וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סעודיה לא שוללת תגובה נגד איראן: "כל האופציות על השולחן"

19.9.2019 / 10:07

השגריר של הממלכה בגרמניה לא פסל כי ריאד תתקוף באיראן בעקבות הפגיעה במתקני הנפט שלה, חרף הכחשותיה של טהראן. "איראן ודאי עומדת מאחורי זה"

צילום: רויטרס; עריכה: עמית שמחה

שגריר ערב הסעודית בגרמניה אמר היום (חמישי) כי "כל האופציות" מונחות על השולחן בתגובה לתקיפת מתקני הנפט בממלכה, שמאשימה את איראן למרות הכחשותיה. עם זאת, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ השמיע אתמול טון זהיר יותר ביחס לתגובה אפשרית, ואמר כי יש אופציות רבות אחרות לפני פתיחת מלחמה עם איראן והכריז על החמרת הסנקציות.

כשנשאל לגבי האפשרות לתגובה צבאית נגד איראן, אמר הנסיך פייסל בן פרחאן א-סעוד לתחנת רדיו מקומית: "ודאי שהכול מונח על השולחן, אבל צריך לדון בכך. אנחנו עדיין מנסים לגלות מהיכן הם שוגרו, אבל לא משנה מהיכן הם הגיעו, איראן ודאי עומדת מאחורי זה, משום שאיראן בנתה אותם והיה אפשר לשגר אותם רק בעזרה איראנית".

אתמול הציגה ריאד שרידים של טילי שיוט ומל"טים ששימשו לתקיפת מתקני הנפט ביום שבת, שלדבריה מהווים ראיות "בלתי-ניתנות להכחשה" לתוקפנות של איראן. טהראן מגבה את טענת המורדים החות'ים בתימן כי הם אחראים למתקפה, אך ארצות הברית, ערב הסעודית וגורמים אחרים מטילים בכך ספק.

"המורדים בתימן הודיעו שהם ביצעו את המתקפה הזו, זה לא מאוד אמין, בלשון המעטה", אמר היום שר החוץ של צרפת ז'אן-איב לה דריאן. "יש חקירה בינלאומית, הבה נחכה לתוצאותיה. אין לי דעה ספציפית לפני התוצאות האלו", אמר. הוא הוסיף כי החקירה תושלם במהרה.

יורש העצר של ערב הסעודית מוחמד בן סלמאן עם שר החוץ של ארה"ב מייק פומפאו בג'דה, 18 בספטמבר 2019. רויטרס
שוקלים תגובה. יורש העצר הסעודי ופומפאו, אתמול/רויטרס

התקיפה צמצמה בתחילה את תפוקת הנפט הסעודית בכחצי, אך מחירי הנפט התייצבו אחרי שריאד הבטיחה לשקם את הייצור עד סוף החודש. אחרי שריאד תיארה את המתקפה כ"מבחן לנחישות העולמית", ואחרי ששר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו אמר כי מדובר ב"צעד מלחמתי" לפני פגישתו עם יורש העצר מוחמד בן סלמאן, היום הודיעה איחוד האמירויות הערביות כי היא תצטרף לקואליציה הימית שמנסה להקים וושינגטון מאז סדרת המתקפות במי המפרץ.

"זאת מתקפה בהיקף שלא ראינו קודם לכן", אמר פומפאו לכתבים לפני נחיתתו בג'דה, ערב הסעודית. "סעודיה היא המדינה שהותקפה. זה היה על אדמתם. זה היה מעשה מלחמה ישיר נגדם". לפי התקשורת הסעודית, יורש העצר, המנהיג את הממלכה בפועל, אמר לפומפאו: "הפעולות החתרניות האלו נועדו לערער את ביטחון האזור ולפגוע באספקת הנפט העולמית והכלכלה העולמית".

עוד בוואלה

שרידי טילים ומל"טים: סעודיה הציגה "הוכחות" למעורבות איראן בתקיפת מתקני הנפט

לכתבה המלאה
משרד ההגנה הסעודי מציגים בריאד את שרידי כטבמי"ם של איראן 18 בספטמבר 2019. רויטרס
שרידי טילים שהציגה ערב הסעודית, אתמול/רויטרס

מערב הסעודית, המשיך פומפאו אל איחוד האמירויות, שם ייפגש עם יורש העצר של אבו דאבי. לדבריו, המתקפה תהיה אחד הנושאים המרכזיים ביותר שיידונו בהם בעצרת הכללית של האו"ם בשבוע הבא, שבה תוכל ריאד להציג את הנושא.

בנוסף לכך, צבא צרפת מסר כי הוא שלח שבעה מומחים לערב הסעודית כדי שיעזרו בחקירה, כשגם גורמים מהאו"ם המפקחים על הסנקציות המוטלות על איראן ועל תימן משתתפים גם הם. המתקפה חשפה תקלות קשות במערכות ההגנה האוויריות הסעודיות למרות רכש במיליארדי דולרים ממדינות המערב.

כל מאמץ של ארצות הברית להעלות את המתקפה למועצת הביטחון של האו"ם צפוי להיכשל לאור זכות הווטו השמורה לרוסיה ולסין, הצפויות להגן על איראן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully