וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

64 נרצחים במגזר הערבי מתחילת השנה: "אנחנו על סף מלחמת אזרחים"

21.9.2019 / 9:53

בכפר יאסיף ובג'סר א-זרקא מתוכננות הפגנות במחאה על העלייה ברף האלימות ועל אוזלת היד של המשרד לביטחון פנים. "חוסר המעש של המשטרה גורם להשתוללות שלוחת רסן של גורמי פשיעה", אומרים במגזר. ח"כ ג'בארין: "השר לביטחון פנים הוא שר ליהודים בלבד"

זירת האירוע בו נורה אדיב דיראוי בן 38 מכפר יאסיף, כפר יאסיף, 19 בספטמבר 2019. דוברות משטרת ישראל
"זאת מדיניות שליטה שמלווה השב"כ". זירת הירי בכפר יאסיף/דוברות משטרת ישראל

מותם של שלושת הגברים והאישה אמש (שישי) בבסמת טבעון, בכפר יאסיף ובוואדי ערה, מצטרף לשני מקרי ירי נוספים במגזר שאירוע במהלך השבוע בג'סר א-זרקא ובכפר ברא. בכך עלה מניין קורבנות האלימות במגזר ל-64 בני אדם. לאחר שאתמול התקיימה הפגנה ספונטנית באום אל-פחם, במהלך היום מתוכננות להתקיים בכפר יאסיף ובג'סר א-זרקא הפגנות נוספות במחאה על האלימות ועל אוזלת היד של הרשויות.

במגזר הערבי תולים את האשמה במשרד לביטחון פנים, שלדבריהם אינו פועל כנדרש על מנת למגר את התופעה. "המשטרה קיבלה תוספת של חצי מיליארד שקל להילחם באלימות - כלום לא קרה" . אומרים גורמים בחברה הערבית. "זאת מדיניות שליטה שמלווה השב"כ". ח"כ יוסף ג'בארין מהרשימה המשותפת תקף ואמר כי "השר לביטחון פנים נהיה לשר לביטחון פנים של היהודים בלבד. במדינה מתוקנת הוא לא היה נשאר בתפקידו יום אחד נוכח כישלון מהדהד זה".

ג'עפר פרח, מנהל מרכז מוסאוא הסביר כי "סיר הלחץ והאלימות שבו שרויה החברה הערבית הוא תוצאה של מדיניות אפליה מכוונת". לדבריו, "בשב"כ ובממשלה מנהלים מדיניות מכוונת של העלמת עין מהפשע המאורגן, הסחר בנשק וסמים והשוק השחור במטרה לשלוט בחברה הערבית. במידה ויפגע יהודי יפעלו באופן מיידי. הציבור הערבי יפגין בשלושת מוקדי האלימות הלילה ומחר". הוא מזהיר: "נצטרך לקחת אחריות ולהיאבק בפשע במקום מוסדות המדינה".

זירת הירי בכפר בסמת טבעון שבצפון בו נרצחו גבר ואישה ושניים נוספים נפצעו. 21 בספטמבר 2019. דוברות משטרת ישראל
זירת הרצח בבסמת טבעון, הלילה/דוברות משטרת ישראל

במרכז אמאן מציינים כי השנה נשבר שיא בהיקף מקרי הרצח בחברה הערבית. "חוסר המעש של המשטרה מול גורמי העבריינות גורם להשתוללות שלוחת רסן של ארגוני הפשיעה", הסביר עו"ד רידא ג'אבר, ממרכז אמאן. "אנחנו מתריעים שנים שטיפול בפשיעה הוא משימה לאומית שהממשלה צריכה לקבל בגינה החלטה פוליטית. בהעדר החלטה וראיה כזו החברה הערבית תישאר לדמם. מקווה שהמנהיגות הערבית ששמה את הנושא הזה כדבר ראשון בחשיבותו תתעשת ותעשה מעשה לארגן את החברה מול גורמי הפשיעה".

ח"כ ג'בארין אמר בתגובה להימשכות מקרי הרצח בקרב החברה הערבית כי "רמת הביטחון האישי של האזרחים הערבים מידרדרת באופן קיצוני עד שהרבה תושבים חוששים לצאת מבתיהם בשעות הערב פן ייפגעו מירי תועה או מכוון. ההרגשה היא שאנו על סף מלחמת אזרחים".

עוד בוואלה!

בתגובה לתקיפת מתקני הנפט: טראמפ אישר פריסה צבאית בסעודיה

לכתבה המלאה

"על פי נתונים שנמסרו לי מהמשרד לביטחון הפנים לגבי ירי בעיר אום אל-פחם, מתוך יותר מ-520 תיקים שנפתחו על תקריות ירי בעיר אום אל־פחם בין השנים 2015-2017, הוגשו שישה כתבי אישום בלבד - שיעור שערורייתי של 1%", אמר ח"כ ג'בארין. "בשנים אלו הגיעו למוקד המשטרה יותר מ-1000 דיווחים על מקרי ירי באום אל־פחם: 264 דיווחים היו ב-2015, 358 ב-2016 וכ- 400 ב-2017".

"הנתונים מראים שמרבית מקרי הירי והפשעים אינם מפוענחים, והדבר מסמל חוסר אונים מחריד של רשויות אכיפת החוק, שאחראיות על הידרדרות תחושת הביטחון לשיאים חדשים", הוסיף ג'אברין. "הנתונים הקשים רק מבססים את הנחת העבודה של העבריינים, ולפיה הם יכולים להמשיך לפעול כרצונם, להטיל אימה ולשלול את זכויות היסוד לביטחון ולרכוש, בלי חשש מרשויות החוק. כל עוד המשטרה לא תוכיח אחרת, אני מאשים אותה שאינה פועלת למיגור האלימות מטעמים שערורייתיים של הפרד ומשול".

יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה כתב כעת בדף הפייסבוק שלו בערבית "או שהחברה שלנו תביס את הפשיעה או שהפשיעה תחסל את החברה שלנו. אי אפשר להשאר אדיש לסוגיה חשובה זו".

עודה בטיח כי "תפקידה של הממשלה מכריע בטיפול בארגוני הפשע, הפרוטקשן והאחזקה והסחר בנשק הלא חוקי. דרישותינו החריפות נפלו עד כה על אוזניים אטומות של השר הגזעני גלעד ארדן. אני מתחייב בפניכם שהמלחמה בפשיעה היא הדבר הראשון שנטפל בו. זהו מצב חירום קטסטרופלי בחברה שלנו".

בעקבות רצף מקרי הרצח בחברה הערבית ביממה האחרונה, מעמותת "יוזמות אברהם" הפועלת לקידום שירותי משטרה הוגנים ואפקטיביים לחברה הערבית, נמסר: "אין יום של שקט בחברה הערבית, ושוב אנחנו רואים את התוצאות הכואבות של מכת האלימות והפשיעה. זה מצב חירום וחייבים לעלות מדרגה כדי למגר את התופעה הזו".

בעמותה סבורים כי מדובר בנושא שצריך להיות בראש סדר העדיפויות הציבורי. "הדבר הראשון שחייב להיות על סדר יומה של הממשלה הבאה הוא הקמת צוות בין-משרדי שיטפל בכל היבטי התופעה, ויעקור אותה מהשורש. עכשיו זו שעת הכושר לפעול - האזרחים הערבים יצאו להצביע בהמוניהם בדיוק על הסוגיה הזו, אי אפשר להתעלם מהדרישה האזרחית הבסיסית הזו. רק מהלך משולב, שכולל איסוף הנשק, הקמת תחנות משטרה נוספות ושירותי שיטור שוויוניים, יחד עם מתן מענה לבעיות החברתיות יכול להביא לשינוי מסלול".

ממשטרת ישראל נמסר כי "משטרת ישראל פועלת בשנים האחרונות בשיתוף פעולה עם המשרד לביטחון הפנים למתן מענה לצרכים הייחודיים של החברה הערבית, למאבק בפשיעה ולהגברת תחושת הביטחון. לצד פעילות אכיפה נרחבת נגד פשיעה באשר היא, מתבצעים כל העת מגוון מאמצי מניעה והסברה לחיזוק נורמות הציות לחוק. במסגרת תכנית רב שנתית לחיזוק שירותי המשטרה בישובי המגזר, הוקמו תחנות משטרה חדשות, חוזקו קיימות וכן גויסו מאות שוטרים חדשים הפועלים בישובי המגזר".

זירת הירי בו נרצחו גבר ואישה בני 30 בבסמת טבעון, הבוקר. 21 בספטמבר 2019. יואב איתיאל
"נגע האלימות הוא נגע חברתי פסול ואנו פועלים למגרו". זירת הירי בבסמת טבעון, הבוקר/יואב איתיאל

"נגע האלימות הוא נגע חברתי פסול ואנו פועלים למגרו, ויעידו על כך אלפי כתבי אישום ומעצרים המתבצעים מדי שנה, חלק ניכר מהם בישובי המגזר. כל חקירת מקרי רצח וירי מתבצעת ביסודיות עד לפענוח המקרה, נציין כי מאז תחילת השנה ועד כה, פוענחו ע"י המשטרה כ-30 מקרי רצח במגזר הערבי", נמסר. "בנוסף משטרת ישראל פועלת בנחישות לאורך כל ימות השנה נגד אחזקה, סחר ושימוש באמל"ח בכל זמן ובכל מקום. פעילות זו הביאה לתפיסת כמויות נשק חסרות תקדים, בפרט ביישובי המגזר הערבי".

במשטרה התייחסו לחשודים וכתבי האישום במגזר ומסרו כי "בשנה החולפת נתפסו ע"י המשטרה אלפי אמצעי לחימה, נעצרו בכל רחבי הארץ 3,303 חשודים והוגשו 1,259 כתבי אישום כנגד חשודים בגין עבירות אמל"ח. יחד עם זאת רק שינוי שורשי עמוק שיבוא מתוך החברה הערבית בישראל, בחינוך, בתרבות, בשיתוף הפעולה עם המשטרה, בהוקעת נורמות פסולות ובפעולות אקטיביות של ההנהגה - יובילו לשינוי המיוחל. משטרת ישראל תמשיך להיאבק בפשיעה החמורה על כל גווניה בנחישות ולהעמיד לדין את כל העבריינים המעורבים במעשי אלימות בפרט ופשיעה בכלל, בכל זמן ובכל מקום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully