וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנדלבליט מגבש הנחייה שתסדיר חקירות של הדלפות לעיתונאים

11.8.2019 / 6:00

ההנחייה, שתאפשר חקירת עובדי מדינה שידליפו מידע, היא אחת מעיקרי תכנית העבודה בדוח מחלקת ייעוץ וחקיקה הכפופה למשנה ליועמ"ש. נושאים נוספים בדוח: החלת החוק הישראלי ביו"ש ומתן כלים משפטיים ליישום מדיניות הממשלה בתחום ההתיישבות

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בטקס פרידה משרת המשפטים היוצאת, איילת שקד, משרד המשפטים, ירושלים. ניב אהרונסון
הנחייה להסדרת חקירת הדלפות לעיתונאים. מנדלבליט/ניב אהרונסון

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, מגבש הנחיה שתסדיר חקירה של הדלפות מידע לעיתונאים. מי שמוביל את גיבוש ההנחייה החדשה הם אנשי המחלקה הפלילית במחלקת ייעוץ וחקיקה, שכפופים למשנה ליועמ"ש (פלילי), עו"ד עמית מררי. ההנחיה המתגבשת היא אחד מעיקרי תוכנית העבודה של המחלקה לשנה הנוכחית, כפי שהם מופיעים בדוח השנתי של מחלקת ייעוץ וחקיקה, שמתפרסם היום (ראשון) לראשונה.

נושא נוסף שתופס חלק נכבד בתוכניות העבודה, הוא הטיפול החוקי בשטחים. כך, בין עיקרי תכנית העבודה של המחלקה שעוסקת במשפט ציבורי חוקתי, בראשות המשנה ליועמ"ש עו"ד רז ניזרי, ניתן למצוא את פרויקט השוואת החקיקה בין שטחי יהודה ושומרון לישראל. שרת המשפטים לשעבר, איילת שקד, התגאתה לא פעם בפעילותה להשוואת החקיקה החלה על המתנחלים לזו שחלה בתוך תחומי הקו הירוק, ולנושא זה אף הוקם אשכול מיוחד בתוך מחלקת ייעוץ וחקיקה.

"הדגש בהשוואת החקיקה ניתן על העברת הנחיית היועץ המשפטי לממשלה, לפיה על כל הצעת חוק ממשלתית לתת את הדעת להחלתו ביהודה ושומרון, ככל שהדבר רלוונטי", אמרה שקד בכנסת לפני שנה. אחת הדוגמאות להשוואת חקיקה היא צו של אלוף פיקוד המרכז, שהחיל גם בשטחים את חוק נפגעי עבירה, שלפי שקד "מאפשר לקורבנות טרור ביהודה ושומרון להתעדכן בכוונות לשחרור מחבלים".

רז נזרי, משנה היועמ"ש. ועדת הכנסת, 8 בפברואר 2016. נועם מושקוביץ
"עשייה שחלקה הגדול נשאר הרחק מהעין". עו"ד ניזרי/נועם מושקוביץ

בתכנית העבודה של המחלקה שמתמחה במשפט אזרחי, בראשות המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, ארז קמיניץ, ניתן למצוא "העמדת כלים משפטיים ליישום מדיניות הממשלה בתחום ההתיישבות וטיפול משפטי בחקיקה שנוגעת לתכנון ובניה ולמקרקעין ביהודה ושומרון".

מלבד תכניות העבודה העתידיות, סוקר הדוח גם את פעילותה של מחלקת ייעוץ וחקיקה בשנת 2018. המחלקה עוסקת בין היתר בליווי חקיקה של משרדי הממשלה השונים, מתן חוות דעת משפטיות למשרדי הממשלה והובלת הליכי חקיקה מטעם משרד המשפטים. כמו כן, אנשי המחלקה הם אלה שמגבשים את חוות הדעת מטעם היועץ לגבי הצעות חוק פרטיות שעולות לוועדת השרים לחקיקה. במחלקה 271 עובדים, מתוכם 161 משפטנים.

מי שיזם את פרסום הדוח הוא המשנה ליועמ"ש ניזרי. "מבחינתנו חשיבות הדוח היא בכך שיובן שמוסד היועץ המשפטי לממשלה זה לא רק תיקי נתניהו, או דרעי, או ליצמן, או שר כזה ואחר", אמר. "זו עשייה מרובה שחלקה הגדול נשאר הרחק מעין הציבור. משפטני ייעוץ וחקיקה עושים פה לילות כימים ושותפים לעשייה הממשלתית על כל גווניה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully