וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"האפריקנים הקופים": השיחה הגזענית של רייגן עם ניקסון

בהקלטה שפורסמה במגזין אטלנטיק נשמע נשיא ארה"ב לשעבר, כשעוד היה מושל קליפורניה, מספר לנשיא דאז על זעמו על משלחות מדינות אפריקה שהצביעו נגד טייוואן באו"ם: "קניבלים שלא רגילים ללבוש נעליים". רייגן תמך במשטרי האפרטהייד בדרום אפריקה

רונלד רייגן חוגג יום הולדת 82, מתוך כתבה על חגיגות יום הולדת של נשיאי עבר, יוני 2017. AP
רצה שארה"ב תפרוש מהאו"ם. רייגן/AP

נשיא ארצות הברית לשעבר רונלד רייגן תיאר נציגים אפריקנים באו"ם כ"קופים" - כך עולה מהקלטות שנחשפו על ידי המגזין האמריקני "אטלנטיק". הוא אמר את הדברים במהלך שיחת טלפון ב-1971 עם הנשיא דאז ריצ'רד ניקסון, כשהיה אז מושל קליפורניה. הוא זעם על כך שנציגי המדינות האפריקניות הצביעו נגד ארצות הברית ובעד ההכרה בסין ולא בטייוואן. חברי המשלחת של טנזניה אף פצחו בריקודים אחרי ההחלטה לסלק את טייוואן.

רייגן, שתמך בטייוואן, התקשר יום לאחר מכן לנשיא כדי להביע את תסכולו. "לראות את הקופים האלו מהמדינות האפריקניות האלו, לעזאזל איתם. הם עדיין לא רגילים לנעול נעליים", אמר הנשיא לעתיד. ניקסון, שפרד מהנשיאות ב-1974 בעקבות פרשת ווטרגייט, נשמע צוחק מהצד השני.

האזינו להקלטה

ההקלטה נחשפה על ידי טים נפתלי, עוזר פרופסור להיסטוריה באוניברסיטת ניו יורק, שניהל את הספריה הנשיאותית של ניקסון מ-2007 ועד 2011. הוא כתב באטלנטיק כי חילופי הדברים הגזעניים הוסרו מההקלטות המקוריות מתוך שיקולים פרטיים, והן שוחררו על ידי הארכיון הלאומי בשנת 200, כשרייגן עוד היה בחיים.

עם זאת, ההקלטות נבחנו מחדש אחרי החלטת בית משפט. "מותו של רייגן ב-2004 שם קץ לטענות לפרטיות", אמר נפתלי. "ביקשתי שהשיחות שבהן היה מעורב רונלד רייגן ייבחנו מחדש, ולפני שבועיים הארכיון הלאומי פרסם את הגרסאות השלמות", הוסיף.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

לפי נפתלי, רייגן התקשר לניקסון כדי ללחוץ עליו לפרוש מהאו"ם, אולם הנשיא אמר בהמשך שתלונותיו של מושל קליפורניה נגד מדינות אפריקה "הפכו למטרה המרכזית של השיחה". נפתלי אמר כי הנשיא סיפר לשר החוץ שלו כי רייגן תיאר את המשלחת מטנזניה כ"קניבלים" שאינם "נועלים אפילו נעליים".

רייגן תמך במשטרי האפרטהייד שהתקיימו בדרום אפריקה וברודזיה, ונפתלי אמר כי ההקלטות החדשות "שופכות אור חדש" על עמדתו של הנשיא הרפובליקני. הוא כיהן במשך שתי כהונות, מ-1981 ו-1989, שבמהלכן הגיעה המלחמה הקרה לשיאה עד לקריסת הקומוניזם. הוא מת ב-2004, בגיל 93, אחרי מאבק ממושך במחלת האלצהיימר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully