וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עצימת עיניים מול טרור "היחידים": חמאס משמר את ההרתעה מבלי להסתכן

10.8.2019 / 15:50

ארגון הטרור רוצה להמשיך בהתנגדות מבלי לסבך עצמו במלחמה נוספת מול ישראל, ולשם כך עליו להלך על החבל הדק שבין ניסיונות פיגוע של פעילים סוררים, לצד המשך הזרמת הכסף הקטארי. גם בגדה מנסה הארגון להצית את האש מבלי שטביעות אצבעותיו יתגלו

אתר רשמי

אולי צריך להתחיל בסיכום אירוע ניסיון חדירת המחבלים בגבול הרצועה מבחינת חמאס. בהודעה של אחד מדוברי הארגון, עבד א-לטיף קנוע, נאמר הרבה בגנות ישראל וכמובן האשמות נוסח "הכיבוש ביצע פשע חדש". אך בשורה התחתונה אומר הדובר: "המשך פשעי הכיבוש יניעו את הנוער הזועם לבצע תגובות יחידים". כלומר, אין מדובר בפעולה מטעמנו, חמאס, אלא פעולות עצמאיות של "יחידים".

ואכן היחידים היא מילת מפתח. ניכר מתמונות המחבלים ההרוגים שפורסמו בכלי התקשורת השונים בעזה כי אין מדובר בנוער, אלא באנשים מבוגרים שבאו עם כוונה ברורה להרוג ואולי גם לחטוף חיילים או ישראלים מגבול הרצועה. שלושה מהם על פי מקורות בעזה, השתייכו עד לא מכבר לזרוע הצבאית של חמאס (לפני שלושה חודשים) ואז פרשו ממנה והצטרפו לארגון סלפי. לכאורה, עוד אחד מאותם אלה המתחרים בחמאס וקוראים עליו תיגר.

כלי נשק של מחבלי חמאס שחוסלו על ידי צה"ל בניסיון חדירה מרצועת עזה, 10 אוגוססט 2019. דובר צה"ל
כלי הנשק שנתפסו ברשות המחבלים שחוסלו בניסיון הפיגוע, היום/דובר צה"ל

ועדיין, משהו באירועים שהתרחשו לאחרונה על גבול הרצועה מעיד על אחד משני דברים: האפשרות הראשונה, היא שחמאס מעלים עין מפעילים או פעילים לשעבר שלו שמנסים לעשות פיגועים. נזכיר רק לפני עשרה ימים ניסה מחבל, איש כוח הריסון של חמאס, לבצע פיגוע ירי על כוח צה"ל שהיה בסיור על הגדר. אותו לוחם של הארגון, הצליח לחדור לישראל, לארוב שם לחיילים במשך כשעתיים ואז ירה לעבר כוח צה"ל, נפגע ונהרג. וכעת, חוליה שידעה כנראה כיצד להגיע לאזור הגבול בקלות, חמושה לעייפה בשלל כלי נשק, שוב מנסה לעשות פיגוע ראווה ורובם חברי הארגון עד לא מכבר. האם החוליה הזו שאבה את השראתה מניסיון הפיגוע הקודם? ייתכן, אך בכל מקרה האפשרות שחמאס מעלים עין קיימת וזו התפתחות מדאיג מבחינת ישראל ועבור העזתים. המשמעות שלה בעלת השלכות דרמטיות על המציאות בדרום, מאחר שברור שאם ערב חג הקורבן שמתחיל מחר, פיגוע שכזה היה יוצא לפועל, ישראל וחמאס היו מוצאות עצמן כרגע בתוך התלקחות רבתי ששני מיליון תושבי הרצועה היו הראשונים לסבול ממנה.

האפשרות השנייה מדאיגה לא פחות. חמאס רוצה למנוע הסלמה, בטח לנוכח הכסף שנכנס מישראל והתוכניות החדשות לשיקום תשתיות הרצועה. האם היכולת של חמאס לשלוט בשטח כבר אינה מוחלטת? ייתכן. גם האופציה הזו ממשיכה להיות רלבנטית וייתכן ששתיהן יחד משתלבות להן. לחמאס נוח לשגר תזכורת כואבת נוסח פיגוע "יחידים" כזה או אחר, כדי לשמר את עזה בתודעה וכדי לשמר את "ההתנגדות", "המוקאוומה". כך הוא גם מייצר מתח קבוע מול ישראל והרתעה שמבהירה מה יהיה המחיר של עצירת הכספים הקטאריים או חזרה מהבנות הפסקת האש, מבלי באמת לקבל אחריות למתרחש על הגבול.

עוד בוואלה!

4000 פחות שרה

לכתבה המלאה
ככל הנראה שלושה מתוך ארבעת מחבלי חמאס שנהרגו בחילופי אש עם צה"ל בניסיון חדירה מעזה, 10 אוגוסט 2019. עיבוד תמונה
שלושה מחברי החולייה שניסו לבצע פיגוע בשטח ישראל/עיבוד תמונה

מדובר בעצם בחיבור ישיר להתנהלות של חמאס מול ישראל בגדה. הארגון, בין היתר באמצעות אנשי "מטה הגדה", מגורשי עסקת שליט היושבים בעזה, עושים כל דבר אפשרי כדי לייצר הסלמה רבתי בגדה, אינתיפאדת פיגועים של ממש והפיגוע האחרון בגוש עציון שבמהלכו נרצח דביר שורק, רק ממחיש זאת. וגם במקרה הזה נוח לחמאס להרחיק עצמו מהאירוע , לפחות באופן חלקי, לברך על הפיגוע אך לא למהר לקבל עליו אחריות.

לפני כמה עשרות שנים הייתה בטלוויזיה הישראלית פרסומת "ללכת עם להרגיש בלי". האמירה הזו, או הקלישאה כמעט, הולמת את מדיניות חמאס בשנה האחרונה: ארגון התנגדות שרוצה לשמר את ההתנגדות אך מבלי לסבך עצמו במלחמה נוספת מול ישראל. אלא שההליכה הזו על הקצה, על הסף, עלולה להיות בסופו של דבר קטלנית לחמאס ולמרבה הצער גם לתושבי עזה ולישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully