וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשבר באיטליה: ראש הממשלה התפטר ותקף את סלביני

קונטה, שעמד בראש הקואליציה של מפלגות הליגה ו-5 כוכבים, הודיע כי יעזוב את תפקידו. הנשיא יידרש להחליט אם להקדים את הבחירות או להעניק לגורם אחר את המנדט לנסות ולהרכיב ממשלה חדשה

צילום: רויטרס, עריכה: נעה לוי

ראש ממשלת איטליה ג'וזפה קונטה התפטר היום (שלישי) אחרי מתקפה חריפה על שר הפנים שלו, מתאו סלביני. הוא האשים אותו בהפלת הקואליציה ובסיכון כלכלת המדינה למען מטרות אישיות ופוליטיות.

בנאום שנשא בפני הפרלמנט, ששב מפגרת הקיץ שלו כדי להכריע על עתיד הממשלה שבקושי השלימה שנה בתפקיד, האשים קונטה את סלביני בניסיון להרוויח מהפופולריות הגואה שלו. "הוא הראה שהוא פועל לפי האינטרסים שלו ושל מפלגתו", אמר בפני הסנאט הצפוף, כשסלביני ישב לצדו עם פנים קפואות. "ההחלטות שלו מציבות סכנות משמעותיות למדינה הזו".

קונטה, שאינו משתייך לשום מפלגה, צפוי להעביר את מכתב ההתפטרות שלו בהמשך היום ובכך לאפשר לנשיא לפתוח בהתייעצויות רשמיות עם מפלגות אחרות. אם לא יצליח למצוא נוסחה להרכבת ממשלה חדשה, הנשיא סרג'ו מטארלה יפזר את הפרלמנט. הוא גם תקף את סלביני על השימוש "בשילוב סיסמאות פוליטיות וסמלים דתיים בעצרות" ואמר כי זה "חסר מצפון". הוא הכריז: "אני מנצל את ההזדמנות הזו כדי להכריז שאני אציג את ההתפטרות שלי כראש הממשלה לנשיא הרפובליקה".

בצד השני של קונטה ישב לואיג'י די מאיו, ראש מפלגת תנועת חמישה כוכבים. סלביני האשים אותו בהפרעה להתנהלותה של המדינה ב-12 הימים האחרונים, אחרי שהסיר את תמיכתו מהקואליציה השברירית. די מאיו, בינתיים, אמר שמפלגתו הפופוליסטית לא מפחדת מבחירות חדשות. בפוסט שפרסם בפייסבוק לפני הנאום של קונטה, הוא אמר כי "יגיע היום שבו הליגה תידרש להשיב על אשמתה בהחלטתה להפיל את הכול למטה, ליצור משבר ממשלתי באמצע אוגוסט". סגן ראש הממשלה הוסיף כי היה לו הכבוד לעבוד עם קונטה.

ראש ממשלת איטליה ג'וזפה קונטה לצד שר הפנים מתאו סלביני בפרלמנט, 20 באוגוסט 2019. רויטרס
קונטה לצד סלביני בפרלמנט, היום/רויטרס

סלביני נענע את ראשו מעת לעת, גלגל את עיניו או הנהן לעבר סנאטורים של מפלגתו, בזמן שהותקף על ידי ראש הממשלה. הוא עבר לשבת עמם ודחה את דבריו של קונטה. מנהיג הימין הקיצוני, הרוצה להקדים את הבחירות שאמורות להתקיים רק בעוד שלוש שנים וחצי, אמר כי המפלגות האחרות מפחדות ללכת לבחירות. "אני לא מפחד", אמר.

סלביני מואשם על ידי יריביו ברצון להגדיל את כוחו הפוליטי, אחרי שבבחירות לפרלמנט האירופי במאי סיימה מפלגתו עם 34% מהקולות. שותפיו לקואליציה, לעומת זאת, קיבלו רק 17%. עם זאת, הוא לא צפוי לקבל מספיק תמיכה כדי להיות ראש הממשלה. אחרי התפטרותו של קונטה, אמר שר הפנים כי הוא מוכן לעבוד עם שותפיו לקואליציה היוצאת על העברת רפורמות תקציביות לפני הבחירות המוקדמות.

עוד בוואלה!

האיטלקים הולכים ונעלמים: מספר הלידות בשפל של 150 שנה

לכתבה המלאה
ראש ממשלת איטליה ג'וזפה קונטה (משמאל) עם מנהיג תנועת חמישה כוכבים, לואיג'י די מאיו, בעת נאום התפטרותו, 20 באוגוסט 2019. רויטרס
קונטה בפרלמנט עם מנהיג תנועת חמישה כוכבים דיו מאיו, היום/רויטרס

במקביל, בחמישה כוכבים מקיימים שיחות עם מפלגת המרכז-שמאל כדי להקים קואליציה אלטרנטיבית. מתאו רנצי, ראש הממשלה הקודם ומנהיג המפלגה הדמוקרטית לשעבר, שב לאחרונה לקדמת הבמה הפוליטית ואמר כי יש לעצור את סלביני. הוא קרא להקמת ממשלת טכנוקרטים. רק לאחרונה אמר די מאיו כי "אף אחד לא רוצה לשבת בשולחן עם רצני".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully