וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא גרמניה בטקס לציון 80 שנה למלה"ע ה-2: "מבקש מחילה מפולין"

בנאום שנשא בעיר ויילון, הראשונה שהופצצה על ידי הנאצים ב-1 בספטמבר 1939, אמר וולטר שטיינמאייר כי הוא "מרכין את ראשו" בפני הקורבנות ותקף את הימין הקיצוני בארצו. למרות המחווה, המחלוקות ההיסטוריות בין שתי המדינות טרם נפתרו

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

נשיא גרמניה פרנק-וולטר שטיינמאייר ביקש היום (ראשון) מחילה מפולין במהלך טקס בעיר ויילון, שהייתה העיר הראשונה שהותקפה מהאוויר עם פרוץ מלחמת העולם השנייה לפני 80 שנה.
"אני מרכין את ראשי בפני הקורבנות בוויילון. אני מרכין את ראשי בפני הקורבנות הפולניים של הרודנות הגרמנית. אני מבקש מחילה", אמר נשיא גרמניה, שדיבר הן בגרמנית והן בפולנית, לצדו של מקבילו הפולני.

"הייתה זו גרמניה שביצעה פשעים נגד האנושות בפולין. כל מי שטוען שזה נגמר, ששלטון הטרור הנציונל-סוציאליסטי באירופה הוא אירוע שולי בהיסטוריה של גרמניה מדבר בשם עצמו". בדבריו רמז להתחזקות הימין הקיצוני בארצו, שאחד ממנהיגיו, אלכסנדר גאולנד, אמר בעבר כי המשטר הנאצי היה "לשלשת ציפורים" בהיסטוריה המפוארת של גרמניה. "לעולם לא נשכח. אנחנו רוצים לזכור ואנחנו נזכור", הוסיף.

פולין הייתה אחת המדינות שסבלו את הזוועות הנוראיות ביותר במלחמה. כשישה מיליון פולנים נהרגו בה, מתוך 50 מיליון בסך הכול. שלושה מיליון מהם היו יהודים, שנספו בשואה עם שלושה מיליון יהודים נוספים.

נשיא פולין אנדז'י דודה אמר במהלך הטקס כי המתקפה של גרמניה על פולין הייתה "מעשה ברברי" ו"פשע מלחמה". הוא הוסיף כי "אני משוכנע שהטקס הזה ייחקק בהיסטוריה של הידידות הפולנית-גרמנית", והודה לעמיתו הגרמני על נוכחותו.

נשיא גרמניה בטקס בעיר ויילון, פולין, לציון 80 שנה לפרוץ מלחמת העולם ה-2, 1 בספטמבר 2019. AP
""לעולם לא נשכח". נשיא גרמניה בטקס, היום/AP

שני הנשיאים יסיירו בהמשך במוזיאון המקומי, וייפגשו עם תושבים ששרדו את ההפצצה הגרמנית. "ראיתי גופות, פצועים. העשן, הרעש, הפיצוצים. הכול בער", נזכר תדאוש סירנדט, בן 88.

ראש ממשלת פולין מתאוש מורוביצקי וסגן הנציבות האירופית פרנס טימרמנס השתתפו בטקס אחר, בעיר וסטרפלט, שהותקפה על ידי ספינת קרב נאצית באותו היום.

הפצצת השטיח הנאצית התרחשה שבוע אחרי שגרמניה וברית המועצות חתמו על הסכם סודי לחלוקת מזרח אירופה, הסכם ריבנטרופ-מולוטוב. בעקבות זאת, הכריזו בריטניה וצרפת מלחמה על אדולף היטלר, כשב-17 בספטמבר אותה שנה כבש סטלין חלק אחר מפולין.

עוד בוואלה!

צעד אחד מזרחה

לכתבה המלאה

המחלוקות נותרו 80 שנה אחרי

על אף שחלפו 80 שנה מאז תחילת המלחמה, נותרו סוגיות לא פתורות בעיני פולין. היא דורשת תשלומי פיצויים מגרמניה, בעוד שברלין סבורה כי התיק נסגר. ורשה גם מסתייגת מהאחריות שמטילים עליה היסטוריונים ביחס לשואה, וחוקים נוקשים שהעבירה בנושא גרמו למשבר עם ישראל ועם ארצות הברית עד שאלו רוככו.

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל תשתתף בהמשך היום בטקס זיכרון בוורשה, אך פרט אליה לא צפויה נוכחות של מנהיגים בולטים אחרים מהעולם. נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ היה אמור להגיע אף הוא, אך שלח את סגנו מייק פנס במקומו בשל הוריקן "דוריאן".

מי שכלל לא הוזמן הוא נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שהיה אחד האורחים בטקס שהתקיים לפני עשור, בשל המלחמה באוקראינה וסיפוח חצי האי קרים. מי שכן יהיה הוא נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, שנפגש אתמול עם דודה בוורשה. פולין סבורה כי חיוני שאוקראינה תישאר מחוץ לתחום השפעה של רוסיה למען ביטחונה, והיא שואפת שהיא תתקרב עוד יותר לאיחוד האירופי ולנאט"ו.

אדולף היטלר סוקר מצעד של הוורמכט בוורשה, פולין, אחרי פלישת גרמניה, 5 באוקטובר 1939. AP
חתם על הסכם סודי עם ברית המועצות. היטלר סוקר מצעד צבאי בוורשה, אוקטובר 1939/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully