וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"זה לא מאדים": השמיים באינדונזיה נצבעו אדום בשל שריפות הענק

24.9.2019 / 13:39

חלקים מהשמיים בסומטרה נצבעו ארגמן בשל השילוב בין אור השמש לבין חלקיקים שנוצרו כתוצאה מהאש המשתוללת ביערות. "אנחנו צריכים לנשום אוויר נקי, לא עשן"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

בעוד שעשן משריפות יער באינדונזיה לעתים קרובות פשוט מטשטש את הראות עם ערפיח חונק, חלקים באי סומטרה היו עדים לאחרונה לשמיים אדומים בשל השילוב בים אור השמש לחלקיקי העשן.

המדינה שבדרום-מזרח אסיה נאבקת במשך חודשים בשריפות, הנגרמות לעתים קרובות על ידי חקלאים הכורתים ושורפים עצים, בזמן שתופעת אל ניניו החמירה את העונה היבשה ותרמה ליצירת אובך ברחבי האזור.

יוניטה, תושבת שצילמה את השמיים האדומים ביום שבת האחרון, אמרה כי היו "רוחות חזקות והערפיח היה סמיך. האירוע נמשך משעות הצהריים ועד הערב, הנשימה הייתה קשה למדי באותו היום". האירוע הפך במהרה לוויראלי ברשתות החברתיות, כשסרטון אחד צבר יותר מ-600 אלף צפיות באינסטגרם בשלושה ימים.

שריפות יער באינדונזיה 14 בספטמבר 2019. רויטרס
הערפיח התחלף באדום. שריפות בסומטרה/רויטרס

לפי המדען איי.אר. רבישנקרה, שצוטט באתר המגזין Scientific American, אמר כי כדי שהתופעה הזו תתרחש, באוויר צריכים להיות אירסולים - חלקיקים מוצקים או נוזליים הנמצאים באוויר ויכולים להתרחש כתוצאה מתהליכים טבעיים ומפעילות אנושית.

הצורה הטבעית יכולה להגיע בין השאר בין שריפות יער, אבק סופות חול, מהים או מהתפרצויות הר געש. השירות המטאורולוגי של אינדונזיה הסביר כי השמים האדימו בחלקים מהאי סומטרה עקב "פיזור אור השמש על החלקיקים באוויר". מהסוכנות נמסר כי בסוף השבוע האחרון נצפה עשן סמיך מאוד באזור מוארו ג'מבי בסומטרה, תוך ניתוח תמונות לוויין שחשפו מקומות חמים רבים.

"העשן משריפת היער היה שונה מאשר באזורים אחרים שחוו שריפות יער", אמרו בסוכנות. "הלוויין הראה כי אזורים מסוימים נראו חומים, אך אזור זה נראה לבן, מה שמעיד על כך שהעשן סמיך מאוד. בסוכנות הסבירו כי השריפות נגרמו ככל הנראה משריפת חומר דישון דליק במיוחד.

עבור חלק מהתושבים, היה זה מחזה מסתורי, אך גם מדאיג. "זה כדור הארץ, לא מאדים. זה ג'מבי ולא החלל החיצון. אנחנו בני אדם וצריכים לנשום אוויר נקי, לא עשן", כתב גולש אחד בטוויטר.

עוד בוואלה!

חצי מיליון מסכות: מלזיה נחנקת משריפות יער גדולות

לכתבה המלאה
שריפות יער באינדונזיה 14 בספטמבר 2019. רויטרס
שריפות יער באינדונזיה 14 בספטמבר 2019/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully