וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

5 הרוגים וחנויות שרופות: מהומות נגד זרים בדרום אפריקה

4.9.2019 / 11:29

חנויות בבעלות זרה בבירה פרטוריה וביוהנסבורג הותקפו על ידי המון, שבזז ושרף אותן. לפחות חמישה נהרגו, והמשטרה עצרה 80 בני אדם. לא ברור מה הצית את המהומות האחרונות, שמזכירות אירועים דומים נגד זרים ב-2015

צילום: רויטרס

משטרת דרום אפריקה עצרה יותר מ-80 איש ואישרה כי חמישה בני אדם נהרגו במהומות בעיר יוהנסבורג ובבירה פרטוריה שהסלימו אתמול (שלישי) לעיירות הסמוכות. אלו מתמקדות בחנויות בבעלות זרה, והן מעלות חששות מפני התחדשות האלימות נגד זרים. בגל האחרון, ב2015, נהרגו לפחות שבעה בני אדם, וב-2008 נהרגו כ-60 בני אדם ברחבי המדינה.

רחובות אלכסנדרה, שנמצאת במרחק הליכה מגורדי השחקים של המרכז הכלכלי של יוהנסבורג, היו מלאים בלבנים ובזכוכיות שבורות ממבנים שהוצתו במהלך הלילה ומעימותים בין המשטרה לקבוצות מקומיות.

אבושה דסטה, בעל חנות ממוצא אתיופי, הצביע על מדפים ריקים ועל מקרר ריק שנבזזו והושחתו במהלך לילה. "אפילו עכשיו אנחנו מפוחדים להגיע לאזור הזה", אמר לרויטרס. החנות שלו נמצאת בשכונת פועלים, שלעתים קרובות חווה מהומות ומחאות על תנאי החיים הירודים ועל האבטלה.

נשיא ניגריה מוחמדו בוהארי אמר כי הוא שולח בדחיפות שליח מיוחד להיפגש עם נשיא דרום אפריקה סיריל רמפוזה כדי להבטיח את "שלום החיים והנכסים" של אזרחי ניגריה. רמפוזה גינה את האלימות, ובסרטון שפרסם בטוויטר אמר כי "תקיפת עסקים של אזרחים זרים היא לא מקובלת לחלוטין".

הביזה ביוהנסבורג, דרום אפריקה, 03.09.19. AP
תושבים מפחדים לצאת לרחובות. מהומות ביוהנסבורג/AP

המשטרה עדיין לא יודעת מה הצית את האלימות, שהחלה ביום ראשון כשמפגינים חמושים בכלי נשק מאולתרים שוטטו ברחובות פרטוריה והשליך אבנים ובקבוקי תבערה ובזזו סחורות. ברשויות לא פוסלים אפשרות שהמהומות האחרונות הן מעשי ידיהם של ארגוני פשיעה.

"אנחנו לא יכולים לשלול אפשרות של פשע טהור, של פושעים המנצלים מצב רגיש שבו יש תסכול אמתי מבעיות של אבטלה ואזרחים זרים", אמר שר המשטרה בקי סל לכתבים. הוא לא פירט כיצד נהרגו חמשת הקורבנות משלושת ימי המהומות, או על המעצרים. הוא דחה את האפשרות לשליחת כוחות צבא, כפי שעשתה הממשלה בקייפטאון בחודש יולי, אז פרצו עימותים בין כנופיות.

ראש ממשלת מחוז גאוטנג, דייוויד מקורה, אמר במהלך בחינת הנזק באלכסנדרה כי יש "תחושה של שנאת זרים" במהלך ההתקפות. המחוז כולל את העיר יוהנסבורג.

עוד בוואלה!

"האפריקנים הקופים": השיחה הגזענית של רייגן עם ניקסון

לכתבה המלאה
הביזה ביוהנסבורג, דרום אפריקה, 03.09.19. AP
ההגירה הפכה לסוגיה רגישה. שוטרים ביוהנסבורג/AP

ההגירה לדרום אפריקה מחלקים אחרים ביבשת ומדרום-מזרח אסיה גברה בתחילת שנות ה-90, לאחר קריסת משטר האפרטהייד והתנופה הכלכלית אחריה. עם זאת, בשנים האחרונות הפכה ההגירה לסוגיה רגישה, עם מתקפות נגד זרים, קשיים כלכליים וצעדים של הממשלה נגד מהגרים ומבקשי מקלט.

הביזה ביוהנסבורג, דרום אפריקה, 03.09.19. AP
הביזה ביוהנסבורג, דרום אפריקה, 03.09.19/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully