשורת שאין להם דרכונים אתיופים משחקים משחק כפול. אם זה יפגע בשלום ובחיים באתיופיה, ננקוט צעדים". הוא רמז בדבריו אל ג'וואר, שנולד במדינה, אך מחזיק באזרחות אמריקנית. הוא שב מגלות בשנה שעברה.

"אביי לא יצר את הפילוג האתני באתיופיה, אבל הוא חייב לטפל בו", אמר אבל וובלה, אסיר פוליטי לשעבר וכיום עורך עיתון בשפה האמהרית. לדבריו, ג'וואר "בודק את השטח. הפדרליזם האתני יוצרת מפלצות. אם אביי לא יצליח לפרק את קבוצות הכוח המבוססות על אתניות, ולטפל בבעיות המבניות שלנו כאומה, אנחנו נסיים במלחמת אזרחים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully