וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן מזהירה: תקיפה אמריקנית או סעודית תוביל למלחמה כוללת

19.9.2019 / 14:30

זריף אמר כי טהראן לא מעוניינת בעימות, אך איים בהשלכות חמורות אם תהיה תגובה לפגיעה במתקני הנפט הסעודיים: "לא נמצמץ כדי להגן על השטח שלנו", אמר בריאיון ל-CNN

צילום: רויטרס; עריכה: עמית שמחה

שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף הזהיר היום (חמישי) כי כל פעולה צבאית אמריקנית או סעודית נגד טהראן תוביל ל"מלחמה כוללת". זאת אחרי תקיפת מתקני הנפט בממלכה, שלפי וושינגטון וריאד הייתה מעשה ידי איראן. טהראן מכחישה זאת.

"אני נותן הצהרה משמעותית מאוד שלפיה אנחנו לא רוצים מלחמה, אנחנו לא רוצים בעימות צבאי", אמר זריף בריאיון לרשת CNN. "אבל לא נמצמץ כדי להגן על השטח שלנו". כשנשאל לגבי ההשלכות של כל תגובה שכזו, הזהיר זריף: "מלחמה כוללת".

ארצות הברית מנהלת דיונים עם ערב הסעודית ועם מדינות אחרות במפרץ על תגובה אפשרית. עם זאת, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ השמיע אתמול טון זהיר יותר ביחס לתגובה אפשרית, ואמר כי יש אופציות רבות אחרות לפני פתיחת מלחמה עם איראן והכריז על החמרת הסנקציות.

מוקדם יותר הזהיר זריף כי "צוות ב'" - הכולל את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואת יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן - גורר את ארצות הברית למלחמה נגד איראן. זריף אמר כי שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו מנסה לדחות את מתן אשרות הכניסה למשלחת האיראנית לעצרת הכללית של האו"ם בניו יורק בשבוע הבא. טראמפ אמר כי הוא לא צופה שייפגש עם נשיא איראן חסן רוחאני, ובטהראן אמרו כי ייתכן שהוא כלל לא יגיע בשל הבעיות בוויזה.

מוחמד ג'וואד זריף, שר החוץ של איראן, 08.09.19. AP
טוען שנתניהו דוחף את טראמפ למלחמה. זריף/AP

אתמול הציגה ריאד שרידים של טילי שיוט ומל"טים ששימשו לתקיפת מתקני הנפט ביום שבת, שלדבריה מהווים ראיות "בלתי-ניתנות להכחשה" לתוקפנות של איראן. טהראן מגבה את טענת המורדים החות'ים בתימן כי הם אחראים למתקפה, אך ארצות הברית, ערב הסעודית וגורמים אחרים מטילים בכך ספק.

"המורדים בתימן הודיעו שהם ביצעו את המתקפה הזו, זה לא מאוד אמין, בלשון המעטה", אמר היום שר החוץ של צרפת ז'אן-איב לה דריאן. "יש חקירה בינלאומית, הבה נחכה לתוצאותיה. אין לי דעה ספציפית לפני התוצאות האלו", אמר. הוא הוסיף כי החקירה תושלם במהרה.

עוד בוואלה!

רוחאני: תקיפת מתקני הנפט בסעודיה הייתה מסר אזהרה מהמורדים בתימן

לכתבה המלאה
משרד ההגנה הסעודי מציגים בריאד את שרידי כטבמי"ם של איראן 18 בספטמבר 2019. רויטרס
ראיות "בלתי-ניתנות להכחשה". שרידי טילי שיוט ומל"טים שהציגה ריאד, אתמול/רויטרס

התקיפה צמצמה בתחילה את תפוקת הנפט הסעודית בכחצי, אך מחירי הנפט התייצבו אחרי שריאד הבטיחה לשקם את הייצור עד סוף החודש. אחרי שריאד תיארה את המתקפה כ"מבחן לנחישות העולמית", ואחרי שפומפאו אמר כי מדובר ב"צעד מלחמתי" לפני פגישתו עם יורש העצר בן סלמאן, היום הודיעה איחוד האמירויות הערביות כי היא תצטרף לקואליציה הימית שמנסה להקים וושינגטון מאז סדרת המתקפות במי המפרץ. אתמול הזהירו החות'ים כי יש להם עשרות מטרות אפשריות בתוך איחוד האמירויות.

בנוסף לכך, כווית, בעלת בריתן של ערב הסעודית והאמירויות, שהודיעה השבוע כי היא בוחנת אם אחד המל"טים ששימשו בתקיפה חלף בשטחה, העלתה את רמת הכוננות שלה לרמתה הגבוהה ביותר לאור ההסלמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully