וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זעם באוקראינה: הנשיא הסכים לקיום בחירות בשטחי הבדלנים

מאות פעילים לאומנים הפגינו נגד זלנסקי, אחרי שזה אמר כי הוא מוכן לקבל נוסחה שיזמה גרמניה ולפיה הטריטוריות במזרח המדינה יקבלו מעמד מיוחד. "זו הנוסחה של פוטין", הטיח בו קודמו בתפקיד

מערכת וואלה!

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אמר כי הוא תומך בהסכם שנועד לקיים בחירות בשטחים שבשליטת הבדלנים הפרו-רוסים, ועורר את זעמם של של חוגים לאומניים. כמה מאות הפגינו אתמול (שלישי) בבירה קייב ונשאו שלטים שבהם נכתב "לא לכניעה".

זלנסקי, ששרוי בלבה של חקירת ההדחה נגד נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, הבטיח כי הבחירות יתקיימו רק לפי הסטנדרטים הבינלאומיים וחוקת אוקראינה, ולא "תחת איומי רובה". ההצבעה היא חלק מתכנית שגיבש שר החוץ לשעבר של גרמניה פרנק וולטר-שטיינמאייר עוד ב-2016, במטרה לשבור את המבוי הסתום בין הבדלנים לבין קייב שהגיעו להפסקת אש ב-2015 אך ממשיכים להילחם, הגם שבעצימות נמוכה.

במסגרת התכנית, יקבלו הטריטוריות המזרחיות, שנשלטות על ידי המורדים, מעמד מיוחד ושלטון עצמי, אם יתקיימו בחירות חופשיות בפיקוח הארגון לביטחון ולשיתוף פעולה באירופה.

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי במסיבת עיתונאים בקייב, 1 באוקטובר 2019. רויטרס
מתנה את קיום הבחירות בנסיגה רוסית. זלנסקי, אתמול/רויטרס

הסכסוך במזרח המדינה החל לאחר המהפכה באוקראינה בתחילת 2014, שהנשיא הפרו-רוסי ויקטור ינוקביץ' הודח בעקבות מחאה עממית. בתגובה, כבשו בדלנים באזורים דוברי הרוסית חלקים נרחבים ממחוזות דונייצק ולוגנסק ורוסיה סיפחה את חצי האי קרים. בקייב ובמערב טוענים כי מוסקבה שלחה כוחות למזרח אוקראינה, אולם בקרמלין מכחישים זאת.

לפחות 13 אלף איש נהרגו בלחימה, וכ-40 אלף נוספים נפצעו. כ-1.5 מיליון איש נעקרו מבתיהם בחמש השנים האחרונות, ואחת מהבטחות הבחירות המרכזיות של זלנסקי, קומיקאי יהודי לשעבר חסר ניסיון פוליטי, הייתה לסיים את המלחמה. הוא אף קיים בחודש שעבר עסקה גדולה לחילופי אסירים עם רוסיה, שרבים ראו בה פתח לחידוש השיחות.

עוד בוואלה!

הפשרה ביחסים: רוסיה ואוקראינה החליפו עשרות אסירים

לכתבה המלאה
פעילי ימין קיצוני מפגינים נגד נשיא אוקראינה בקייב, 1 באוקטובר 2019. רויטרס
"לא לכניעה". מפגינים נגד זלנסקי בקייב, אתמול/רויטרס

זלנסקי אמר במסיבת עיתונאים שכינס אתמול כי הבחירות במזרח אוקראינה יוכלו להתקיים רק אם לא יישארו "כוחות" בשטחים הללו. דבריו נאמרו ברמיזה לרוסיה, שחרף הכחשותיה על נוכחותה הצבאית במדינה אמרה כי היא תומכת בתכנית. דובר הקרמלין אמר כי הוא מקווה שבקרוב תיערך פסגה בנושא.
המהלך גרר ביקורת חריפה. קודמו של זלנסקי, פטרו פורושנקו, כינה את התכנית "הנוסחה של פוטין", בזמן ששר החוץ לשעבר פבלו קלימקין הטיל ספק לגבי האפשרויות שיתקיימו בחירות חופשיות והוגנות במזרח אוקראינה.

"החברה תדרוש תשובות, והתשובות הללו לא צריכות לפתור את סוגיית הכיבוש בדונבס על חשבונה של אוקראינה", אמר.

גורם לשעבר בצוות המשא ומתן מטעם אוקראינה אמר כי זו "הדרך למלחמה, לא לשלום", בעוד שזמר הרוק סביטוסלב וקרצ'וק, שמוביל את מפלגת "קול", קרא לנשיא להסביר את הוויתורים שהוא מוכן לעשות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully