וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות העיכוב בחלוקת הקצבאות: הנכים מפגינים בירושלים

בעקבות הפרסום בוואלה! NEWS על העיכוב בחלוקת יתרת קצבאות הנכים, ראש אגף התקציבים באוצר פנה למנכ"ל משרד הרווחה וטען כי מנכ"ל הביטוח הלאומי "זימן לוועדה שלא קיימת". כמה מפגינים באזור בית כרם, שניים נעצרו לאחר שתקפו שוטרים. רחוב משה קול נחסם לתנועה

צילום: שלומי גבאי, עריכה: ניב מעוז

ארגוני הנכים התכנסו הערב (רביעי) להפגנה בירושלים בעקבות העיכוב שחל לדבריהם בחלוקת קצבאות הנכות. לטענת הארגון, האוצר אינו לוקח חלק בוועדה הציבורית ביוזמת מנכ"ל הביטוח הלאומי שנועדה לקבוע את אופן חלוקת שאר התקצוב של הקצבאות שעומד על 2.1 מיליארד שקלים. המחאה צפוייה לכלול חסימות כבישים מרכזיים בעיר.

נכה שהתעמתה עם השוטרים מקבלת טיפול רפואי במקום, לאחר שהתלוננה על כאבים בחזה. בעקבות המחאה רחוב המשה קול נחסם לתנועה לשני הכיוונים, עד עתה שני מוחים עוכבו לאחר שתקפו שוטרים. המפגינים הגיעו לרחוב הסתת שם מתגורר ראש אגף תקציבים במשרד האוצר, שאול מרידור, המשטרה חסמה את הכניסה לבית

במשרד האוצר דחו את טענות הארגונים. לדבריהם מנכ"ל הביטוח הלאומי דורש להקים וועדה ציבורית שאין לה זכות קיום בחוק.

אתמול פורסם לראשונה בוואלה! NEWS כי שר הרווחה והעבודה חיים כץ שלח מכתב חריף לשר האוצר משה כחלון ובו קרא לו להתערב בנעשה באגף התקציבים שמעכב את הקמת הוועדה הבין משרדית לחלוקת התקצוב שנותר להעלאת קצבאות הנכים בפעימות השלישית והרביעית. בעקבות הפרסום, ראש אגף תקציבים במשרד האוצר שלח הבוקר מכתב למנכ"ל משרד הרווחה ובו חשף כי מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר, זימן לכאורה את אנשי אגף התקציבים לוועדה שאינה קיימת ושלא ניתן להקים על פי הנהלים הקיימים בנציבות שירות המדינה.

הפגנת נכים בירושלים 31 ביולי 2019. שלומי גבאי
מחאת הנכים בירושלים, היום/שלומי גבאי

"הופתעתי לקרוא בכלי התקשורת את מכתב שר הרווחה לשר האוצר בדבר מינוי נציג אגף התקציבים לוועדה בנושא העלאת קצבאות הנכות, שאף שאני מכותב אליו מעולם לא התקבל בלשכתי", כתב מרידור. לדבריו, לפי נוסח החוק לביטוח הלאומי שרי הרווחה והאוצר הם האמונים על הגשת המלצות בנושא זה לממשלה ולא מנכ"ל המוסד הביטוח הלאומי.

הפגנת נכים בירושלים 31 ביולי 2019. שלומי גבאי
הפגנת הנכים, היום/שלומי גבאי

"מעולם לא התקבלה פנייה רשמית בנושא זה משר הרווחה, ולכן מטבע הדברים לא נדרש אגף התקציבים לשאלת השותפות בצוות בין משרדי מעין זה", ציין מרידור. "ברור כי אגף התקציבים מחויב להראות החוק, ונכון להשתתף בכל צוות בין משרדי מקצועי שיוקם לצורך יישומן. כך עשה אגף התקציבים בעבר, וגם ימשיך לעשות בתחומים רבים ומגוונים, לרבות שיתופי פעולה עם המוסד ועם משרד הרווחה. לכן, אין כל צורך 'למנוע מאגף התקציבים לפגוע במהלך... להעלאת קצבאות הנכות', כפי שצוין במכתבו של שר הרווחה, שכן אגף התקציבים יהיה וימשיך להיות מלא וטבעי במהלך זה".

מאיר שפיגלר מנכ"ל הביטוח לאומי הנבחר. ארכיון הצילומים של קק"ל , מלכה ברקאי, אתר רשמי
מאיר שפיגלר מנכ"ל הביטוח לאומי/אתר רשמי, ארכיון הצילומים של קק"ל , מלכה ברקאי

מרידור אף כתב "כפי שמסרו נציגי אגף התקציבים למנכ"ל המוסד ולנציגיו במספר שיחות ובהזדמנויות שונות, לכשיוקם צוות בין משרדי מקצועי, אין כל ספק כי אגף התקציבים יהיה שותף מרכזי, מלא ופעיל בעבודתו. יתרה מכך, היות ולשון החוק מחייבת את שר הרווחה ושר האוצר להתייחס בהמלצותיהם למקורות התקציביים הנדרשים ליישומן. השתתפותו של אגף התקציבים בצוות הינה הכרחית לפיכך איננו מבינים כיצד וממי קיבל שר הרווחה את הרושם המוטעה לפיו אגף התקציבים מתעלם מפניות אלו".

מכתב ראש אגף התקציבים למנכ"ל האוצר. צילום מסך
המכתב ששיגר מרידור למנכ"ל משרד הרווחה/צילום מסך

גם גורמים במשרד האוצר אמרו היום כי הופתעו לשמוע בתקשורת על ועדה שאינה קיימת ושלא ניתן להקים על פי הנהלים הקיימים בנציבות שירות המדינה. לדבריהם מנכ"ל הביטוח הלאומי מייצר ספינים תקשורתיים על גבי הנכים במקום להגיע להבנות מקצועיות בתוך הממשלה תוך שמיעת כלל ארגוני הנכים והגורמים הרלוונטיים. עוד עולה כי ישנו פער בין השיחות של אנשי האגף מול הביטוח הלאומי לבין המידע שמועבר לשר הרווחה בסופו של יום. "משרד האוצר עומד בהוראות החוק ויביא לממשלה החדשה מתווה להעלאת קצבאות הנכים בהתאם לחוק", אמרו הגורמים. "עד סוף 2019 אנחנו מחויבים לשים מתווה על שולחן הממשלה שיהיה חלק מחוק ההסדרים".

באוצר אף ציינו כי בימים אלה מנכ"ל הביטוח הלאומי מנהל מאבקים אחרים מול אגף התקציבים בסוגיות אחרות. "מנכ"ל הביטוח הלאומי משתמש בנכים ובמאבקים כדי ליצור מצג שווא לפיו אגף תקציבים מעכב חלוקת 2.1 מיליארד שקלים כדי להסיט את הזעם הציבורי של הנכים על משרד האוצר", אמרו.

(עדכון ראשון: 15:20)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully