וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אם לילד על הספקטרום האוטיסטי פנתה למדינה: "סייעו במימון ממ"ד"

26.8.2019 / 13:30

שרון צרפתי, מפרנסת יחידנית, מתגוררת עם בנה במושב שחר שאינו זכאי למימון ממ"דים מצד המדינה, למרות הרחבת טווח הטילים. כל ריצה עם בנה בן ה-4 למרחב מוגן הופכת לסיוט. "אנחנו לא חשובים למדינת ישראל". אלוט: "לבחון מחדש את הנהלים עבור משפחות עם צרכים מיוחדים"

צילום: אנשי הדממה, עריכה: עמית שמחה

שרון צרפתי, מפרנסת יחידנית לילד על הספקטרום האוטיסטי, מתגוררת במושב שחר המרוחק 20 קילומטר מרשימת הישובים הזכאים למימון של ממ"דים ואינו נכלל בסיוע של משרד השיכון והבינוי. על פי פיקוד העורף, תושבי המקום נדרשים להיכנס לממ"ד תוך 45 מזמן ההתרעה, אולם צרפתי נדרשת לרוץ עם בנה בן ה-4 במשך כעשר דקות כדי להגיע למקלט יישובי. בפנייתה לרשויות על מנת לסייע במימון ממ"ד, אמרה כי היא ובנה "נתונים בחסדי האל", ללא כל עזרה מאף אחד.

"ברגע שיש אזעקות באזור אין לנו ברירה", אמרה צרפתי. "אני פשוט הולכת ונשכבת על הבן שלי שאם חס וחלילה יקרה משהו שיפול עליי הטיל ולא על הילד שלי. המקלט הכי קרוב הוא מרחק של 10 דקות ריצה בעוד שההנחיות אומרות שתוך 45 שניות צריך להיות במרחב מוגן".

שרון צרפתי ובנה הסובל מאוטיזם 25 באוגוסט 2019. ראובן קסטרו
"מתפללת לאלוהים שלא ייפול טיל". שרון צרפתי ובנה/ראובן קסטרו

"הבאתי את הילד הזה אחרי הרבה שנים של טיפולי פוריות מאוד קשים, הוא אובחן על הספקטרום בגיל שנה ושבעה חודשים", המשיכה צרפתי. "אנחנו גרים באזור הישן של המושב, ובכל האזור הזה אין לו ממ"דים. הבתים כאן נבנו לפני שנים רבות, הבית שלנו הוא מגבס, אם יש אזעקה אני לא יכולה לעשות כלום, מתפללת לאלוהים שלא ייפול עליי טיל".

על בנה היא מספרת: "כשמתחילה אזעקה או שומעים פיצוצים הוא מאוד בלחץ, הוא מתעורר בבכי כשהוא שומע את זה, הוא קופץ, נבהל, נכנס לחרדה, מחבק אותי חזק חזק, השמיעה של ילדים על הספקטרום השמיעה יותר חדה מאשר השמיעה של בן אדם רגיל, כל פיצוץ כל דבר קטן כזה אזעקה מקפיץ אותו פי 10 מבן אדם רגיל הוא רועד, בוכה ופוחד".

במשך תקופה ארוכה מנסה צרפתי לשכנע את הרשויות לסייע במימון בניית ממ"ד, אך מאחר שביתה אינו נמצא ברשימת היישובים הזכאים - הדבר לא מתממש. "במועצה אמרו שאי אפשר לעזור לנו, לחצי מהמושב אין ממ"דים", הסבירה. "פניתי לאלוט (אגודה לאומית לילדים ובוגרים עם אוטיזם) שיסייעו לנו. רציתי לקנות ממ"ד ואני לא יכולה כי אני מפרנסת יחידה. ממ"ד של חדרון קטן עולה 35 אלף שקל חדר מיגון עולה בערך 120 אלף שקלים. אני מכניסה משכורת של 6,000 נטו ולפרנס ילד ללא שום עזרה. בעלי לא עובד כי הוא נפצע בתאונת עבודה, והוא בבית".

עוד בוואלה!

בסוף המילים תגיע תגובה: נסראללה רוצה להוכיח שיש כיסוי לאיומים

לכתבה המלאה
פתיחת מקלט ברחוב דובנוב 8 תל אביב בעקבות ירי לגוש דן, 14 במרץ 2019. אבי כהן
"איך אפשר לחיות ככה?"/אבי כהן

"אנחנו חווים לחץ, לא רגועים, חיים בפחד, איך אפשר לחיות ככה?", הוסיפה. "כמה פעמים ביקשנו מהוועד המוניצפאלי שיעשו ממ"דים לכמה אנשים במושב, גם אם היו משיגים הנחה לא הייתי מצליחה לקנות ממ"ד. כל המושב פנה ליו"ר המועצה דני מורבייה, אין עזרה ואין סבסוד, המצב השתנה טווח הטילים כבר הגיע אלינו, אבל פשוט מתעלמים מאיתנו, אנחנו לא שייכים למדינת ישראל באזור הדרום". היא אף ביקשה לנצל את הבמה כדי לבקש סיוע כספי מ"מהמדינה, ממשרד הפנים, משרד הרווחה, משרד הביטחון, מי שיכול לעזור לאימא עם ילד על הספקטרום שכבר לא יכול להתמודד עם המצב הזה".

עו"ד עדי נעמת, מהאגף לקידום זכויות באלוט אמרה כי מדובר במקרה מצער שנופל בין הכיסאות. "המדינה צריכה לבחון את נהלי הסיוע של בניית הממדים, ולהבין שגם למשפחות של ילדים עם צרכים מיוחדים שבשעת אמת להם הדרך למקלט - לא פשוטה בכלל. בטח לא להיות במקלט עם אנשים זרים שלא מכירים, בטח שהאזעקות הללו מעלות את החרדות, להסביר לילד עם אוטיזם בן 4 שהוא צריך להפסיק את מה שהוא עושה ולרוץ למקלט שנמצא רחוק מהבית, כל מכלול הקשיים הללו מותירות אותה ואת הבן שלה ללא מענה".

על פי נהלי משרד הבינוי והשיכון, היום הזכאות למימון מענקים וסיוע בטחוני הם ליישובים שעד שבעה קילומטרים מגדר המערכת ברצועת עזה. משרד השיכון מעניק תוספת משכנתה לישובים בנגב ומעניק סיוע בטחוני ליישובי קו עימות עבורם נדרש מיגון מיוחד בהתאם לקביעת פיקוד העורף. סכום המשכנתא נקבע על פי היישוב והוא עומד על סך של 84-48 אלף שקלים, וההלוואה תינתן על פי תנאי הריבית לזכאים. מעבר לכך, המדינה מציעה גם מענק בטחוני והוא נקבע בהתאם לסוג הדירה. בנייה עצמית או רכישת דירה בבנייה צמודת קרקע, הרחבת דירה בבית צמוד קרקע - 10,400 שקלים. רכישת דירה חדשה בבניין בן שתי קומות לפחות או הרחבת דירה בבניין כזה - 9,100 שקלים.

שרון צרפתי ובנה הסובל מאוטיזם 25 באוגוסט 2019. ראובן קסטרו
"בוכה ומפחד". שרון צרפתי ובנה/ראובן קסטרו

דני מורביה, יו"ר מועצת לכיש, מסר: "אף אחד לא מתקצב את זה באזור שלנו. היא משכירה בית? אז שתשכיר בית עם ממ"ד. אנחנו לא בשבעה קילומטרים, זה מה שהמדינה תקצבה והדבר היחיד שהיא מגנה אצלנו זה מוסדות החינוך. למה המדינה צריכה לממן לכל אחד ממ"ד? זה מיליארדים, מאיפה יביאו את הכסף, מה הוא גדל על העץ, כל המרחב הזה נפלו אולי חמישה טילים, שישה טילים, מפה המדינה צריכה לשים מיליארדים, אנחנו לא עוטף עזה. אם יש לה בעיה שתשכיר בית עם ממ"ד".

ממשרד הבינוי והשיכון נמסר: "על-פי החלטת ממשלה מספר 5187, הישובים הנכללים בתכנית למיגון בתי מגורים בעוטף עזה הינם ישובים במרחק של שבעה ק"מ מגבול רצועת עזה. רשימת הישובים שנכללים למתן הסיוע נקבעים על ידי פיקוד העורף האמון על נושא זה. מושב השחר אינו נכלל במסגרת זו לפיכך לא ניתן לאשר לפונה ממ"ד במסגרת הפרויקט. נוסף לכך, לוועדת החריגים אין סמכות לדון בנושא זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully