וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשטרה מתנצלת על שתילת הנשק בשידור: "הלקחים הנדרשים יופקו"

לאחר חשיפת "הארץ", לפיה שתלו שוטרים נשק בביתו של תושב עיסאוויה לצורך צילומי הסדרה "מחוז ירושלים" - אף שלא נמצא בביתו דבר - פרסמה המשטרה הבהרה: "אנו מתנצלים על כל פגיעה שנגרמה לאזרח כתוצאה משידור הקטע. המקרה נמצא בבדיקה"

מתוך פרק 9 בסדרה "מחוז ירושלים", עריכה: עמית שמחה

משטרת ישראל פרסמה היום (שלישי) התנצלות בעקבות חשיפת "הארץ", לפיה שוטרים שתלו נשק בביתו של סאמר סלימאן, תושב שכונת עיסאוויה בירושלים, לצורך צילומי הסדרה "מחוז ירושלים" ששודרה בכאן 11. "אנו מתנצלים על כל פגיעה שנגרמה לאזרח כתוצאה משידור הקטע. המקרה נמצא בבדיקה ויופקו הלקחים הנדרשים בהתאם", נמסר. במשטרה לא השיבו לשאלה האם ניתן אישור של ייעוץ משפטי למעשה וכן אם מפקד המחוז ידע על כך.

בחיפוש שנערך בנובמבר האחרון בביתו של סלימאן לא נמצא כל נשק, אולם בפרק מציגים השוטרים רובה M-16. הוא גילה כי החיפוש מתועד בסדרה אחרי שתושבים וקרובי משפחה פנו אליו. הסיפור נחשף הבוקר והפרק הוסר מהרשת.

מוקדם יותר נמסר מהמשטרה בתגובה לפרסום כי "הסדרה 'מחוז ירושלים' סיפקה לצופים הצצה על פעילות המשטרה המורכבת ברחבי הבירה, ובה טיפול בפשיעה על כל גווניה, טיפול בהפרות סדר אלימות, סיכול טרור, המאבק באמצעי הלחימה הלא חוקיים ועוד. הפקת הסדרה ועריכתה בוצעו על ידי חברת קודה, לרבות טשטוש פרטי המעורבים וזהותם כדי למנוע זיהויים כחוק. הפנייה התקבלה במשטרה, ומענה יימסר ישירות לפונה ולא באמצעות כלי התקשורת". עם זאת, עורך הדין טרם קיבל את התייחסות המשטרה לנושא.

מחוז ירושלים. צילום מסך
הנשק שנשתל בבית שצולם לסדרה מחוז ירושלים/צילום מסך

בפנייה לקצינת התלונות במשטרה לפתוח בחקירת המקרה, תיאר סלימאן באמצעות עורך דינו את השתלשלות האירועים. לפי המתואר, לפנות בוקר הגיעו שוטרים עם צו חיפוש לביתו. לדבריו, הוא שאל את השוטרים מדוע הם מצלמים, והם השיבו כי הדבר נעשה כדי למנוע תלונות שווא. תחילה הם חיפשו יחד איתו בדירתו ולאחר מכן ירדו לבדם לערוך חיפושים במחסן. לפי סלימאן, הוא ראה שוטר בילוש שהלך לרכב והביא למחסן רובה, אך לא סבר כי מדובר במשהו חשוד. לאחר מכן יצאו השוטרים והודיעו לו כי לא נמצא דבר וכן כי מדובר בטעות. בדוח החיפוש שניתן לו נכתב במפורש כי "לא נתפס דבר".

כחצי שנה לאחר מכן, לטענת סלימאן, הוא גילה שהוא מופיע בסדרה וכי במחסן ביתו שמתואר כ"מנהרות עזה" נמצא לכאורה נשק. אומנם הוא היה מטושטש אך תושבים זיהו אותו. בסדרה נאמר כי היה מעורב בסכסוך עם שכן וביצע ירי לא חוקי, וכי נמצא במחסן ביתו רובה. בפרק נשמע רכז המודיעין בתחנת שלם ארז חזן מתאר כיצד הכלב סימן "חור קטן בדפנות המנהרה", ואז קורא אחד השוטרים לקצין המודיעין אסף עובדיה "בוא בוא בוא", ומציג לו את הנשק שנמצא. "בואנה, זה נראה צה"לי", מוסיף אחד מהם.

עוד בוואלה!

שיחת ההבהרה לפסיכיאטר והגנה על "מסעדת הבית": כך עבדה שיטת ליצמן

לכתבה המלאה
צו חיפוש לנשק שהושתל בפרק הסיום של מחוז ירושלים. צילום מסך
"לא נתפס דבר". הדוח המשטרתי/צילום מסך

לדברי עו"ד איתי מק, המייצג את המשפחה, "בן רגע מרשיי הפכו בעיניי הציבור לעבריינים ולמי שסוחרים ועושים שימוש בנשק לא חוקי. כמו כן, מאחר שלא ננקטו הליכים כלשהם נגדם, והם לא נחקרו או נעצרו, החלו טענות כלפיהם כי הם משתפים פעולה עם המשטרה ולכן קיבלו 'הגנה'".

מתאגיד השידור 'כאן' נמסר בתגובה: "התלונה נבדקת מול החברה המפיקה את התוכנית, קודה תקשורת. כל בתי ההפקה העובדים עם התאגיד, בהם קודה, חתומים על חוזה המחייב עמידה בכללי האתיקה, על פי כל דין. אם יימצא כי יש שמץ של אמת בטענות החמורות, המקרה יטופל בהתאם". ב'כאן' הוסיפו, "תגובת קודה אינה מספקת ואנו מחכים, עד מחר, לתשובת ההפקה לגבי השתלשלות האירוע והאחראים, או השותפים, לשתילת הנשק והצגתו כחלק מאירוע אמת".

מקודה תקשורת שהפיקה את הסדרה "מחוז ירושלים" נמסר: "קודה תקשורת מקפידה על מהימנות הפקותיה והדבר בא לידי ביטוי גם בדרך בה הופקה הסדרה 'מחוז ירושלים' שרוב מוחלט של המתועד בה מייצג במדויק את פעילות שוטרי ירושלים. שוטרים שמחרפים את נפשם במטרה לשמור על ביטחון תושבי העיר. לעיתים נדירות, לצורך שמירה על שיטות עבודה של המשטרה, או ביטחון המשתתפים בסדרה, משולבים גם קטעי אילוסטרציה, שמטרתם להמחיש לצופה אירועים יוצאי דופן בהם נתקל המחוז בעבודה השוטפת (והדבר אף מובהר במפורש בכיתוב מתאים בסוף כל פרק). במסגרת כך, במהלך צילום הפרק הרלוונטי המתעד פשיטה של המשטרה בעקבות מידע מודיעני ממוקד על חשש לשימוש בנשק חם, שולב גם צילום אילוסטרציה, הכולל מציאת נשק באופן דומה לזה אשר נמצא על ידי המשטרה במקרים דומים רבים ואחרים".

נוסף על כך, בקודה תקשורת הבהירו כי "כל הצילום בבית הרלוונטי נעשה תוך טשטוש מוחלט של הבית ודייריו כדי למנוע זיהוי מוחלט. הקטע המדובר צולם לפני חודשים רבים ושודר לפני מספר שבועות. כאמור, כל פרט מזהה טושטש כך שאפשר לתמוה על המועד שבו הועלו הטענות.  בכל מקרה, אנחנו לוקחים אחריות ובודקים לעומק את נסיבות העניין כדי להפיק את הלקחים הן בהיבט האישי וגם בהיבט המערכתי".  

"לפטר את השוטרים"

בעקבות חשיפת המקרה, ח"כ עיסאווי פריג' (מרצ) פנה לממלא מקום מפכ"ל המשטרה מוטי כהן, בדרישה לפטר לאלתר את כל השוטרים שהיו מעורבים באירוע. "משטרת ישראל אמורה לשרת את תושבי המדינה, לא לצלם בביתם וללא הסכמתם סדרות תיעודיות, בטח ובטח שלא לייצר מצג שווא של מציאת רובה בביתו של אדם, כשבפועל השוטרים הם שהביאו לבית את הרובה אותו לכאורה 'מצאו'", כתב פריג' לממלא מקום המפכ"ל. "האם אותם שוטרים היו חושבים בכלל לצלם סצנה שקרית שכזו בגבעה הצרפתית השכנה, או בשכונה יהודית אחרת? כנראה שלא. האם הגיוני בעינייך ששוטרי משטרת ישראל משקרים במודע לצופים על חשבון תושב ירושלים חף מפשע? אמינות היא דרישת יסוד מכל שוטר ושוטר. לכן, שוטרים ששיקרו במודע, ועוד בתוכנית טלוויזיה אל מול מאות אלפי צופים, אין להם מקום במשטרת ישראל".

ח"כ פריג' שיגר מכתב נוסף גם לאלדד קובלנץ מנכ"ל "כאן", בדרישה להפסיק לאלתר את שיתופי הפעולה עם חברת ההפקה "קודה". "מדובר בכשל ערכי חמור שראוי שיטופל במלוא החומרה ובמקרה הזה בהפסקת כלל ההתקשרויות עם חברת ההפקה", כתב פריג' לקובלנץ. "מי שהסטנדרטים הערכיים שלהם כה נמוכים, עד שהם מוכנים לפגוע במשפחה חפה מפשע לצורך יצירת מצג שווא מומצא, לא ראוי שיזכו לפרנסה מתאגיד שהציבור הישראלי מממן את הפעלתו. בשולי הדברים אוסיף, כי על תאגיד "כאן", לדרוש הסברים גם ממשטרת ישראל ששוטריה היו חלק מהשקר שנחשף היום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully