וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל הראתה נחישות מול איראן - אך האיום הגדול לא יגיע מרחפני הנפץ

25.8.2019 / 8:01

חיל האוויר תקף יעדי טרור בפאתי דמשק כדי לסכל פיגוע רחפנים מתאבדים גדול בעורף ישראל, ובצה"ל נערכים לתגובה אפשרית של טהראן. למרות התקיפה המוצלחת, האיום האמיתי הוא הציר היבשתי שבונה איראן דרך עיראק לסוריה וללבנון, דרכו ניתן להבריח מערכות נשק גדולות יותר

צילום: דובר צה"ל, טוויטר, עריכה: ניר חן

נגד הנחישות האיראנית להתבסס בסוריה ולהרחיב את האיומים על עורף מדינת ישראל תידרש ישראל לנחישות גדולה יותר, מודיעין מדויק ומוכנות להידרדרות אזורית בגבול סוריה, לבנון ומעבר לכך גם בעיראק כדי לסכל את הציר היבשתי. מטוסי חיל האוויר תקפו אתמול (שבת) על בסיס מודיעין מדויק של אגף המודיעין בצה"ל יעדי טרור בפאתי דמשק בטווח של יותר מ-70 ק"מ מגבול ישראל כדי לסכל פיגוע רחפנים מתאבדים גדול.

הצוותים של כוח קודס האיראני ומליציות שיעיות (לא ברור בשלב זה האם נכחו במקום גם פעילי חיזבאללה) היו אמורים להפעיל את הרחפנים נגד כמה נקודות ממוקדות בעורף מדינת ישראל. זו שיטת הנחילים האיראנית. מספר רב של כלי ההתקפה יחד יחפה על גודלם. מיד לאחר מכן נכנסו כוחות חיל האוויר ופיקוד הצפון לדריכות גבוהה על רקע האפשרות שהאיראנים יגיבו לפעולה הרחבה.

דובר צה"ל תת-אלוף רונן מנליס הודיע על התקיפה בשיחה עם כתבים לענייני צבא וביטחון מאחר ולא הייתה זו עוד פעולה חשאית במסגרת המערכה שבין המלחמות, אלא תקיפות לצורכי סיכול פיגוע שהיה אמור להתממש בימים אלו בה היה מעורב באופן ישיר מפקד כוח קודס קאסם סוליאמני. מפקד כוח קודס הוא יד ימינו של המנהיג העליון האיראני האייתולה עלי חמינאי, שמתקבל על ידי ראשי מדינות כאורח רם דרג.

מטהראן ועד לבנון: מסלול הציר היבשתי של איראן

הציר היבשתי של איראן. אתר רשמי
הציר היבשתי של איראן/אתר רשמי

מנליס הדגיש כי צה"ל מוכן לתרחישי הגנה והתקפה שונים אם האיראנים יחליטו להגיב או לשלוח שליחים, כפי שהם אוהבים לעשות במזרח התיכון כדי לא להשאיר עקבות. אך האיראנים כמו האיראנים אוהבים לתחקר, ללמוד, להבין את המרחב היטב, לקיים הערכת מצב ואז לפעול אם בכלל בטווח הנראה לעין. לרוב, יש להם סבלנות בשונה מהטמפרמנט הישראלי שמעוניין תמיד להגיב כאן ועכשיו. לכן הדריכות המשולשת באמ"ן, פיקוד הצפון וחיל האוויר עוד תישאר באוויר זמן ממושך.

למרות התקיפה המוצלחת והממוקדת בעומק השטח הסורי מתחת לאפו של נשיא סוריה בשאר אסד, הבעיה האיראנית באזור היא הרבה יותר גדולה מאשר נחיל של רחפנים מתאבדים בעלי יכולת התקפה מוגבלת מאוד. האיום שמתהווה במיוחד בשנה האחרונה כולל את הפעולות שמאיצים האיראנים בסיוע עשרות אלפי חברי מליציות שיעיות: הציר היבשתי שנבנה מאיראן, דרך עיראק ועד לסוריה ומשם ללבנון ובעתיד אולי גם לרצועת עזה.

עוד בוואלה!

חיל האוויר תקף מטרות בדמשק כדי לסכל פיגוע רחפנים של ישראל

לכתבה המלאה
תמונה מתקיפה בפאתי דמשק, 24 באוגוסט 2019. צילום מסך
מתחת לאפו של נשיא סוריה. פיצוצים בשמי דמשק, אמש/צילום מסך
ציר יבשתי יאפשר לאיראן להבריח במהירות מערכות נשק ממקום למקום באופן שיהיה קשה לעקוב אחריו

בשבועות האחרונים היו כמה תקיפות של מטוסים נגד יעדים בעיראק שכללו השמדה של מערכות נשק ותחמושת במחסנים שתופעלו על ידי מליציות שיעיות. אותו ציר יבשתי שאיראן כל כך רוצה להקים בזמן שהמעצמות ומדינות באירופה ממצמצות אמור לקזז את השיניים לאמברגו שנאכף על איראן. האמברגו מקשה עליה להבריח מהאוויר או מהים אמצעי לחימה ומערכות נשק לסוריה וללבנון כדי להגדיל את האיומים על מדינת ישראל. לכן, ציר יבשתי יאפשר לה להבריח במהירות מערכות נשק ממקום למקום באופן שיהיה קשה לעקוב אחריו, אך גם לנייד אלפי מליציות שיעיות מיומנות לסוריה כדי להרחיב את האיום על ישראל. נוכחות שיעית גדולה כבר היתה בסוריה אך היא נפגעה וצומצמה בשנה האחרונה על רקע תקיפות מסתוריות.

המבוכה במידע המודיעיני שנחשף

הציר היבשתי שמנסה איראן לבנות הוא אתגר עצום לא רק בגלל קשת הפעולה שנדרשת מצה"ל והמשאבים הרבים, אלא בעיקר שהקשב של צה"ל בעת הזו מתחלק בין האיומים על גבול לבנון, סוריה, יהודה ושומרון, רצועת עזה וסיני. יש לא מעט כאלה והם נפיצים במידה כזו או אחרת. ללא קואליציה מערבית ובעלי אינטרסים באזור כולל מדינות ערביות נגד ההתבססות האיראנית במזרח התיכון המשימה תהיה קשה ומורכבת מאוד.

בשלב הזה עסוקים גם בצד הישראלי בלמידת מידת הנזק בהתקפות בשטח הסורי והיקף ההרוגים, ומעבר למבוכה במידע המודיעיני שנחשף יידרשו האיראנים להתמודד עם היקף הנפגעים. אם יוחזרו קצינים איראנים בארונות לטהראן תהיה גם תגובה וצה"ל נערך לכך במסגרת המערכה הארוכה הזו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully