וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העליון בספרד אישר את העברת שרידי הגופתו של פרנקו

הממשלה הסוציאליסטית רוצה להעביר אותם לאתר פחות שנוי ממחלוקת מזה שבו הוא קבור כיום, שהפך אתר לימין הקיצוני. משפחתו הייתה מעדיפה להשאירו במוזילאום, אך כחלופה היא מסכימה לטמון אותו בקתדרלה בבירה מדריד. השופטים אישרו פה-אחד את ההצעה של הממשלה

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

בית המשפט העליון בספרד אישר היום (שלישי) את הוצאת שרידיו של הדיקטטור פרנסיסקו פרנקו מהקבר. הממשלה הסוציאליסטית שמה בעדיפות עליונה להעביר את השרידים שלו מהמוזוליאום לאתר פחות שנוי במחלוקת, והשופטים פסקו פה-אחד בעדה ונגד קרובי המשפחה של פרנקו.

משפחתו של פרנקו הגישה ערעור נגד הוצאתו מהקבר של הרודן, בנושא שמפלג את הציבור בספרד, שטרם השתחררה מהתקופה ההיא. פרנקו ניצח במלחמת האזרחים בשנות ה-30 והמשיך לשלוט בספרד עד 1975. המוזוליאום הענק שלו שוכן ליד מדריד, שנקרא עמק הנופלים, לצד עשרות אלפי הרוגים ממלחמת אזרחים. רבים רואים את המתחם כאנדרטה לניצחון של הפשיזם, והוא הפך להיות מקדש לימין הקיצוני.

הממשלה, שאישרה באוגוסט את הוצאת שרידי הגופה מהקבר,, מתכננת לקבור אותם מחדש ליד אשתו בבית הקברות אל פרדו בצפון מדריד, שם טמונים גם פוליטיקאים אחרים. ואולם, המשפחה, שמעדיפה להשאירו במקום המקורי, רוצה להעביר את השרידים לחדר תת-קרקעי של המשפחה בקתדרלת אלמודנה, שנמצא במרכז הבירה. בממשלה מתנגדים להצבת שרידי הרודן במקום שבו ניתן יהיה להאדיר אותו.

הגנרל פרנקו במצעד ניצחון בברצלונה, לאחר כיבושה במלחמת האזרחים של ספרד, 1939. AP
שלט בספרד עד 1975. פרנקו במצעד ניצחון בברצלונה, 1939/AP

ההכרעה מגיעה בזמן של משבר פוליטי בספרד, כשהמדינה מתכוננת לבחירות הכלליות הרביעיות שלה בתוך ארבע שנים, שייערכו ב-10 בנובמבר.

הדמוקרטיה בספרד מבוססת היטב, וחוק חנינה שהתקבל ב-1977 אסר כל חקירה פלילית של המעשים בעידן פרנקו. פסליו הוסרו ושמות רחובות רבים שינו את שמם כדי למחוק את העבר הפשיסטי. חוק שהועבר בשנת 2007 על ידי הממשלה הסוציאליסטית באותה עת הכיר בקורבנות המלחמה משני הצדדים וסיפק עזרה מסוימת לקורבנות הדיקטטורה ומשפחותיהם.

עם זאת, הפעולות לאיתור וקבורה של אלפי הרוגים ממלחמת האזרחים הן אטיות ושנויות במחלוקת. יותר ממאה אלף קורבנות מהמלחמה ומהדיכוי האכזרי של המשטר לאחר מכן עדיין נעדרים.

(עדכון ראשון: 11:18)

עוד בוואלה!

אסון באלג'יריה: שמונה תינוקות נספו בשריפה בבית חולים

לכתבה המלאה
תומך של הרודן פרנסיסקו פרנקו באתר קבורתו באזור מדריד, ספרד, 24 באוגוסט 2018. רויטרס
פעיל ימין קיצוני באתר הקבורה של פרנקו, אוגוסט שעבר/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully