וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלפי תלמידים שבתו ביום הראשון ללימודים בהונג קונג: "להילחם על הבית"

עם תחילת השבוע ה-14 למחאות הדמוקרטיות בעיר שבשליטת סין, הצטרפו גם צעירים שהיו אמורים לשוב מחופשות הקיץ ללימודים אך בחרו להמשיך להיאבק למען עתידם. "אנחנו לא חוזרים לחיים נורמליים"

צילום: רויטרס, עריכה: אביעד בללי

אלפי תלמידי תיכון וסטודנטים החרימו אתמול את היום הראשון ללימודים בהונג קונג, כחלק מהמחאה למען רפורמות דמוקרטיות בעיר הנתונה לשליטת סין שנכנסה כבר לשבוע ה-14 שלה.

מארגני השביתה, שקראו לקיימה במשך יומיים ובכל המגזרים, אמרו כי עשרת אלפים תלמידים מ-200 חטיבות ביניים לא הגיעו לפתיחת השנה. אלפים נוספים התאספו מחוץ לאוניברסיטה הסינית של הונג קונג.

"הגעתי לכאן רק כדי להגיד לאחרים כי אפילו אחרי החופשה, אנחנו לא חוזרים לחיים נורמליים. אנחנו צריכים להמשיך להילחם למען הונג קונג", אמר סטודנט בן 19 לסוכנות הידיעות הצרפתית, מבלי להזדהות. איגוד הסטודנטים אמר כי האוניברסיטה ניסתה לעצור את המחאה וביקשה את ביטולה, אך באיגוד התעקשו להמשיך ב"תכנית המקורית".

תלמידים בשביתה, הונג קונג, 2 בספטמבר 2019. רויטרס
"אנחנו עתיד העיר". תלמידות מפגינות, אתמול/רויטרס

תלמידי חטיבות התאספו באדינבורו פלייס, במרכז העיר. "אני מוכן לקבל כל צעדי ענישה", אמר אחד התלמידים, שהגיע ממחוז שאם שוי פו, לעיתון סאות' צ'יינה מורנינג פוסט היוצא לאור בהונג קונג.
"הונג קונג היא הבית שלנו, אנחנו עתיד העיר ועלינו לקבל אחריות כדי להציל אותה", אמר תלמיד אחר, שהזדהה רק בשם וונג, לסוכנות הידיעות הצרפתית.

עוד בוואלה!

הונג קונג: המשטרה פתחה בגל מעצרים נגד ראשי המחאה

לכתבה המלאה
תלמידים בשביתה, הונג קונג, 2 בספטמבר 2019. רויטרס
האוניברסיטה הסינית רצתה לבטל את המחאה. סטודנטים מפגינים, אתמול/רויטרס

תלמידים רבים ענדו רטיות על עיניהם כאות סולידריות עם אחת מפעילות המחאה שנפצעה בעינה במהלך עימותים עם המשטרה לפני כמה שבועות. בנוסף לכך, תלמידים יצרו שרשראות אנושיות מחוץ לכמה בתי ספר בעיר, שחווה את המשבר הפוליטי החמור ביותר מאז שובה לשליטת סין ב-1997.

המושבה הבריטית לשעבר משותקת בשלושת החודשים האחרונים על ידי הפגנות ענק, שלעתים גלשו גם לאלימות ושיתקו בכמה הזדמנויות את נמל התעופה, אחד העמוסים ביותר בעולם. יום שבת היה היום האלים ביותר במחאה עד כה, שחלק מהמפגינים השליכו בקבוקי תבערה ולבנים לעבר השוטרים, שהגיבו בירי כדורי גומי, גז מדמיע, תותח מים ואף ירי חי באוויר לצורכי הרתעה.

המחאה החלה בשל חוקי הסגרה לסין, שכבר הושעו, אולם מאז היא כבר התרחבה ועתה דורשים המפגינים את הדחת ראשת העיר קארי לאם ורפורמות דמוקרטיות גדולות יותר, לצד חקירת האלימות של כוחות המשטרה. הונג קונג נהנית מאוטונומיה גדולה יותר בהשוואה לסין היבשתית, במסגרת השיטה המכונה "מדינה אחת, שתי מערכות".

מנהיגת העיר: "לא הצעתי להתפטר"

לאם, שנחשבת לבובה של בייג'ינג ולא מצליחה לאכוף את מרותה על הציבור, הכחישה היום כי היא הציעה להתפטר, בעקבות דליפת הקטלה שבה היא נשמעת אומרת שהיא הייתה עושה זאת אילו הייתה יכולה. ההקלטה, שפורסמה על ידי סוכנות הידיעות רויטרס, הייתה מתוך מפגש שקיימה לאם עם אנשי עסקים בשבוע שעבר. היא לא הכחישה את המהימנות שלה.

סין, שמחזיקה בכוחות צבא בעיר ומעבר לגבול, מזהירה כי סבלנותה פוקעת, והשוותה את המפגינים לטרוריסטים בשתי הזדמנויות לפחות. היא שחררה אזהרות שלפיהן היא שומרת את הזכות להתערב צבאית במשבר, אם הרשויות בהונג קונג יבקשו עזרה. לפי ההערכות, בייג'ינג לא מעוניינת בתרחיש כזה. היא מאשימה "כוחות זרים" בליבוי המהומות, בין היתר בשל תמיכת בריטניה וארצות הברית במפגינים.

בייג'ינג מכחישה כי היא מתערבת בהונג קונג וגינתה את ההפגנות, שלדבריה עלולות לגרום נזק לכלכלה. לאור המבוי הסתום בין הרשויות לבין המפגינים, נקלעה הונג קונג למיתון הראשון שלה זה עשור. בעקבות זאת, גוברת ההערכה שהשלטון המקומי יטיל חוקי מצב חירום, שירחיבו את סמכויותיו בביצוע מעצרים ובהטלת עוצר יציאה וצנזורה.

ההפגנות הן האתגר הגדול ביותר שחווה המפלגה הקומוניסטית של סין מאז עלייתו של שי ג'ינפינג לשלטון ב-2012. המפלגה נחושה לדכא את המהומות לפני ציון יום השנה ה-70 להקמת הרפובליקה העממית של סין ב-1 באוקטובר, אז יסקור שי מצעד צבאי גדול בבירה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully