וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות הניסיונות לבטל המכרז התובעת בתיקי נתניהו נבחרה למשנה לפרקליט המדינה

26.9.2019 / 14:08

ליאת בן ארי נבחרה לתפקיד המשנה לפרקליט המדינה שי ניצן. זאת למרות ניסיונות ממלאת מקום מנכ"לית משרד המשפטים במהלך הדיון על המינוי, לבטל ברגע האחרון את המכרז לתפקיד בטענה כי "אינו נחוץ"

צילום: רוני כנפו

סערת המכרז לתפקיד המשנה לפרקליט המדינה | כל הפרטים

  • עו"ד ליאת בן ארי התובעת בתיקי נתניהו, מונתה לתפקיד המשנה לפרקליט המדינה
  • קודם המינוי: ממלאת מקום משרד המשפטים ביקשה לבטל המכרז לתפקיד
  • ממלאת מקום מנכ"לית המשרד: "התפקיד אינו נחוץ"
  • בעבר עלתה ביקורת על "תפירת" המכרז עבור בן ארי

פרקליטת מיסוי וכלכלה והתובעת בתיקי נתניהו, ליאת בן ארי נבחרה היום (חמישי) לתפקיד המשנה לפרקליט המדינה שי ניצן. זכייתה במכרז של בן ארי הייתה צפויה ומינויה התרחש למרות התנגדות ממלאת מקום מנכ"לית משרד המשפטים, עו"ד סיגל יעקובי, ברגע האחרון לבטל את המכרז.

מוקדם יותר במהלך הדיון על המינוי, ביקשה יעקובי מנציב שירות המדינה, פרופ' דניאל הרשקוביץ, לבטל את המכרז - שכן לטעמה אין צורך כלל לאייש את המשרה. יעקובי מונתה לתפקיד רק לפני שבועיים, כמשרת אמון של שר המשפטים אמיר אוחנה. בימים האחרונים היא ביקשה לדחות את המכרז כדי לבצע "בחינה מעמיקה" של נכונות התפקיד, אולם הנציב התנה זאת בכך שהדבר יעשה בהסכמת פרקליט המדינה שי ניצן. במכתב ששלחה הבוקר יעקובי לנציב, כתבה כי היא מבקשת בכל זאת לבטל את המכרז. "קיום ועדת הבוחנים מאוחר יותר היום תרוקן מתוכן את האפשרות לקיים בחינה מקיפה כאמור", כתבה לנציב.

בפרקליטות ובוועד פרקליטי המדינה הוכו בהלם מבקשתה של יעקובי, והתנגדו בתוקף ואולם הוחלט להמשיך במכרז כסדרו.

מהתנועה לאיכות השלטון נמסר בתגובה: "יצא המרצע מן השק. שיהיה ברור שביטול התפקיד הוא מהלך לא חוקי ולא ברור מה משרד המשפטים חושב לעצמו. התנהלותו של משרד המשפטים בכל הקשור לליאת בן ארי מקוממת ומעוררת חשד שמקורה בשיקולים זרים ובהמשך ישיר להדחת מנכ"לית משרד המשפטים. שמישהו יעדכן אותם שאם הם ייקחו את העניין עד הסוף - אנחנו נפגוש אותם בבג"ץ".

עו"ד ליאת בן ארי. ראובן קסטרו, מערכת וואלה!
בפרקליטות ובוועד פרקליטי המדינה הוכו בהלם. בן ארי/מערכת וואלה!, ראובן קסטרו

בחילופי הדברים שנערכו בימים האחרונים בין הגורמים המעורבים במכרז, נאמר ליעקובי כי במסגרת עתירה שהגיש ארגון הפרקליטים כנגד הקפאת המכרז, התחייבה המדינה לקיים את הוועדה עד סוף החודש הנוכחי. במכתבה הבוקר התחייבה לכך יעקובי וכתבה כי היא לא מכירה את העתירה ואת ההתחייבות של המדינה, אך "ממילא אין בידי להתייחס להשפעתן על בקשתי זו (לבטל את המכרז)".

המכרז הוקפא בעבר בשל טענות כי "נתפר" עבור בן ארי, אך נציב שירות המדינה, פרופ' דניאל הרשקוביץ, אישר להמשיך בהליך. בפרקליטות היו מי שמתחו בימים האחרונים ביקורת על ההחלטה לקיים את המכרז כעת, במיוחד לאור העובדה שהתפקיד אינו מאויש כבר שנתיים, מאז סיים המשנה הקודם, יהודה שפר, את כהונתו.

בחודש יולי החליט נציב שירות המדינה להקפיא את הליך הבחירה, בשל מכתב אנונימי עליו חתמו "פרקליטים ופרקליטות מודאגים". הם טענו כי המכרז נתפר עבור בן ארי, שמכהנת כיום כפרקליטת מיסוי וכלכלה, וכי לא ראוי שפרקליט המדינה שי ניצן, אשר מסיים את תפקידו בעוד כשלושה חודשים, ישפיע רגע לפני סיום תפקידו על זהות המשנה שיכהן בשבע השנים הבאות. בימים האחרונים שוחחו עם וואלה!NEWS גורמים בפרקליטות שהעלו שוב טענות דומות.

"לדעתי זה לא טוב לפרקליטות שחודשיים לפני תום כהונת פרקליט המדינה הוא ממנה לעצמו משנה וכופה אותה על שני פרקליטי המדינה הבאים", אמר השבוע גורם בפרקליטות. "למה לא לעשות את המכרז בינואר, אחרי שייבחר פרקליט מדינה חדש? אנחנו מבינים מה זה מראית עין, ומדברים על זה בתיקים, עד שזה מגיע אלינו".

שר המשפטים אמיר אוחנה וממלאת מקום מנכ"ל משרד המשפטים סיגל יעקובי. אתר רשמי
לטענת יעקובי, אין צורך לאייש את המשרה. השר אוחנה לצד יעקובי/אתר רשמי

לדברי אותו גורם, בן ארי היא ללא ספק המועמדת המוכשרת והמתאימה ביותר - ודווקא משום כך היה נכון לחכות. "היא מועמדת חזקה, והיא הייתה זוכה גם אם זה היה בינואר. זה סתם פוגע בתדמית הפרקליטות בנוגע לתפירת מכרזים".

מול בן ארי יתמודדו על התפקיד גם עו"ד שרון פרידמן, שמכהן כיום כראש תחום האכיפה הכלכלית בפרקליטות, עו"ד איתי פרוסט - ראש צוות כלכלי בפרקליטות מחוז ת"א (פלילי), וייתכן שמועמד נוסף. ואולם, פרקליטת מיסוי וכלכלה נחשבת המועמדת המובילה. מה שמחזק את ההערכה הזו היא העובדה שלדברי גורמים המעורים בפרטים, בן ארי אמרה לבעלי תפקידים בפרקליטות מיסוי וכלכלה כי ניצן ביקש ממנה באופן אישי להתמודד על התפקיד.

באשר לעיתוי קיומה של ועדת המכרזים, דחו בפרקליטות את הביקורת והסבירו כי המכרז פורסם במקור בחודש יוני, חצי שנה לפני פרישתו הצפויה של ניצן, והוסיפו כי ההחלטה לפרסמו התקבלה עוד כמה שבועות לפני כן. עם זאת, הוצאתה לפועל התעכבה בעקבות שיח מול הממונה על השכר באוצר. כתקדים, ציינו בפרקליטות כי שלושה חודשים וחצי בלבד לפני סיום כהונתו של פרקליט המדינה לשעבר משה לדור, נערך מכרז ובו מונה מנהל למחלקה לאכיפת דיני מקרקעין בפרקליטות.

את דרכה בפרקליטות החלה בשנת 1998, לפני כן עבדה כסניגורית במשרד עורכי דין פרטי. טרם תפקידה כפרקליטת המחוז היא מילאה שורת תפקידים ניהוליים בתחום המחוז. בין היתר, ייצגה את המדינה בתיקי ענק שעסקו במרמה ושחיתות שלטונית, ובהם תיק גולד-וחניש, דודי אפל ותיק הולילנד. בן-ארי שווקי חברה בצוות לבחינת דרכים לחיזוק שלטון החוק ברשויות המקומיות.

המשנה לפרקליט המדינה לאכיפה כלכלית עומד בראש המטה לאכיפה כלכלית משולבת, שהוקם בשנת 2010 בפרקליטות המדינה. מטרת העל של המטה לאכיפה כלכלית משולבת הינה להגביר את אפקטיביות האכיפה ע"י הפרקליטות, באמצעות חוליות אכיפה כלכלית במחוזות הפרקליטות, ובאמצעות הרפרנטים המקצועיים ביחידות הפרקליטות השונות.

(עדכון ראשון: 11:19)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully