וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איתור אויב נעלם ופגיעה ע"י רחפנים: הצצה לרכב הקרב העתידי של צה"ל

4.8.2019 / 17:00

תפעול ע"י שני לוחמים, תנועה עצמאית בשטח, מצלמות ב-360 מעלות ותקיפה באמצעות טילים, תותח ורחפנים מתאבדים. 3 התעשיות הביטחוניות הציגו היום את פיתוחי רכב הלחימה "כרמל" המבוססים על יכולות טכנולוגיות מתקדמות בהשקעה של עשרות מיליונים. צפו

צילום: שלומי גבאי ומשרד הביטחון, עריכה: רענן פוגל

המנהל למחקר, פיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית במשרד הביטחון (מפא"ת) חשף היום (ראשון) את "כרמל", רכב הקרב העתידי של צה"ל בעל יכולות לחימה מתקדמות. ראש מפא"ת לשעבר, אופיר שהם, קידם לפני כשלוש שנים את התכנית. כעת, בתום תהליך פיתוח וניסויים בליווי משרד הביטחון, הוצגו הפיתוחים של שלוש החברות בשטח האש של בסיס אליקים שבצפון.

בתחילת הדרך שהם הציב רף לפיתוח הרכב: שני אנשי צוות בלבד בכלי סגור (מדפים סגורים) ובהתאם - ראייה מתוך התא ב-360 מעלות בלילה וביום, המבוסס על יכולות אוטונומיות ובינה מלאכותית ויכולת איתור אויב נעלם ופגיעה בו תוך שניות בודדות.

אירוע חשיפת "פרויקט הכרמל" (טכנולוגיית רכב הקרב העתידי של צה"ל). אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון, אתר רשמי
מבט של 360 מעלות. הכרמל/אתר רשמי, אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון

שלוש תעשיות ביטחוניות נענו לאתגר: תעשייה אווירית, אלביט מערכות ורפאל. שלוש החברות השקיעו עשרות מיליוני שקלים בפיתוח כלי הרכב הייחודי. בתום שלוש שנות מחקר, הוצגו היום כלי הרכב בפני פורום המטה הכללי, בכירי מערכת הביטחון והתעשיות כולל קצינים מהצבא האמריקני.

"כבר בראשית התכנית דיברנו על כלי קל, קטן, זריז, קטלני, בעל שרידות גבוהה ופשוט להפעלה", אמר ראש מחקר ופיתוח (מו"פ) במשרד הביטחון, תא"ל יניב רותם בעת הצגת הרכב. "אנחנו מדברים על שינוי תפיסה בלחימה, שובר שוויון, ומה שראיתם היום מוכיח שאנחנו בדרך. הכלים בעלי יכולת לאתר את האויב ולסגור עליו באש באמצעות רחפנים מתאבדים שיודעים גם לאסוף מודיעין על השטח, טילים, תותח 30 מ"מ ואולי בעתיד באמצעות לייזר. כל חברה הביאה עמה גישה שונה. אלביט מערכות שילבה מסכים אישיים למודעות סביבה ותפעול קל כולל קסדת טייס קרב שיאפשר תגובות מהירות בניהול הקרב. תעשייה אווירית הבליטה את הבקרה האזרחית ורפאל שילבה תצוגה נוחה פנורמה ענקית ומערכת מודדת לחץ של הלוחמים".

עוד בוואלה!

הליכוד ינצח בבחירות. השאלה אם של נתניהו או של גנץ

לכתבה המלאה
אירוע חשיפת "פרויקט הכרמל" (טכנולוגיית רכב הקרב העתידי של צה"ל). אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון, אתר רשמי
מעקב אחר אויב נעלם. הכרמל/אתר רשמי, אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון

קצין השריון הראשי, תת-אלוף גיא חסון, ששולב בפיתוח כלי הקרב החדש, אמר היום כי הכלים השונים משלבים מערכות פורצות דרך בהישג יד. "הדבר המיוחד שקרה כתוצאה מפיתוח שלוש המערכות הוא הבלטת השפה החדשה, והשיטות", טען. לדבריו, "כרגע זה לא טנק. יכול להיות שזה יהיה בעתיד דומה לטנק".

בשלב זה מדובר בתכנית ולא בפרויקט ובהתאם לכך בשלושת החודשים הקרובים יציגו החברות מסמכים ודוחות אודות הכלים השונים. לאחר מכן יתחיל במשרד הביטחון תהליך בסופו יוחלט האם לשלב בין היכולות של הכלים השונים שפותחו או לבחור בכלי אחד בו ישתמש צה"ל בעוד שבע שנים בערך.

אירוע חשיפת "פרויקט הכרמל" (טכנולוגיית רכב הקרב העתידי של צה"ל). אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון, אתר רשמי
שרידות ופשטות ההפעלה. הכרמל/אתר רשמי, אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון

תא"ל חסון התייחס גם לשילובן של בנות בתכנית הכרמל בניסויי הפעלת הכלים השונים. הוא דחה את ההשוואה בין התהליך הניסיוני שבוצע בחיל השריון בהגנת גבולות לשילוב חיילות בטנק לפיתוח הכרמל והדגיש כי במסגרת תכנון התכנית הרב שנתית אביב אמור החיל להציג בחודשים הקרובים בנושא עמדות ורעיונות למטה הכללי של צה"ל.

הצגת הכלים זימנה התייחסויות נוספות מצד הנוכחים גם בנושאים נוספים שבפיתוח. תא"ל חסון דיבר על פיתוחו וייצור של כלי אחר, ה"ברק", טנק העתיד. לדבריו בעתיד הקרוב יוגשו ההמלצות הסופיות למטה הכללי כיצד הוא ייראה, ולפי הערכות הוא ייקלט בצה"ל בשנת 2023.

אירוע חשיפת "פרויקט הכרמל" (טכנולוגיית רכב הקרב העתידי של צה"ל). אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון, אתר רשמי
הכרמל/אתר רשמי, אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון

עם זאת, גורם בכיר בתעשיות הביטחוניות אמר כי בשלב זה לא נראה שצה"ל יירכוש את מערכת הכרמל בטווח הזמן הקרוב. "אנחנו מברכים על האתגר שהציג לנו מפא"ת אבל כשיש את הנמר (נגמ"ש העתיד של צה"ל), טנק הברק ואת נגמ"ש האיתן (הנגמ"ש הגלגלי והמהיר) אני לא רואה כיצד צה"ל רכוש בטווח הזמן הנראה לעין את הכרמל", אמר. "מה שכן, אנחנו כבר נהנים מהתהליך. התכנית הפכה להיות קטר טכנולוגי כי אנחנו משלבים בה מערכות פורצות דרך שמשרתות אותנו בפרויקטים אחרים וכבר עכשיו יש גורמים זרים שמעניינים להשתלב בטכנולוגיות שמציע רכב הכרמל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully