וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היועמ"ש לצד שר המשפטים: "אין מניעה משפטית למנות מנכ"ל חדש למשרד"

29.8.2019 / 14:56

מנדלבליט תומך בשר אוחנה וביקש מבג"ץ לאישר את מינוי מועמדו לתפקיד מנכ"ל משרד המשפטים, אופיר כהן. העתירה נגד מינויו של כהן הוגשה על ידי התנועה לאיכות השלטון, ובמרכזה הטענה כי אין לבצע את חילופי המנכ"ל בתקופת בחירות

עריכה: רענן פוגל

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, מתייצב לצד שר המשפטים אמיר אוחנה - ומבקש מבג"ץ לאשר את מינוי מועמדו של אוחנה לתפקיד מנכ"ל משרד המשפטים, אופיר כהן. "מוטב היה שלא לפעול להחלפת מנכ"ל בתקופת הבחירות, אך אין מניעה משפטית לעשות כן"
.
העתירה נגד מינויו של כהן הוגשה על ידי התנועה לאיכות השלטון, ובמרכזה הטענה כי אין לבצע את חילופי המנכ"ל בתקופת בחירות. בנוסף נטען בעתירה כי לכהן אין את הניסיון הנדרש לתפקיד. עוד נטען בעתירה כי הנחיית היועמ"ש, שהותקנה לראשונה ב-1999 אך עודכנה גם בשנה האחרונה על ידי מנדלבליט עצמו, קובעת שככלל אין להחליף מנכ"ל משרד ממשלתי בתקופת בחירות.

היועמ"ש, אביחי מנדלבליט ושר המשפטים הנכנס, אמיר אוחנה במהלך טקס קבלת פנים לשר המשפטים, משרד המשפטים, ירושלים 23 ביוני 2019  1. ראובן קסטרו
"אין מניעה". מנדלבליט ואוחנה/ראובן קסטרו

מנגד, בתשובה שהגיש היום מנדלבליט לבג"ץ, מודגש כי ההנחיה קובעת את הכלל, אך כי בנסיבות המקרה - בהם נוצר חוסר אמון בין המנכ"לית היוצאת אמי פלמור לבין השר אוחנה - ניתן לחרוג מהכלל. הוא מדגיש כי מנכ"ל משרד ממשלתי הוא משרת אמון של השר, ומינויו של כהן אושר על ידי נציב שירות המדינה ועל ידי ועדת החריגים שכולל נציגים מהנציבות וממשרד המשפטים.

מהתנועה לאיכות השלטון נמסר בתגובה: "אין לנו אלא להשתמש בביטוי השחוק 'הרצחת וגם ירשת'. אחרי שהשר אוחנה מפטר את המנכ"לית מספרת לנו המדינה עכשיו על 'נסיבות שנוצרו' שמחייבות החלפתה - כאילו שהנסיבות הללו נפלו מהשמים ולא נוצרו בידי השר עצמו. מדובר בעמדה מצערת מאוד של היועמ"ש שבניסוחים פתלתלים ובלוליינות משפטית מנסה להסביר לבית המשפט למה מותר להתעלם מהנחיות חקוקות בסלע שליוו את השירות הציבורי 20 שנים, ולתת גושפנקא חוקית לאקט בריוני שנעשה בניגוד לדין".

בשבוע שעבר הוציא בג"ץ צו על תנאי שהקפיא את מינויו של כהן. השופטים ג'ורג' קרא, ניל הנדל ומני מזוז נזפו בנציג מחלקת הבג"צים בפרקליטות - שייצג את עמדתם של השר אוחנה, משרד המשפטים, היועמ"ש ופלמור עצמה. זאת, משום שתגובת המדינה לעתירה לא כללה כל התייחסות לגופן של הטענות, ורק טען בה כי העתירה עדיין מוקדמת, שכן מינויו של כהן טרם אושר סופית על ידי הממשלה.

"אתם אמורים להבין היטב שמרכז הכובד של העתירה אינו בשאלת התאמתו של המועמד לתפקיד המנכ"ל החדש", אמר מזוז לנציג המדינה, נחי בן אור. "היא עוסקת בהליך של הפסקת כהונה ומינוי של מישהו חדש בתקופת בחירות. לכן אין שום בסיס לטענה שהעתירה מוקדמת - ולהפך. השאלה המרכזית היא האם היו נסיבות שהצדיקו הפסקת כהונה ומינוי מנכ"ל חדש בתקופת בחירות. על פניו המינוי הזה סותר את הנחיית היועמ"ש וסותר חזיתית פסיקה של בית המשפט העליון. הגשתם שלוש תגובות ולא התייחסתם לזה בשורה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully