וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיצוץ הגרעיני ברוסיה: רמת הקרינה עלתה עד פי 16 בזמן האסון

13.8.2019 / 16:05

השירות המטאורולוגי הודה כי חלה עלייה ברמות הקרינה אחרי הניסוי הכושל בצפון המדינה, שבו נהרגו חמישה מדעני גרעין. בתחילה הכחישו במשרד ההגנה כי היו חריגות ברמות הקרינה

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

סוכנות מזג האוויר הממלכתית של רוסיה אמרה היום (שלישי) כי רמות הקרינה בעיר סברודבינסק עלו פי ארבעה עד פי 16 אחרי הניסוי הגרעיני הכושל בשבוע שעבר - כך דיווחה סוכנות הידיעות טאס. עוד דווח בסוכנות הידיעות מפי גורם רפואי אנונימי שהרופאים שטיפלו בקורבנות נשלחו למוסקבה לבדיקה רפואית וחתמו על הסכם סודיות שמונע מהם למסור פרטים על התקרית.

בנוסף לכך, הרשויות המליצו לתושבי העיירה הסמוכה ניונוקסה לעזוב את בתיהם עד לסיום עבודות טיהור הקרקע. "קיבלנו עדכון על הפעילות המתכוננת של הרשויות הצבאיות", אמרו הרשויות בעיר. "בשל כך, תושבי ניונוקסה מתבקשים לעזוב את שטח העיירה מ-14 באוגוסט". עם זאת, כעבור זמן קצר בוטלה ההמלצה.

הפיצוץ ביום חמישי, שבו נהרגו חמישה מדעני גרעין, היה בזמן ניסוי על פלטפורמת שיגור בלב ים, ובתחילה טענו במשרד ההגנה של רוסיה כי לא הייתה חריגה ברמות הקרינה. עם זאת, הרשויות בעיר שבצפון הרחוק של רוסיה אמרו אז כי הייתה עלייה למשך זמן קצר ברמות הקרינה. לפי ארגון גרינפיס, רמות הקרינה עלו פי 20.

פיצוץ במחסן תחמושת בקרסנויארסק, רוסיה. רויטרס
פיצוץ במחסן תחמושת, בשבוע שעבר/רויטרס

מומחי גרעין בארצות הברית חושדים שהפיצוץ קרה בזמן ניסוי בטיל שיוט המונע בגרעין, שבו התפאר נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בשנה שעברה. הדלק של הטיל עלה באש, גרם לו להתפוצץ והשליך כמה אנשים אל תוך המים.

בכלי תקשורת ברוסיה העריכו כי הניסוי היה ב"בורבסטניק", טיל שיוט גרעיני שאותו הציג נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בשנה שעברה ולפיו הוא יכול להגיע לכל מרחק שהוא ויכול להתגבר על כל מערכת הגנה. בנאט"ו הוא מכונה SSC-X-9 "סקייפול".

למרות התאונה, המצטרפת לשורת אסונות גרעיניים שידעה רוסיה לאורך ההיסטוריה שלה, הקרמלין הצהיר היום כי רוסיה מקדימה את ארצות הברית במרוץ לפיתוח כלי נשק גרעיניים חדישים. זאת אחרי שנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר כי וושינגטון "לומדת הרבה" מהפיצוץ וכי יש לה טכנולוגיה דומה, "אם כי מתקדמת יותר". הוא הוסיף כי אזרחי רוסיה מודאגים מאיכות האוויר שסביב המתקן ומעבר לו, ותיאר את המצב כ"לא טוב".

בקרמלין דחו את דבריו של טראמפ, המגיעים ברקע המתיחות בין שתי המעצמות עם קריסת הסכם גרעיני שנחתם בתום המלחמה הקרה. "הנשיא שלנו אמר שוב ושוב כי המהנדסים הרוסים בתחום הזה עדיפים משמעותית על רמתן של מדינות אחרות כיום, וזה יוצא דופן", אמר דובר הקרמלין דימיטרי פסקוב.

(עדכון ראשון: 12:35)

עוד בוואלה!

פיצוץ מסתורי, חמישה מדעני גרעין רוסים מתים והרבה שאלות

לכתבה המלאה
נשיא רוסיה, ולדימר פוטין במהלך מצעד הים הרוסי  בים הבלטי 27 ביולי 2019. רויטרס
פוטין במצעד יום הצי, בחודש שעבר/רויטרס
  • עוד באותו נושא:
  • רוסיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully