וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרע בקואליציה הסעודית: הבדלנים כבשו את עדן מידי ממשלת תימן

11.8.2019 / 22:59

הכוחות הנתמכים על ידי איחוד האמירויות הערביות, שמשתפים פעולה עם הממשלה הגולה נגד החות'ים, השתלטו על מקום מושבה. הסעודים, בתגובה, תקפו עמדות שלהם

צילום: רויטרס, עריכה: ניב מעוז

בדלנים בדרום תימן השתלטו על מרבית חלקה של עיר הנמל עדן בתום לחימה של כמה ימים עם כוחות הנאמנים לממשלה המוכרת על ידי הקהילה הבינלאומית. בתגובה, תקפה הקואליציה הסעודית את הכוחות, שהיו בברית שברירית עמה במסגרת הלחימה במורדים החות'ים הפרו-איראנים.

הבדלנים, שמכונים "מועצת המעבר הדרומית", נתמכים על ידי איחוד האמירויות הערביות, כבשו אתמול בסיסי צבא ואת ארמון הנשיאות, והממשלה של הנשיא עבד רבו מנסור האדי, שמושבה הזמני הוא בעדן, כינתה זאת "הפיכה". הצדדים הגיעו אתמול להפסקת אש, אך לא ברור מה יעלה בגורלה אחרי תקיפת הקואליציה הסעודית, שאמרה כי פעלה נגד "איום" שנשקף לממשלת תימן.

הקואליציה הסעודית לא פירטה איזה יעד היא תקפה, אך גורם מקומי אמר לרויטרס כי היא פגעה בכוחות של הבדלנים שכיתרו את ארמון הנשיאות הכמעט ריק שבאזור כרתר. הנשיא האדי, שנמלט מצנעא הבירה אחרי כיבושה בידי החות'ים ב-2015, נמצא בריאד.

הקואליציה הסונית בהנהגת סעודיה התערבה לתמוך בכוחות ממשלת תימן בעדן לאחר שבדלנים 
השתלטו עליה, ופירקו את הברית שהתמקדה בלחימה במורדים החות'ים שנתמכים ע"י איראן. רויטרס
כוחות של הבדלנים בעדן, אתמול/רויטרס

סגן נשיא המועצה הזמנית, האני עלי בריק, כתב בטוויטר בפוסט לרגל חג הקורבן שמצוין היום כי הבדלנים נותרו מחויבים לקואליציה, אולם הם "לא יישאו וייתנו תחת איומים". זאת על אף הסכמתם להפסקת אש מוקדם יותר.

העימותים הפנימיים מאיימים על מאמצי השלום של האו"ם לסיים את המלחמה שבה נהרגו עשרות אלפי בני אדם, ושדחפה את המדינה הענייה אל סף רעב. הלחימה לכדה תושבים בעדן בבתיהם, עם אספקת מים מוגבלת. העיר משמשת שער ליבוא סחורות וסיוע.

העימותים בעדן החלו ביום רביעי אחרי שהבדלנים האשימו מפלגה אסלאמסטית הקשורה להאדי במעורבות במתקפה על מצעד צבאי של הבדלנים בעיר מוקדם יותר החודש, שבה נהרגו עשרות מהם. לפי הערכות המומחים, אבו דאבי וריאד, המאוחדות נגד טהראן, יעבדו יחד כדי להכיל את המשבר. זאת על אף שאיחוד האמירויות, שאימנה אלפי לוחמים מכוחות הבדלנים, צמצמה את נוכחותה הצבאית בתימן ביוני על רקע לחץ גובר מצד המערב לסיים את המלחמה ובצל המשבר עם איראן.

המלחמה בתימן, שהחלה ב-2014 והפכה לעימות אזורי עם התערבות הקואליציה הסונית בהובלת ערב הסעודית שנה מאוחר יותר, החייתה את המתחים הישנים בין הצפון והדרום של תימן. המדינה הייתה מחולקת לשתיים עד איחודה ב-1990 תחת השליט הקודם עלי עבדאללה סלאח.

עוד בוואלה!

תימן: 36 הרוגים במתקפה של החות'ים על מצעד צבאי בעיר עדן

לכתבה המלאה
כוחות של הבדלנים בדרום תימן אחרי כיבוש העיר עדן, 10 באוגוסט 2019. רויטרס
עוד חזית במלחמה הבלתי-נגמרת. הבדלנים בעדן, אתמול/רויטרס

החות'ים אמרו שהאירועים בעדן מוכיחים שממשלו של האדי, ששולטת בעדן ובכמה ערי חוף במערב המדינה, אינה כשירה לשלוט. "הגיע הזמן שהכוחות המרכזיים בשטח יערכו שיחות רציניות ובונות על מנת לקדם את תימן לעבר פדרציה שתרצה את כל הצדדים תחת מסגרת לאומית מאוחדת", אמר סגן שר החוץ של המורדים, חוסיין אל-עזזי.

המורדים, שמכחישים שהם מקבלים סיוע צבאי מאיראן, שולטים בבירה צנעא, בעיר הנמל חודיידה ומרכזי ערים נוספים. הם הגיבו לאחרונה את מתקפות הטילים והמל"טים שלהם נגד יעדים סעודיים, מה שמקשה על יישום הסכם הפסקת אש שנחתם בתיווך האו"ם בחודיידה, הנמצאת מצפון לעדן. המלחמה בתימן נתפסת כסכסוך שליחים בין ערב הסעודית הסונית לבין איראן השיעית.

(עדכון ראשון: 11:50)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully