וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא ברזיל: "נסכים לסיוע לאמזונס - רק אם מקרון יתנצל"

27.8.2019 / 17:09

חילופי הדברים בין בולסונארו לנשיא צרפת משליכים גם על שריפות הענק ביער הגשם הגדול ביותר בעולם, והנשיא הברזיאלי רוצה התנצלות: "על מקרון לחזור בו מהעלבונות שלו. הוא קרא לי שקרן". מקרון זעם אחרי שהוא לעג לאשתו

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

ברזיל לא תקבל את הצעת הסיוע בסך 20 מיליון הדולר של ארגון המדינות המתועשות (G7) למאבק בשריפות ביער האמזונס עד שנשיא צרפת עמנואל מקרון לא יחזור מ"עלבונותיו" - כך אמר היום (שלישי) הנשיא ז'איר בולסונארו. השניים נקלעו למלחמת מילים אישית וציבורית בימים האחרונים, אחרי שבולסונארו לעג לאשתו של מקרון והאשים את נשיא צרפת בפגיעה בריבונותה של ארצו.

בולסונארו השמיע טון מפויס יותר בהשוואה לראש הסגל שלו, שדחה גם כן את הסיוע, אך הציב תנאים. "האם אמרתי זאת? האם?", השיב הנשיא כשנשאל לגבי דבריו של ראש הסגל, אוניקס לורנזוני, שמשרדו אמר כי אלו עמדותיו האישיות.

"דבר ראשון, על מקרון לחזור בו מהעלבונות שלו. הוא קרא לי שקרן. לפני שנדבר או נקבל משהו מצרפת, הוא חייב לחזור בו מהמילים האלו", אמר בולסונארו. "קודם כל עליו לחזור בו, אחר כך להציע (סיוע), ואחר כך אשיב".

בהמשך, אמר דובר הנשיאות כי ברזיל מוכנה לקבל סיוע זר למאבק בשריפות, רק אם היא תוכל לקבוע בעצמה כיצד להשתמש בו. זאת לאור לחץ של מושלי המדינות שבשטחיהן מכלה האש את היערות.

לקריאה נוספת על שריפות הענק
ברזיל דחתה את הסיוע לשריפות באמזונס: "אנחנו לא מושבה"

נשיא ברזיל, ז'איר בולסונארו במהלך ועידה בברזיליה 21 באוגוסט 2019. רויטרס
האגו קודם לכל. בולסונארו/רויטרס

האמזונס הוא יער הגשם הגדול ביותר בעולם והוא חיוני במלחמה בהתחממות גלובלית בגלל הכמות האדירה של פחמן דו-חמצני שהוא סופג. הוא מספק 20% מהחמצן של כדור הארץ והוא ביתם של כמיליון ילידים ומעל ל-500 שבטים. היער הוא גם בית הגידול של יותר משלושה מיליון זנים של צמחים וחיות, כולל יגוארים, עצלנים, לוטרות ענקיות, דולפיני נהרות ועוד זנים רבים שיחודיים ליערות האמזונס.

מדענים מעריכים כי אם 20%-25% מהמערכת האקולוגית תיהרס, האמזונס עלול להגיע לנקודת אל חזור שאחריה יער הגשם יתחיל תהליך בו הוא יהפוך לסוואנה. לפי חלק מההערכות, כבר עכשיו הושמדו בין 15%-17% מהמערכת האקולוגית של היער.

מקרון העלה את ההצעה בתום הפסגה שנחתמה אתמול בעיר ביאריץ, שבה דנו מנהיגי העולם בשריפות המשתוללות ביער, המכונה לעתים קרובות "הריאות של העולם". לפי הסוכנות לחקר החלל של ברזיל, מתחילת השנה חלה עלייה של 79% במספר השריפות באמזונס, שמתחוללות גם במדינות אחרות. בבוליביה השכנה, לפחות עשרת אלפים ק"מ של יער כבר נשרפו. לפי התחזיות הקרובות, הגשמים המעטים הצפויים עד תחילת החודש הבא יביאו להקלה קלה בלבד באש.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
שריפות ענק באמזונס, ברזיל, 27.08.2019. רויטרס
ביערות הגשם חיים כשלושה מיליון בעלי חיים וצמחים. שריפה באמזונס/רויטרס

בולסונארו הודיע ביום שישי כי הצבא ישתתף במאמצי הכיבוי, כמה ימים אחרי שזכה לביקורת מצד הציבור ומנהיגי העולם כי על כך שממשלת ברזיל לא עושה דבר כדי להילחם בשריפות. הוא כתב בטוויטר שהוא קיבל את הצעתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לשלוח מטוס וצוות תמיכה מיוחד בפעילות הכבאות אחרי שיחה בין שני המנהיגים.

משרד הביטחון של ברזיל אמר בתדרוך שערך ביום בשבת כי 44 אלף חיילים יהיו זמינים באזור צפון האמזונס של ברזיל, בשבע מדינות שונות, אך לא אמרו בכמה מהם הוא ישתמש, היכן ומה הם יעשו.

העונה היבשה מביאה עמה שריפות לאמזונס, אך תמונות לוויין של המכון הלאומי לחקר החלל הראו זינוק של 85% השנה. זאת במקביל לירידה חדה בקנסות על הפרות התקנות הסביבתיות, שאינן נאכפות תחת ממשלו של בולסונארו כפי שנאכפו בעבר. במהלך קמפיין הבחירות שלו הבטיח איש הצבא לשעבר לפתח את האזור העשיר במשאבים.

עם זאת, האסון האקולוגי עלול להסתיים בנזק כלכלי עבור ברזיל. ביום שבת אמר נשיא המועצה האירופית דונלד טוסק כי קשה לדמיין את הגוש מאשרר את הסכם הסחר בין האיחוד לבין גוש מדינות דרום אמריקה מרקוסור, בזמן שברזיל נאבקת בשריפות.

נשיא צרפת, עמנואל מקרון ורעייתו בריז'יט בעת הגעתם לפסגת G-7 בביאריץ, צרפת 24 באוגוסט 2019. רויטרס
הגן על רעייתו. מקרון ואשתו, בפסגה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully