וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממשלה, ח"כ אחר או בחירות: לוח הזמנים הפוליטי להרכבת הקואליציה

23.10.2019 / 10:22

יו"ר כחול לבן יקבל הערב לידיו את המנדט להרכבת הממשלה באופן רשמי ויעמדו לרשותו 28 ימים למשימה. אם לא יצליח בכך, גם לא באמצעות ממשלת מיעוט, הוא ייצטרך להשיב את המנדט לריבלין, שעשוי להטיל על ח"כ אחר את האתגר. אם כל הניסיונות ייכשלו - ישראל תלך לבחירות, שוב

אתר רשמי

בית הנשיא הודיע אתמול רשמית כי יעניק הערב (רביעי) לח"כ בני גנץ את המנדט להרכבת הממשלה. זאת לאחר שראש הממשלה, בנימין נתניהו החזיר את המנדט לנשיא המדינה, ראובן ריבלין - יומיים לפני פקיעת המועד הרשמי.

בהתאם לחוק יסוד: הממשלה, מנכ"ל בית הנשיא הראל טובי פנה אתמול לנציגי הסיעות בכנסת ה-22 והודיע לכולם כי בכוונת ריבלין להעביר את המנדט ליו"ר כחול לבן בני גנץ ולהעמיד לרשותו תקופה של 28 ימים כדי שינסה להרכיב את הממשלה הבאה.

אחרי שהנשיא יעניק הערב את המנדט לגנץ, האחרון ינסה להקים ממשלה. לגנץ יש גם אפשרות להקים ממשלת מיעוט מבלי לגייס 61 ח"כים, זאת, באמצעות תמיכה מבחוץ של הרשימה המשותפת ואי הצבעה של ישראל ביתנו. לא מדובר באפשרות סבירה לאור התנגדותם של ח"כים בכחול לבן, ישראל ביתנו וגורמים נוספים.

יו"ר כחול לבן בני גנץ בטקס אשכבת נשיא בית המשפט העליון לשעבר מאיר שמגר שמוצב בניין בית המשפט העליון בירושלים. 22 באוקטובר 2019. ראובן קסטרו
28 ימים להרכבת ממשלה. גנץ, אתמול/ראובן קסטרו

אם גנץ יצליח להרכיב ממשלה, הרי שזו תוקם ותושבע בתוך פרק זמן קצר. אולם, אם יחלפו 28 ימים, וגנץ לא יצליח, הרי שהמנדט יחזור לנשיא. מאותו הרגע, יעמוד פרק זמן נוסף של 21 יום שבהם כל ח"כ יוכל לנסות להרכיב את הממשלה - אם יצליח לגייס 61 חתימות של חברי הכנסת שיתמכו בו לראשות הממשלה.

אם גם ניסיונות אלה ייכשלו, הרי שהחוק קובע כי הבחירות לכנסת הבאה יהיו ביום שלישי האחרון של 90 הימים מאז תמו הניסיונות להרכיב ממשלה. המשמעות היא כי מועד הבחירות הבאות תלויות במועד שבו הנשיא ריבלין יטיל על גנץ את המנדט. אם המנדט יינתן לו מחר, הבחירות אמורות להתקיים ב-3 במרץ. אם המנדט יינתן לו ביום רביעי, הבחירות יתקיימו ב-10 במרץ. היות שבתאריך זה מציינים את חג פורים, הרי שיש אפשרות שהבחירות יידחו בשבוע נוסף ל-17 במרץ.

עוד בוואלה!

נתניהו החזיר את המנדט להרכבת הממשלה לנשיא המדינה

לכתבה המלאה
בנימין נתניהו ונשיא המדינה ראובן ריבלין בהצהרה על הרכבת הממשלה, 25.09.19. ראובן קסטרו
המנדט חוזר לנשיא. ריבלין ונתניהו/ראובן קסטרו

עם הכרזתו על השבת המנדט, נתניהו פרסם סרטון בפייסבוק בו טען כי עשה מאמצים גדולים להקמת ממשלת אחדות רחבה והאשים את הסרבנות של גנץ בכישלון המגעים. הוא טען כי "גנץ נותר שבוי בידיהם של ליברמן ולפיד. לפיד שרוצה במפלתו וליברמן שמונע משיקולים זרים שנוגעים לענייניו האישיים. גנץ, לפיד וליברמן רק מדברים על אחדות. בפועל הם עושים את ההיפך הגמור. הם מעודדים פילוג וחרמות. הם פוסלים את חובשי הכיפות, ואת מי הם לא פוסלים? את חברי הרשימה הערבית המשותפת. הם מתואמים איתם כל הדרך לממשלת מיעוט של השמאל". נתניהו שב והזהיר מתרחיש של הקמת ממשלת מיעוט בתמיכת הרשימה המשותפת והצהיר כי אם תוקם ממשלה כזו הוא מתכוון לכהן כיו"ר אופוזיציה.

מנגד, בכחול לבן בירכו על השבת המנדט. "זמן הספינים עבר", אמרו הערב. "הגיעה השעה למעשים. כחול לבן נחושה להקים את ממשלת האחדות הליברלית בראשות בני גנץ, שהעם בחר בה לפני כחודש". ח"כ יאיר לפיד צייץ בתגובה: "ביבי שוב נכשל. זה כבר סדרתי".

סיעת כחול לבן 3 באוקטובר 2019. ראובן קסטרו
ינסו להרכיב ממשלה חדשה בהובלתם. מפלגת כחול לבן/ראובן קסטרו

משה יעלון צייץ כי נתניהו נכשל בהרכבת הקואליציה, וקשר את המצב הפוליטי לסיטואציה המשפטית בה נמצא ראש הממשלה. "ראש הממשלה היוצא נתניהו נכשל שוב בהרכבת קואליציה, ונאלץ, סוף סוף, להחזיר המנדט לנשיא. שוב נזכור ונזכיר היום שהיינו אמורים ללכת לבחירות רק בחודש הבא, וכל מה שעברנו בתקופה האחרונה נובע מהסתבכויותיו הפליליות ומלחמת ההישרדות האישית שלו בלבד.
כחול לבן נחושה להקים ממשלת אחדות ליברלית בראשות בני גנץ, שהעם בחר בה לפני כחודש".


(עדכון ראשון: 21.10 בשעה 23:08)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully