וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מל"טים מאזרבייג'ן וביבי-סיטר: כך התקרבה ישראל למלחמה באיראן

5.9.2019 / 9:07

תחקיר רחב של ניו יורק טיימס חושף את הכנות שנעשו בירושלים לתקיפה חד-צדדית נגד טהראן, בתקופת ממשל אובמה. כלי טיס עקבו אחרי אתרי הגרעין, והאמריקנים ניסו להרגיע עם פיצוץ ענק שדימה תקיפה. "האיום לתקוף היה אמיתי", אמר נתניהו

עריכה: אביעד בללי

ישראל שוקלת את האפשרות לתקוף באופן חד-צדדי באיראן, והיא סבורה שהנשיא הנוכחי דונלד טראמפ לא צפוי לסכל את מאמציה, בניגוד לנשיאים הקודמים ברק אובמה וג'ורג' וו. בוש - כך פורסם אתמול (רביעי) בתחקיר נרחב בניו יורק טיימס, שחשף את מאחורי הקלעים בגיבוש המדיניות של ישראל ושל ארצות הברית ביחס לתכנית הגרעין של איראן.

התחקיר, המבוסס על ריאיונות עם עשרות גורמים אמריקניים, ישראליים ואירופיים בעבר ובהווה. הוא פירט כיצד התקרבה ישראל לתקוף את איראן ב-2012, כיצד אובמה פיתח תכניות צבאיות משלו למקרה של מלחמה וכיצד ארצות הברית פיקחה על ישראל בזמן שזו ריגלה אחרי איראן.

הפנטגון, כך לפי התחקיר, בנה העתק של המתקן להעשרת אורניום בפורדו, וערך ניסוי בתקיפתו עם פצצה חודרת בונקרים במשקל 13 טונות. לאחר מכן, הראה שר ההגנה דאז לאון פנטה לשר הביטחון אהוד ברק סרטון של הניסוי, כדי להפיג את חששות ישראל ולהראות שממשל אובמה מחויב למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני.

התחקיר חשף גם שלווייני ריגול אמריקניים צפו במל"טים ישראלים ממריאים מבסיסים באזרבייג'ן לשטחה של איראן, על מנת לרגל אחרי מתקני הגרעין ומערכות ההגנה האווירית של איראן.

דיווח: אירן השלימה התקנת הצנטריפוגות בפורדו. רויטרס
פצצה במשקל של 13 טונות. מתקן הגרעין בפורדו/רויטרס

לפי ניו יורק טיימס, בנובמבר 2010, ראש הממשלה בנימין נתניהו וברק נפגשו במטה המוסד כדי לדון בתכנית התקיפה באיראן יחד עם ראשי מערכת הביטחון. "לפי אהוד ברק, השיחה הפכה למתוחה במהירות כשהרמטכ"ל גבי אשכנזי אמר כי למרות ההתקדמויות הגדולות, צה"ל עדיין לא חצה את סף 'המוכנות המבצעית'", נכתב. "ברגע שבו הרמטכ"ל אומר שאין יכולת מבצעית, אין לך ברירה", צוטט ברק. "באופן תיאורטי, אתה יכול להדיח אותו אם אתה רוצה, אבל אתה לא יכול להגיד, בואו נצא לדרך".

בתחקיר נחשף שממשל אובמה שלח נציגים בכירים לישראל בכל כמה שבועות - כדי לעשות "ביביסיטר" ולהבטיח שישראל לא תצא למתקפה לבדה. "המחשבה שלנו הייתה שביקור של גורם אמריקני בכיר ככל הנראה תקנה לך כמה שבועות - לפני הביקור ואחריו", אמר השגריר לשעבר בישראל דן שפירו. "עבור גורם ישראלי, זה אומר שידעת שאתה לא יכול לתקוף מבלי להרגיש שהונית מישהו בזמן שהוא ישב איתך במשרד".

בנוסף לתחקיר, נערך ריאיון עם נתניהו, שהכיר באפשרות שטראמפ עשוי לשאת ולתת עם איראן על הסכם גרעין חדש. "הפעם, לעומת זאת, תהיה לנו יכולת גדולה הרבה יותר להשפיע", אמר ראש הממשלה, שניסה לסכל את הסכם הגרעין שנחתם בתקופת אובמה.

עוד בוואלה!

החפרפרת ההולנדית ששתלה את הווירוס בתכנית הגרעין של איראן

לכתבה המלאה
נשיא ארצות הברית ברק אובמה וראש ממשלת ישראל ברק אובמה בבית הלבן. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
בממשל חששו מתקיפה. אובמה ונתניהו בבית הלבן, 2016/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

נתניהו התעקש בריאיון כי האיום של ישראל לתקוף "לא היה בלוף", אלא ממשי. "רק משום שהוא היה אמיתי, האמריקנים באמת חששו לגבי זה", נכתב בתחקיר. נתניהו לא בחר לתקוף רק משום שלא השיג רוב לכך בקבינט. "אילו היה לי רוב, הייתי עושה זאת, חד-משמעית", טען נתניהו.

באוקטובר 2012, התקיפה בוטלה. "זה דבר אחד לתקוף לבד, אבל זה דבר שונה לחלוטין לגרור את ארצות הברית לעימות שהיא לא רוצה להיות חלק ממנו", אמר ברק. השגריר לשעבר שפירו אמר כי "אני חושב שזה סביר הרבה יותר שטראמפ ייתן לנתניהו אור ירוק לתקוף באיראן מאשר שהוא יתקוף בעצמו". לדבריו, "אבל יש בכך סיכון גדול".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully