וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו החזיר את המנדט להרכבת הממשלה לנשיא המדינה

21.10.2019 / 21:25

רה"מ הכריז כי השיב את המנדט לנשיא המדינה לאחר שכשלו מאמציו להקים ממשלה. מבית הנשיא נמסר כי ריבלין קיבל את הודעת נתניהו, וכי הוא מתכוון להטיל בימים הקרובים את המנדט על יו"ר כחול לבן. לאחר שיקבל את המנדט באופן רשמי, לרשות גנץ יעמדו 28 להרכבת הממשלה

אתר רשמי

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע הערב (שני) כי הוא מחזיר את המנדט להרכבת הממשלה לנשיא המדינה ראובן ריבלין, זאת לאחר שלדבריו כשלו מאמציו להקים ממשלה. בית הנשיא פירסם הודעה בה נמסר כי ריבלין קיבל את הודעתו של נתניהו, ומתכוון להטיל בימים הקרובים את המנדט על יו"ר כחול לבן בני גנץ. "עשיתי כל מאמץ כדי להביא את בני גנץ לשולחן המשא ומתן, ולצערי, פעם אחר פעם הוא פשוט סרב", אמר נתניהו בסרטון שפרסם בעמוד הפייסבוק. בתגובה, צייץ גנץ: "הגיע זמן כחול לבן".

נתניהו פרסם סרטון בפייסבוק בו טען כי עשה מאמצים גדולים להקמת ממשלת אחדות רחבה והאשים את הסרבנות של גנץ בכישלון המגעים. הוא טען כי "גנץ נותר שבוי בידיהם של ליברמן ולפיד. לפיד שרוצה במפלתו וליברמן שמונע משיקולים זרים שנוגעים לענייניו האישיים. גנץ, לפיד וליברמן רק מדברים על אחדות. בפועל הם עושים את ההיפך הגמור. הם מעודדים פילוג וחרמות. הם פוסלים את חובשי הכיפות, ואת מי הם לא פוסלים? את חברי הרשימה הערבית המשותפת. הם מתואמים איתם כל הדרך לממשלת מיעוט של השמאל". נתניהו שב והזהיר מתרחיש של הקמת ממשלת מיעוט בתמיכת הרשימה המשותפת והצהיר כי אם תוקם ממשלה כזו הוא מתכוון לכהן כיו"ר אופוזיציה.

לאחר הצהרת נתניהו, מבית הנשיא נמסר כי הוא קיבל את הודעתו של ראש הממשלה. "בהתאם להוראות חוק יסוד: הממשלה, יפנה מנכ"ל בית הנשיא, הראל טובי, לנציגי הסיעות כולם ויודעם כי בכוונת הנשיא להעביר את המנדט להרכבת הממשלה בהקדם, ליו"ר כחול לבן ח"כ בני גנץ ולהעמיד לרשותו את 28 הימים הנתונים לו על פי חוק", נמסר בהודעת בית הנשיא.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך ישיבת סיעת הליכוד בכנסת, ירושלים 3 באוקטובר 2019. ראובן קסטרו
מחזיר את המנדט לנשיא. נתניהו/ראובן קסטרו

לרשות גנץ יעמדו כעת 28 יום להרכיב ממשלה. אם לא יצליח, יתחיל פרק זמן של 21 יום במהלכו כל חבר כנסת יכול לגייס 61 חתימות שתומכות במתן המנדט להרכבת הממשלה ולהעביר בקשה בכתב לנשיא בנושא.

נתניהו החזיר את המנדט 48 שעות לפני תום 28 הימים שניתנו לו להרכיב ממשלה, למרות שבכירים בליכוד לוחצים עליו להחזיר את המנדט כבר שבועיים. במהלך ארבעת השבועות האחרונים כמעט ולא התנהל משא ומתן פוליטי, לאור המבוי הסתום במגעים הראשוניים בין הליכוד וכחול לבן.

עוד בוואלה!

ליברמן, גנץ ולפיד נגד נתניהו: "מוביל למערכת בחירות נוספת"

לכתבה המלאה
פגישת ראובן ריבלין, בנימין נתניהו, בני גנץ, בית הנשיא, ירושלים, 25.09.19. עמוס בן גרשום/ לע"מ, אתר רשמי
המו"מ כשל. נתניהו ריבלין וגנץ בבית הנשיא/אתר רשמי, עמוס בן גרשום/ לע"מ

בכחול לבן דרשו לנהל משא ומתן עם הליכוד בלבד בעוד הליכוד נצמד לגוש הימין-חרדים והתעקש לנהל משא ומתן רק בשם הבלוק כולו; במקביל, בליכוד דרשו לקיים מו"מ על בסיס מתווה הנשיא ריבלין, שבמסגרתו נתניהו ראשון ברוטציה, בעוד בכחול לבן סירבו לנהל מו"מ על בסיס המתווה וככלל מתעקשים שגנץ יכהן ראשון ברוטציה. בשבועיים האחרונים לא התקיימו בכלל מפגשי משא ומתן, ובליכוד גם לא נענו לפניות של ישראל ביתנו לקיים פגישות משא ומתן על קוי היסוד.

"זמן הספינים עבר"

בעקבות החזרת המנדט, בכחול לבן בירכו ואף מתחו ביקורת נגד נתניהו. "זמן הספינים עבר", אמרו הערב. "הגיע השעה למעשים. כחול לבן נחושה להקים את ממשלת האחדות הליברלית בראשות בני גנץ, שהעם בחר בה לפני כחודש". ח"כ יאיר לפיד צייץ בתגובה: "ביבי שוב נכשל. זה כבר סדרתי".

ח"כ עפר שלח (כחול לבן) תקף את ראש הממשלה לאחר הצהרתו, וקרא למפלגות להצטרף לממשלה בראשות מפלגתו. "ביבי רוצה בחירות, זה ברור. עכשיו יש למי שאכפת לו 28 ימים לבוא איתנו לממשלה שתתקן את נזקיו", אמר שלח. "מה עשה ביבי עם המנדט להרכבת הממשלה? ארבעה שבועות של כלום. העביר את הזמן כדי להמשיך עוד קצת להיות ראש ממשלה, ופיזר סיפורי בדים על ביטחון וכלכלה", הוסיף.

משה יעלון צייץ כי נתניהו נכשל בהרכבת הקואליציה, וקשר את המצב הפוליטי לסיטואציה המשפטית בה נמצא ראש הממשלה. "ראש הממשלה היוצא נתניהו נכשל שוב בהרכבת קואליציה, ונאלץ, סוף סוף, להחזיר המנדט לנשיא. שוב נזכור ונזכיר היום שהיינו אמורים ללכת לבחירות רק בחודש הבא, וכל מה שעברנו בתקופה האחרונה נובע מהסתבכויותיו הפליליות ומלחמת ההישרדות האישית שלו בלבד.
כחול לבן נחושה להקים ממשלת אחדות ליברלית בראשות בני גנץ, שהעם בחר בה לפני כחודש".

בעבודה-גשר ברכו גם כן על החזרת המנדט לנשיא המדינה, וקראו להקמתה של ממשלה שתשים דגש על הנושאים החברתיים. "הערב סיים נתניהו את תפקידו כראש הממשלה. דווקא הכשלון שלו הוא התקווה החדשה של אזרחי ישראל", אמרו ראשי המפלגה עמיר פרץ ואורלי לוי-אבקסיס. "הגיע הזמן להקים ממשלה שמציבה את אזרחי ישראל ורווחתם בראש סדר העדיפויות, תטפל באלימות הגואה, ביוקר המחיה, במצוקת הדיור, בכשלי מערכת הבריאות ותאחה את השסעים שיצר נתניהו בעשור האחרון", הוסיפו.

יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה הצטרף להתקפות על ראש הממשלה, לאחר הצהרתו. "לקוסם מזמן נגמרו הטריקים והוא שוב שולף את קלף ההסתה. מקווה שזאת תהיה הפעם האחרונה שנתניהו מסית נגד האזרחים הערבים בתור ראש ממשלה", צייץ עודה.

יו"ר המחנה הדמוקרטי ניצן הורוביץ הביע נכונות להצטרף ל"ממשלת שיוני" בראשות כחול לבן. "המחנה הדמוקרטי שואף להיות חלק מהממשלה שיקים גנץ, ממשלת שינוי, שתפסיק את ההסתה והגזענות, תחתור לשלום ותקדם צדק חברתי", אמר הורוביץ בציוץ בטוויטר.


(עדכון ראשון: 19:56)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully