וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחת לחץ עולמי כבד: נשיא ברזיל שלח את הצבא למאבק בשריפות באמזונס

בולסונארו הורה על המהלך אחרי שבאירופה איימו לבטל הסכם סחר עם ארצו בשל היקף השריפות חסר התקדים ביער הגשם הגדול בעולם. העשן הסמיך מכסה ערים גדולות, וברחבי העולם התקיימו הפגנות מחאה. גם טראמפ, שכמו חברו בולסונארו מפקפק בשינויי האקלים, הציע לעזור

צילום: רויטרס

נשיא ברזיל ז'איר בולסונארו הורה הלילה (שבת) לכוחות צבא לסייע במאבק בשריפות המשתוללות ביער האמזונס, על רקע הלחץ הבינלאומי הגובר על ממשלו והאיומים של מדינות אירופה לבטל הסכם סחר גדול עמו. בתום דיון חירום של ממשלו, הודיע בולסונארו במהלך הלילה כי הוא חתם על צו המאשר פריסת כוחות צבא למאבק בשריפות ובפעילויות לא חוקיות באזור.

השריפות ביער הגשם הגדול ביותר בעולם הציתו מחאות ברחבי העולם וחילופי מילים בין בולסונארו לנשיא צרפת עמנואל מקרון, שתיאר את השריפות כ"משבר בינלאומי". הוא הבטיח לחסום את יישום הסכם הסחר שנחתם לאחרונה בין האיחוד האירופי לבין מדינות דרום אמריקה. בולסונארו, מנגד, אמר כי מקרון מחזיק ב"מנטליות קולוניאליסטית".

הנתונים האחרונים הראו כי 76,720 שריפות תועדו השנה בברזיל, המספר הגבוה ביותר מאז תחילת המעקב ב-2013. מומחים אומרים הן תוצאה של האצת הרס היערות, הנכרתים בתקופת הקיץ הארוכה לטובת יבולים או שטחי מרעה. מחצית מהשריפות נרשמו באמזונס, 700 מהן בין יום רביעי לחמישי, לפי המכון הלאומי לחקר החלל (INPE). האש גרמה לזיהום אוויר חמור בכמה ערים, כולל בסאו פאולו, שם היום הפך ללילה ביום שני האחרון בשל העשן הסמיך.

עשן מיתמר מאזורי שריפות הענק המתחוללות ביערות האמזונס בברזיל ב-17 באוגוסט 2019. רויטרס
הלהבות משתוללות באמזונס, בשבוע שעבר/רויטרס

ברחבי העולם נערכו הפגנות במחאה על המתרחש באזור הנחשב ל"ריאות של כדור הארץ", החיוניות למאבק בהתחחמות האקלים. בברזיל עצמה, צעדי אלפי מפגינים בריו דה ז'נרו ובסאו פאולו.

במקביל, כמה מנהיגים בעולם הציעו את עזרתן לברזיל, בהם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ וראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון. "אמרתי לו שאם ארצות הברית יכולה לסייע במאבק בשריפות באמזונס, אנחנו מוכנים לעזור", כתב טראמפ, שכמו ידידו בולסונארו מפקפק בשינויי האקלים, בחשבון הטוויטר שלו.

מי שהגיב בחריפות למשבר היה נשיא צרפת, שהאשים את הנשיא הימני קיצוני של ברזיל בשקרים לגבי עמדתו סביב סוגיית האקלים. גורם בלשכת הנשיאות בפריז אמר כי צרפת תחסום את הסכם הסחר עם גוש מדינות דרום אמריקה מרקוסור, בזמן שאירלנד איימה אף היא להטיל עליו וטו. בנוסף לכך, פינלנד אמרה שהיא תציע למדינות האיחוד להפסיק לייבא בשר מברזיל.

השריפות באמזונס צפויות להיות אחד הנושאים המרכזיים שבהם ידונו מנהיגי שבע המדינות המתועשות (7G) במהלך היומיים הקרובים בצרפת.

עוד בוואלה!

870 קמ"ר בחודש: זינוק של 278% בכריתת יער האמזונס בברזיל

לכתבה המלאה
נשיא ברזיל ז'איר בולסונארו במצעד צבאי בברזיליה, 23 באוגוסט 2019. רויטרס
האשים ארגונים חברתיים בהצתת השריפות. בולסונארו, אתמול/רויטרס

בולסונארו, שבתחילה האשים ארגונים אזרחיים בהצתות מכוונות של השריפות, אמר שאסור להשתמש בהן כתירוץ להעניש את ברזיל. "יש שריפות יער ברחבי העולם, וזה לא יכול לשמש תירוץ לסנקציות בינלאומיות אפשריות", אמר בדברים קצרים שמסר בשידור חי.

מומחי סביבה אומרים כי השריפות מתחוללות במקביל לקצב מהיר בבירוא היערות באזור האמזונס. לפי נתוני מכון ה-INPE, בחודש יולי שיעור כריתת היערות היה גבוה פי ארבעה בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. נשיא ברזיל, שהצהיר במהלך קמפיין הבחירות שלו על רצונו לפתוח האזור העשיר במשאבים לפיתוח, האשים את המכון המכובד בהפצת שקרים והדיח את העומד בראשו.

המגזר החקלאי בברזיל, אחד מבסיסי התמיכה של בולסונארו, הביע חשש מהרטוריקה של הנשיא, שעלולה להובי לחרם על מוצריו בשווקים חשובים בעולם.

מפת שריפות ביער האמזונס. רויטרס
מפת השריפות/רויטרס

רוברט מוגה, מנהל מחקר במכון "איגרייפ" בריו, אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי "ברזיל הפכה ממודל עולמי לשימור היערות למדינה מצורעת בקהילה הבינלאומית". אוליבר סטונקל, פרופסור ליחסים בינלאומיים בקרן "גטוליו ורגאס", אמר כי בולסונארו העניק "תחמושת" למדינות המתנגדות להסכם הסחר בין האיחוד האירופי למרקוסור.

ראש עיריית מנאוס, העיר הגדולה ביותר באזור האמזונס בברזיל, אמר אתמול לכתבים כי היער "חיוני לעולם". בשולי סדנה של האו"ם על שינויי האקלים הנערכת בעיר סלבדוק, אמר ראש העיר, וירג'יליו נטו, כי "העולם כולו דורש ניהול הגיוני, נבון ומתאים לאמזונס שנמצא בסכנה עם השלכות מצערות למדינה שלנו". גם המנהיג הילידי המיתולוגי ראוני קרא לעזרה בינלאומית בכיבוי האש.

שריפות גם בפרגוואי ובבוליביה

האש באמזונס מתחוללת לא רק בשטחה של ברזיל, אלא גם באלו של פרגוואי ושל בוליביה. אתמול השתמשה ממשלת בוליביה במטוס "סופרטנקר" כדי לכבות את האש שכילתה 7,770 קמ"ר במחוז המזרחי סנטה קרוס בחודש האחרון.

שריפות ביערות האמזונס בברזיל. 24 באוגוסט 2019. AP
שריפות ביערות האמזונס בברזיל. 24 באוגוסט 2019/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully